Målet med dagens lektion: Lektion 1 Repetera dina kunskaper från åk 7 när det gäller mat, hälsa och miljö. (Stödmall kring planering av måltider utifrån olika behov.) Väcka ditt intresse för hållbar utveckling. Förstå skillnaden mellan mat och sopor. Kunna hushålla med råvaror och skapa måltider. Kunna arbeta medvetet miljösmart i köket.
Vad är HK? Arbetsprosessen i HK Repetition – miljövärdar, tvätt, diskning Nya böcker – läxa s. 86-96. Titta igenom mappen och skrivböckerna – vad har du lärt dig tidigare? Läs sidan 93-95 och skriv ner 5 ”kom-ihåg” om hur du vill jobba miljösmart i köket.
Vi lagar potatis- och purjolökssoppa (s.140) samt krutonger. SLÄNG INTE MATEN! Vi lagar potatis- och purjolökssoppa (s.140) samt krutonger. Repetition av skala, ansa, skära, koka och steka. Film – om ”sopdykare” http://www.youtube.com/watch?v=A8wHRbtx6Kk&feature=youtu.be Utvärdering i boken: • Nådde vi målen? • Har du lärt dig något nytt? • Var det något i matlagningen som du kan förbättra till nästa gång? (Tänk på arbetsplanering, metoder, servering, dukning.) •På vilket sätt använde du dig av dina ”5 kom-ihåg”?
Skriv i din skrivbok! Vad innebär hållbar utveckling? Vad innebär ekologiska fotavtryck?
Mål med dagens lektion: Lektion 2 Väcka ditt intresse för hållbar utveckling. Att göra en hållbar måltid av det som redan finns i kylskåpet genom att anpassa råvaror och mängder. Resonera kring matlagningsmetoder med hänsyn till HEM (hälsa, ekonomi och miljö). ”Man tager vad man haver.” Kajsa Warg
Vi ska laga en gryta av det som finns hemma. Kort film – Matkriget. http://slangintematen.se/skola/Filmer/Matkriget.mpg Inspirationsbilder och diskussion kring dem. Repetition - skala och skära lök, rotfrukter, häll upp fett/olja i pannan, fräsa/bryna. Vi lagar grytan. Vi tittar på hur man kan koka, steka och ugnsbaka med hänsyn till hälsa, ekonomi och miljö.
LÄXA: Läs igenom sid. 167-171, repetera SMART! Repetition – SMART-materialet Ekologiska fotavtryck http://www.wwf.se/vrt-arbete/ekologiska-fotavtryck/var-i-vrlden-syns-dina-avtryck/1157927-ekologiska-fotavtryck-var-i-vrlden-syns-dina-avtryck Utvärdering och självvärdering av arbetsprocessen: • Var din måltid miljöanpassad vid val av råvaror, tillagningssätt, årstid mm? • Måste man äta kött? Beskriv hur du tänker. • Vad kan man äta istället? • Vad är det för skillnad för miljön att slänga ett kilo kött eller att slänga ett kilo grönsaker? • På vilket sätt kan du bidra till en god hälsa, ekonomi och miljö när du tillagar din mat? Vilka av dina 5 ”kom-ihåg” använde du? LÄXA: Läs igenom sid. 167-171, repetera SMART!
Lektion 3 Mål med dagens lektion: Repetition – SMART-materialet Ekologiska fotavtryck http://www.wwf.se/vrt-arbete/ekologiska-fotavtryck/var-i-vrlden-syns-dina-avtryck/1157927-ekologiska-fotavtryck-var-i-vrlden-syns-dina-avtryck Öva på prisberäkning och resonera kring olika val kopplat till privatekonomi. Vi bakar olika sorters bröd. Se en film om tillsatser: ”Vår köpta mat”. LÄXA: Läs igenom sid. 167-171, repetera SMART!
