För projekt Bibliotek24:s sökverktyg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Advertisements

Framtida vägval för nationella tjänster sammanställning ws 1 feb 2013.
Skräddarsytt bibliotek. Presentation av Bibliotek24 för bibliotekspersonal Skräddarsytt bibliotek 2009.
Anneli och Christians Datorskola
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Hilda Androls Egen nedladdning – nuläge och framtid.
Centrum för lättläst
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Scouttåget i Malmö, 6 april 2013 Pontus Vinderos
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Den nya bibliotekslagen. Ny bibliotekslag Ändamål 2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
1 Även små kommuner måste tänka stort ! Biblioteksdagarna 7 maj 2004.
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
”Kunde ni låta bli att titta?”
Projektet 3 år Statens Kulturråd Spridning idag: 5 län i norr, 7 län i söder.
Bibliotekens utveckling och behovet av samordning Mötesplats inför framtiden Borås, 13 oktober 2004 Gunnar Sahlin.
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Att vägleda på Mässan Lite om:  förutsättningar  möjligheter  krav  begränsningar  lärdomar.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Caroline Fruberg, Utvecklingsledare i Landstinget i Jönköpings län
Kartläggning Barn-Bibliotek-IT våren 2010 Visby
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset Tänker och känner? Hör?Ser? Säger och gör? SvårigheterFramgångar.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Kunskapsunderlag för en nationell folkbibliotekswebb Ann Östman Gävle
Avdelningen för nationell samverkan och inflytandestrukturen.
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – direktnedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
Debattera.
Valideringsprocessen
Programförklaring Eksjö Gamla Sta’n Rotaryklubb Ola Stålebrink.
Skräddarsytt bibliotek Presentation av Bibliotek
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Stefan Johansson Är det åldern som är problemet?
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Egen nedladdning i praktiken
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
Inköp med Librisposter
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Strategiska perspektiv på verksamheten
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Marknadsföring av Projekt X
Varför har vi bjudit in dig? Vi vill berätta vad ett länsbibliotek är och gör och varför det finns. Vi vill ge dig möjlighet att träffa andra som är rätt.
ltu.se/karriar  Kickstart HT-11 & VT-12 (Henrik Bunge, Dogge Doggelito, Simon Laiti, Ida Hult) ”Ettning” “Blev mycket inspirerad och han fick mig att.
Biblioteksstämma 2007 Viktiga frågor ur KB:s perspektiv 23 november 2007 Gunilla Herdenberg och Gunnar Sahlin.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Personligt brev.
Källkritisk informationssökning
Förmedling på webben. Vad tycker barnen? Hittar barn till våra lästips?
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Kommunikationsplan för ----
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
Best Practice i sociala medier
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Tänker och känner? Hör? Ser? Säger och gör? Svårigheter Framgångar.
Att starta, planera och driva projekt
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Gruppresentation Kommitténs workshopspass den 15 mars 2011
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
FSO dagar 2019.
Presentationens avskrift:

För projekt Bibliotek24:s sökverktyg Kommunikationsplan För projekt Bibliotek24:s sökverktyg

Mål: (det här vill vi uppnå) Vi vill skapa ett nätbibliotek som av användarna upplevs som underlättande för deras sökande efter information och medier. Tjänsten ska bidra till att användaren når framgång i sitt individuella lärande. Målen vill vi uppnå genom att: erbjuda betaltjänster som kan användas oberoende av om användaren bor i en kommun som har betaldatabaser eller ej. göra det möjligt för användaren att enkelt beställa böcker som hämtas på närmaste deltagande folkbibliotek erbjuda ett kvalitetsurval av fria webbtjänster som användaren har frihet att kombinera med andra källor i egna sökgrupper sökgrupperna ska erbjudas som applikationer, t ex för att placeras på en iGoogle-sida eller bibliotekswebbplats

Målen ska mätas/utvärderas på följande sätt: En nulägesanalys av betaltjänsters förekomst i landets kommuner ska göras före tjänstens lansering som sen ska jämföras med resultatet. En webbenkät ska finnas på tjänsten där vi frågar om användaren upplever att tjänsten bidrar till att han/hon har nått större framgång i sitt lärande. Minst 50% ska uppleva att tjänsten har varit positiv för deras informationsförsörjning och att har den bidragit till framgång i deras ev. lärande. Trafiken på tjänsten ska mätas, antalet registrerade användare

Problem / risker (SWOT) Folkbiblioteken är ointresserade av att marknadsföra tjänsten Återstående länsbibliotek är ointresserade av medverkan i projektet Projektet drivs vidare och finansieras helt av länsbiblioteken Projektet läggs ned 091231 Tekniken är ofärdig, dålig funktionalitet. Leder till uppgivenhet. Projektet rinner ut i sanden. Det finns inga pengar till betaltjänster (egna licenser) Serverfrågan Brist på personaltimmar, särskilt tekniker, sekreterare, ekonom

