Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Ungdomar utanför gymnasieskolan
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Samordningsprojekt att utveckla en strukturerad samverkan mellan socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Mål: Utveckla en effektivare och mer.
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
´ Tillgång till elevhälsa – ett lotteri för eleverna
Planering.
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Barns rätt till en trygg skola
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Den individuella utvecklingsplanen
Föräldraråd
Kontaktpersonsmöte 9/ Nätverket Bedömning med digitala verktyg Kommentarbanker Bedömningsmatriser & LPP Utbildningsförvaltningen, Stockholm.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Ökad närvaro i gymnasieskolan Birger Sjöberggymnasiet
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Utbildningsdepartementet Krafttag mot skolk. Utbildningsdepartementet Antal grundskoleelever med upprepad frånvaro under två månader. Antal skolpliktiga.
Disposition och utgångspunkter
Överenskommelse om samordning kring barn
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Gemensamma riktlinjer för kommunerna och regionen i
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Att bryta långvarig skolfrånvaro Workshop 8 oktober Psynk
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Nämndplan 2015.
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Skolnärvaro Västra Hisingen Sektor utbildning HT 2015
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
The Capital of Scandinavia Anmälan av frånvaro i betydande utsträckning.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Skolsköterskans sociala uppdrag, finns det?
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Nuläget i Älvkarleby kommun
Skolors arbete för att motverka kränkningar av elever på nätet
Bedömning och betygsättning
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Elevers frånvaro CB+AL Vilka är vi varför är vi här idag.
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Längre eller upprepad frånvaro
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Nyheter i skollagen från och med
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Personen från Skolverket
Specialpedagogisk samordnare, Örebro Kommun Malin Nilsson
Presentationens avskrift:

Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning

Alla barn och ungdomar har skolan som gemensam arbetsplats  Eleverna är skyldiga att delta i utbildningen om de inte har giltiga skäl att utebli.  Skolans arbetsmiljö behöver stödja elevens närvaro oavsett vilka förutsättningar och behov eleven har.  Skolan har ett långtgående ansvar när det gäller att vidta åtgärder för att en elev ska kunna fullgöra sin skolgång

Bakgrund  Cirka skolpliktiga elever beräknas ha varit återkommande ogiltigt frånvarande från vissa lektioner/ämnen/dagar under minst två månader i slutet av läsåret 2008/09. (Skolverket.Skolfrånvaro och vägen tillbaka, 2010)  Hög frånvaro är ett allvarligt problem vid flera skolor och huvudmännen saknar ofta en samlad bild av hur frånvarosituationen vid skolorna ser ut. (Skolinspektionen. Skolpliktsbevakning, 2010)  Elevhälsans tid har svårt att räcka till för elevernas behov. (Skolinspektionen. Elevhälsan, 2011 )  Skolhälsovården behöver bli bättre på att fånga upp elever som mår dåligt. (Oecd. Mental Health and Work )

Granskningens syfte och inriktning Syfte  Att huvudmannen uppmärksammas på sitt ansvar för att säkerställa alla elevers rätt till utbildning.  Att skolans arbete med att främja närvaro och åtgärda frånvaro förbättras. Granskningsområden  Att främja närvaro.  Att uppmärksamma, utreda och åtgärda frånvaro.  Att följa upp kvaliteten i arbetet med att främja närvaro och åtgärda frånvaro. Avgränsning  Granskningen har omfattat skol- och huvudmannanivå.  Granskningen har omfattat grundskolans årskurs

Omfattning av ogiltig frånvaro i granskade skolor  Frånvaro om 2–4 lektioner/vecka och över 4 lektioner/vecka  Antalet elever per skola varierade från enstaka elever upp till ett tjugotal.  Variationen mellan skolorna var stor för båda kategorierna.  Sammanhängande längre frånvaro  I de flesta skolor fanns elever med en sammanhängande frånvaro om 1-2 veckor.  I ungefär hälften av skolorna fanns också elever med en långvarig frånvaro över 2 veckor

Granskningens huvudresultat  Elevers frånvaro ses ofta som ett individproblem och inte som en angelägenhet för hela skolan.  Elever har ofta utvecklat en hög frånvaro innan en allsidig utredning om orsakerna till frånvaron har gjorts. Samråd med elevhälsans samtliga professioner sker ofta sent i processen.  För elever med långvarig frånvaro behöver uppföljningar av insatta åtgärder göras tätare och omfatta både elevens kunskapsutveckling och omfattning av frånvaro.  Huvudmännen behöver i högre grad följa upp att elever med hög frånvaro får sin utbildning tillgodosedd

Främjande arbete – hur stödjer det elevens närvaro? Skolan  Utforma en arbets- och studiemiljö som främjar närvaro.  Utgå från frånvaromönster som är likartade för exempelvis olika ämnen eller elevgrupper.  Elevhälsans främjande arbete behöver stärkas.  Förbättra delaktigheten för elever och vårdnadshavare

Främjande arbete – hur stödjer det elevens närvaro? Huvudmannen  Stödja skolorna i det främjande arbetet.  Se till att stödet till skolorna utgår från de förutsättningar och behov som finns vid respektive skola.  Se till att elevhälsans arbete också inriktas mot att främja närvaro och förebygga frånvaro

Rätt utredning – rätt åtgärder. Hur tillgodoses elevens rätt till utbildning? Skolan  Ha en likvärdig hantering av rutinerna för elevernas närvaro och frånvaro.  Utreda bakomliggande orsaker till en elevs frånvaro på ett tidigt stadium.  Elevhälsans personal behöver utreda orsakerna så att rätt åtgärder kan vidtas.  Resultatet av insatta åtgärder bör utgå från en bedömning av elevens kunskapsutveckling och närvaro.  Utveckla samarbetet med vårdnadshavarna

Rätt utredning – rätt åtgärder. Hur tillgodoses elevens rätt till utbildning? Huvudmannen  Ha tydliga rutiner för skolornas rapportering.  Följa upp elever med hög och långvarig frånvaro.  Följa upp att rektorn har förutsättningar/ kunskap/ möjligheter att vid behov vidta ytterligare åtgärder.  Arbeta för en samordning inom kommunen och med externa myndigheter

Kvalitetsarbetet- Hur kan skola och huvudman förbättra sitt arbete? Skolan och huvudmannen  Sammanställa frånvaron på skol- och huvudmannanivå.  Beskriva förutsättningar för det främjande, utredande och åtgärdande arbetet.  Göra analyser och ta fram utvecklingsområden.  Ske i samverkan med elever och vårdnadshavare.  Ske i samverkan inom kommunen och med externa myndigheter

Sammanfattning  Det främjande arbetet kan utvecklas genom  riktade insatser för att förbättra verksamheten  att utgå från de förutsättningar och behov som finns vid respektive skola  samverkan med elevhälsan, elever och vårdnadshavare  Det utredande/ åtgärdande arbetet behöver  utgå från en allsidig utredning av orsakerna till en elevs frånvaro  ske i samarbete med elevhälsan  säkerställa att eleven får det stöd den har behov av  ske inom kommunen och med externa myndigheter.  Kvalitetsarbetet behöver  omfatta arbetet med att främja närvaro och utreda/ åtgärda frånvaro

I arbetet för barnets bästa är det avgörande att huvudmannen arbetar för att skapa förutsättningar för ett samarbete där elevens rätt till utbildning är det gemensamma målet för alla insatser