Lektion 4 Mål med dagens lektion: ”Här är ditt kylskåp”, Att göra en hållbar måltid av det som redan finns i kylskåpet genom att anpassa råvaror och mängder. Resonera kring matlagningsmetoder med hänsyn till HEM (hälsa, ekonomi och miljö). Vi ska lära oss om olika miljö- och hälsomärkningar. Vi ska öva oss i att välja och motivera våra val på ett mer utvecklat sätt. Vi övar oss i att resonera kring hållbar utveckling genom en ”stödmall”. Vi övar på olika märkningar samt tittar på elevexempel. ”Mat – vad väljer jag?” Se filmer från naturskyddsföreningen (se länkar) Vi lagar en hållbar kycklinggryta/soppa (s.223-225) och resonerar kring hållbara val.
SKRIV I DIN SKRIVBOK Uppgiften idag var att tillaga en hållbar gryta/soppa. Beskriv vad du har lagat. På vilket sätt är din gryta/soppa bra för hälsan? (Vilka näringsämnen innehåller den och vad gör de för kroppen? Hur väl stämmer den överens med tallriksmodellen?) På vilket sätt är din måltid bra för miljön? (Resonera kring vilka råvaror du använde? Säsong? Produktion? Resonera kring vilka tillagningssätt du använde och hur de påverkar resultatet och miljön.)
Läxa: Märkningar sid. 16, 49 och 89-96 samt hur man gör medvetna val med tanke på hälsa, ekonomi och miljö sid. 167-171 och SMART-materialet.
Lektion 5 Mål med lektionen: Vi ska kunna koka, steka och reda sås på ett säkert och funktionellt sätt. Detta gör vi genom att: Laga potatis, köttbullar, sås och tillbehör. Skriftligt prov – ”Att göra hälsosamma och miljövänliga val”!
Lektion 6 Mål med lektionen: Göra olika medvetna val och motivera dem. Lära oss om ungas privatekonomi. Lära oss om konsumenters rättigheter och skyldigheter. Detta gör vi genom att: Se filmen "Livet och pengarna" del (1) och 2. Gemensam diskussion och övningar. ”Tyst samtal” – Vad har vi lärt oss av filmerna? Vad kan vi nu? Hur ska vi gå vidare för att lära oss mer? Tillaga fiskpinnar och jämföra pris och innehåll med köpta. Vi gör ett danskt smörrebröd. Läxa till lektion 7: s. 114-140 + 10 frågor
Lektion 7 Mål med lektionen: Vi ska öva oss i att hantera och lösa praktiska situationer i hemmet, och att värdera val och handlingar i hemmet och som konsument utifrån perspektivet hållbar utveckling. Detta gör vi genom att: Genomgång och fortsatt arbete av provet kring hållbara val. Svenska äpplen kontra utländska ekologiska äpplen. Vilka är mest hållbara? Baka äppelpaj och vaniljsås. Jämföra innehåll och pris med en färdigköpt mix-äppelpaj. Konsumentekonomi Film "Livet och pengarna" del 3 Diskussion Alla får ett konsumentfall var att lösa samt frågor att resonera kring muntligt. Läxa: Nästa lektion presenterar du ditt konsumentfall och vi har en gemensam diskussion kring ”resonera-frågorna”. Planera, tillaga och värdera en måltid hemma. Skriv och lägg in bilder i Google Drive.
Lektion 8 Mördegskakor Muntlig presentation av konsumentfall och diskussion kring hållbar konsumtion. Vi övar oss i att resonera kring hållbar utveckling genom vår ”stödmall” som vi fyller på.
Lektion 9 Planera och tillaga en HÅLLBAR lasagne eller paj med tillbehör till en person där du själv bestämmer om det ska vara en låg-, hög- eller normalenergiförbrukare. Presentera maten och hur du har tänkt kring innehåll och mängd muntligt innan vi äter. Förmågor som tränas är bl a: Kreativitet, initiativförmåga, ansvar och samarbete. Utgå från receptet på s.234 eller 237 i HK-boken. Skriv och lägg in bilder/filmer i dokumentet i Google Drive. Vi börjar dock med att läsa igenom dina utvärderingar från lektionerna samt titta på provet och dess utvecklingsmatris från förra veckan.
Lektion 10 Mål med lektionen: Öva på att städa ett kök på ett miljövänligt sätt. Baka med bakpulver och göra en förpackning med innehållsförteckning, märkningar mm. Vi bakar morotsmuffins, s. 287, och gör vår egen förpackning till dem.