Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Carina Begquist Palm, 12 april
Advertisements

HSB - Panelundersökning 4. Sammanfattning •HSB har startat en webbpanel genom vilken HSB önskar kartlägga medlemmars och förtroendevaldas åsikter kring.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Om undersökningen Läsanvisningar för resultatdiagrammen
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Hälsoprofil Hälsoprofilen innehåller en överskådlig återkoppling till den anställda på: - blodprov - blodtryck - BMI - midjemått - konditionstest - levnadsvanor.
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005.
Presentation av OnTag Voucher
E-post juni 2013.
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
MMS & Webb-TV Av: Traditionell TV Mobil-TV Webb-TV Out-of-home Fritidshus Pod-TV.
MMS TV-tittarpanel Tobias Lidholm & Jannike Sköldebjer 1.
Tittarsiffror, är de tillförlitliga?
Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.
Hushållstorleksutredningen, tester Pirjo Svedberg MMS.
FL9 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Timeshift Teknik, planer och definitioner Pirjo Svedberg.
Metodmöte den 8 juni 2007 Definitioner TSV Pirjo Svedberg MMS.
Pay no pay UE, tidiga tester Pirjo Svedberg MMS. Tidiga tester  Följande analyser är en jämförelse mellan tittandet enligt dagens rekryterings- och viktmodell.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Tranebergs Å-Hem, Bromma.
Fakta om undersökningen
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Metodmöte den 9 april 2008 TSV Pirjo Svedberg MMS.
MMS Akademi Så mäter MMS tittarsiffror – del 1 Jannike Sköldebjer.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Referensgruppen på MMS 10 dec 2009 Mätningar av Webb-TV.
Fakta om undersökningen
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Montessori Elefanten Sigtuna kommun Skolundersökning 2013 Föräldrar förskola Antal svar för aktuell förskola: 15 st. Svarsfrekvens: 94 procent Antal svar.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
Out of home Pirjo Svedberg MMS. Bakgrund Panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans hem. För att.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Att tillsammans påverka!
Anslutningspris för fiber till villa
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Jannike Sköldebjer Mona Wikman
Omnibuss KPA Pension. 2 Hur skulle du reagera om du fick veta att dina pensionspengar placeras i företag som producerar pornografi? Med pensionspengar.
Samhällsvetenskapliga metoder
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
MMS Akademi 22 april Panelen Jannike Sköldebjer Projektledare MMS.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
HSB - Panelundersökning 4. Sammanfattning HSB har startat en webbpanel genom vilken HSB önskar kartlägga medlemmars och förtroendevaldas åsikter kring.
1 När politiken kom till köksbordet LO-seminarium 7 mars.
Lidingö Stad Medborgarundersökning Genomförande - Fjärde medborgarundersökningen – tidigare 2007, 2009 och Totalt genomfördes telefonintervjuer.
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
Solna stad Skolundersökning 2015 December Om undersökningen Bakgrund Solna stad genomför regelbundet en brukarundersökning i förskola, och grundskola.
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Statistisk hypotesprövning. Test av hypoteser Ofta när man gör undersökningar så vill man ha svar på olika frågor (s.k. hypoteser). T.ex. Stämmer en spelares.
Solna stad Skolundersökning 2015
Rapport Nya postrutiner
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Avtalsvillkor för fiberanslutning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Out of home Jannike Sköldebjer MMS

Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans hem. För att ta reda på hur stort tittande utanför hemmet är har vi på MMS konstaterat att telefonintervjuer ej ger tillräckligt stort antal respondenter som tittade på TV utanför eget eller annans hem vid vald tidpunkt. Ett bättre alternativ är att regelbundet göra mätningar i anslutning till vissa på förhand utvalda events med annan metod. Framtida mätningar kommer med stor sannolikhet att genomföras med hjälp av bärbara mätare

Mätning av OOH MMS erbjuder nu de kanaler som önskar att beställa mätning av tittandet utanför hemmet på i förväg överenskomna events ett antal alternativa modeller. Syftet med mätningarna är att få en uppfattning av hur stort tittandet är i form av ett ungefärligt räckviddsmått. Kostnaden per event kommer att beräknas utifrån det antal enkäter som måste skickas ut (beroende på eventets popularitet och estimerade tittandenivåer). Litet event blir således dyrare än ett större.