Möjligheter (SWOT) Biblioteket blir synligare i o m samverkan ”alla folkbibliotek gentemot användaren”. Bibliotekens image påverkas positivt, de upplevs som mer tillgängliga. Webbiblioteket kan bli ett mer självklart komplement/alternativ till övrig info.försörjning som t ex Google. Möjligt att hitta nya biblioteksanvändare som har ”mobilt behov”. Det kommer att finnas nya tekniska utvecklingsmöjligheter inom kort som kan ”rädda” tjänsten eller förbättra den. Samarbete med Fråga biblioteket ger större tyngd och mer trafik (win-win). Ett naturligt sammanhang. Webbiblioteket har potential att bli känt i skolor och deras forum. Tjänsten innebär att en standardutjämning sker i landet vad gäller tillgång till betaltjänster.

Vad kan göras för att undvika störningarna? Noggrann kontroll av fria resursers träffsäkerhet för att visa att tjänsten är pålitlig och användbar. Satsa extra mycket på att få in betaldatbaser. Jobba hårt för att majoriteten av folkbiblioteken ska ansluta sig till beställningsfunktionen. Viktigt! Försöka sälja in det bästa vi har åstadkommit till KB/Sverigebiblioteket. Etablera en god relation med dem. Visa vilka visionära möjligheter som kan skapas.

Målgrupp(-er) Alla / allmänheten är målgrupp. Primär målgrupp: de som redan använder sig av bibliotekstjänster och de som befinner sig i någon form av lärande. Därutöver ska information kommuniceras ut till övriga berörda: Kulturrådet, länsbiblioteken, bibliotekschefer och bibliotekarier.

Så här når vi målgrupperna

Vem säger vad, hur, var och när? …till slutanvändaren: Vem: projektledarna och webbyrån Vad: gör nåt annat än att gå till bibl. (tid till annat), skräddarsy ett eget bibliotek, solidariskt, safe, pålitliga källor, laglig nedladdning, enklare fixa böcker (man kan beställa och hämta på valfritt bibl. Gränssnittet ger intryck av ”push the button”, modernt, folkligt enkelt. Sånt som inte finns i Google. Hur: underlättar, snabb avskanning ett ämne, hitta böcker i hela Sverige o utomlands o beställ o välj hämtställe, Var: i mötet med bibliotekarien, affischer, slippar i nyinköpta böcker, webben t ex på Fråga biblioteket, Länkskafferiet, filmer på YouTube.

Vem säger vad hur, var och när? … till KUR: Vem: B24:s styrgrupp, projektledarna Vad: samordning webbresurser Sverigebiblioteket, spara pengar?..., standardutjämning, bibliotek blir starkare tillsammans. Hur: visionärt, fakta Var: i slutrapporten, på möten, på slutspurtsmötet, nyhetsbrev

Vem säger vad, hur, var och när? …till länsbiblioteken: Vem: B24:s styrgrupp, projektledarna Vad: standardutjämning, utbyte av erfarenheter mellan länsbiblioteken, inspirerande se hur B24 jobbar 2.0 (kan befrukta egna verksamheten). Hur: visionärt, argument för kommunernas medverkan, vad deltagarna vinner på det. Var: nyhetsbrev, slutspurtsmötet, projektledarens besök

Vem säger vad hur, var och när? …till kommunbiblioteken: Vem: projektledare, styrgrupp, länskontakter. Vad: de kommer att nå nya potentiella användare, mer tillgängligt, de ökar sina utlån, varumärket stärks, standardutjämning, biblioteken får inspiration till hur de kan jobba 2.0 i o m B24:s apps widgets toolbars screencasts ppt i SlideShare. För studerande, kunna hänvisa dit för snabb avskanning av ett ämne, snabbgrupper, distansåtkomst, Hur: skrift, bildexempel, citat från användare Var: nyhetsbrev, Bokmässan, Mötesplatskonferensen, projektledarens resor, länskontakternas infoträffar. Vi vill att biblioteken ska länka till B24:s sökverktyg + att de ska ansluta sig till beställningsfunktionen.

Vem säger vad hur, var och när Vem säger vad hur, var och när? …till bibliotekarierna (+studiebibliotekarier, lärcenter): Vem: länsbibliotekens kontaktpersoner, projektledarna, Vad: varför det är bra för personal, för studerande, kunna hänvisa dit för snabb avskanning av ett ämne, snabbgrupper, distansåtkomst, de når fler användare de som tycker bibl. är otillgängligt. Underlättar för anv. Hur: länskontakterna presenterar sökverktyget på biblioteken. Var: Mötesplats inför framtiden, Bokmässan, affischer, länskontaktens infomöten med biblioteken, instruktionsfilmer (screencasts), ppt.