Bakgrund Fässbergsgymnasiet ca 1200 elever 11 program. 15-20% invandrarungdomar. 4 Individuella program *IVIK, IV introduktionskurs för invandrar- ungdom *Bas-IVIK. Ensamkommande asylsökande ungdomar *IV *PRIVAS
Invandrarungdom Mölndals definition Barn eller ungdom född i utomnordiskt land och med minst en av föräldrarna födda i utomnordiskt land
Formella mål och riktlinjer Myndigheten för Skolutveckling Skolutveckling.se Innehåll - Mångfald & likvärdighet - Utbildning av nyanlända barn och ungdomar Förslag till Nationell strategi Skolverkets förslag till mål och riktlinjer
Hur förbereder man mottagandet Information till all personal flera gånger Rekrytering av rätt kompetenser lärare och lärarassistenter Tydliga förutsättningar för uppdraget Kontinuerlig dialog med samarbetspartners boende, God Man, flyktingsekreterare, Migrationsverket.
Ungdomarna Företrädesvis pojkar från Irak, Afghanistan, Somalia och Kurdistan Flera språkområden, bla arabiska, persiska, dari, somaliska och kurdiska (sorani). Gemensamt språk är svenska Stor kompetensspridning
Förutsättning för undervisning Bas-IVIK Hög lärartäthet, 3,5 tjänst på 25 elever Grupper i gruppen Hög grad av individualisering Sammanhållen undervisning Möjligheter till social kontakt med andra elever tex lunch, idrott, estetisk verksamhet Sen start på dagen Schemat kan brytas när som helst.
Undervisning Bas-IVIK (transit). Behöver tolk för vardagsproblem/konflikter Svenska, språkmatematik, idrott, Sverige. Grupp ändras ”hela tiden” Bas-IVIK (PUT) Behöver oftast tolk för vardagsproblem/konflikter Svenska, matematik, engelska, idrott, Sverige. Deltar i andra ämnen på IVIK efter språklig färdighet. Gruppen relativt konstant
Undervisning IVIK Klarar oftast att hantera vardagskonflikter utan tolk. Svenska, matematik, engelska, no, so, esv, idrott, livskunskap, simning. Deltar i gymnasiala kurser efter språklig färdighet.
Citat från en lärare ”Jag trodde inte det var möjligt att ha så roligt på jobbet”