Syfte Syftet med mätningarna är inte att få ett exakt mått på hur många som tittar på TV utanför hemmet, varken generellt eller vid valt tillfälle. Mätningarna ska endast ge en uppskattning av hur stort tittandet är i form av ett ungefärligt räckviddsmått. Fördelen med att mäta tittandet utanför hemmet är att få en uppfattning av hur mycket tittande, både på programmen och på eventuell reklam, som den traditionella People Meter-panelen ej fångar upp. Resultaten av mätningarna ska endast vara ett komplement till MMS valuta och ej ses som en del av valutan.

Tänkbar modell Varje kanal betalar för sig vid varje tidpunkt då de vill genomföra en Out of Home-mätning, det blir då en ad-hoc undersökning. MMS formulerar ett antal grundfrågor som är med i varje undersökning för jämförbarhetens skull. MMS redovisar de generella resultaten offentligt men kanalen kan köpa extrafrågor och dessa resultat redovisas endast till den betalande kanalen.

Undersökningsmetod MMS föreslår att mätningarna genomförs i form av webbenkäter. På detta sätt kan vi lättare nå det antal respondenter som är nödvändigt för att kunna analysera resultaten. En webbenkät skickas ut via e-post till en panel med ett antal grundläggande frågor och eventuellt kompletterande frågor som kanalerna vill ha med vid olika mättillfällen. Frågor att ta ställning till: -När skicka ut enkät? -Hur länge samla in svar? -Hur snabbt rapportera resultat?

Urval Panelen ska bestå av ett riksrepresentativt ”mini-Sverige” vilket säkerställer att det blir en bra mix av svarande. Eventuellt kan en vägning av resultaten göras så att balansen blir helt tillfredsställande. Åldrarna som ingår är vanligen 16-74/79 år. Respondenten måste ha tillgång till dator med Internetuppkoppling.

Undersökningsperiod Webbenkäten skickas ut dagen efter att det aktuella eventet har sänts. Resultaten hämtas in ett antal dagar efter att enkäten skickas ut. Vid ad-hoc mätningar bör kanalen meddela vilket event de vill mäta cirka en månad innan det ska sändas.

Kostnad Då ett mindre event beräknas ses av färre tittare än ett större så måste fler enkäter skickas ut vid mindre event vilket gör att kostnaden blir högre än vid ett mindre event. Beroende på hur många som beräknas se på ett visst event Out of Home så kommer priset att variera. MMS återkommer med prismodeller.

Förslag till frågeformulär När tittande du senast på TV utanför ditt eget eller annan persons hem…igår..i förrgår..senaste veckan..senaste månaden..längre sedan..aldrig tittat på TV utanför mitt eget eller annan persons hem Hur ofta brukar du titta på TV utanför ditt eget eller annan persons hem under en genomsnittlig månad…1-5 dagar dagar dagar..mer än 15 dagar Tittade du på ”valda eventet” igår/i förrgår/osv (beroende på när ip svarar på enkäten) utanför ditt eget eller annan persons hem På vilken plats tittade du på ”valda eventet”…pub/restaurang/bar eller liknande..sommarstuga/fritidshus eller liknande..husvagn/husbåt eller liknande..hotell..arbetsplats.. Hur lång tid tittade du på ”valda eventet”…hela…halva…kortare tid...bara på i bakgrunden/tittade ej aktivt Hur stort är ditt intresse för följande genres då det gäller tittande utanför ditt eget eller annan persons hem…MMS programklasser…mycket stort..ganska stort..varken stort eller litet..ganska litet..mycket litet Bakgrundsfrågor: kön, ålder, utbildning, sysselsättning, bostadsort, familjesituation/storlek Utöver dessa basfrågor så kan eventuellt kanalerna få lägga till frågor som är av särskilt intresse för dem.

Nästa steg MMS ber samtliga komma med input innan nästa Referensgruppsmöte den 13 juni. De som är intresserade kommer att kallas till ett möte där projektet diskuteras vidare. Därefter kommer metoden troligen att behöva testas innan Out of Home-mätningarna kan startas.