Valnöten VAD/HUR.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Frågor som vi brottats med
Advertisements

Heart to Change – att leda förändringsarbete
Kanske är ni goda vänner i ett år,
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Coachande ledarskap som mentor
Nulägesanalys genom frågor
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Svenska som andraspråk
Pronomen.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
Hur tänka och göra som processtödjare
Hur bör samhället organiseras
Ett utbildningsmaterial från Fairtrade Sverige
Intervju inför ViV-projektet.
Kommunikation.
Förra måndagen gick vi igenom:
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Lokalgrupper och temagruppers organisering
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Ledarstilar och gruppdynamik
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA 1. UTHÅLLIGHET. 2. KONCENTRATIONSFÖRMÅGA Uthållig bara korta stunder i taget Slutför oftast arbetsuppgifter.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Kortseminarium Radical Collaboration, 30 min Presentation av Mixed Minds Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är.
arbetskooperativ Luleå
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Eva Göransson TRESON Kompetens & Utveckling AB Konsulter sedan 1981
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Date Ledningsteam och Ledarutveckling ADIZES profiler.
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Modul 7 Kulturell medvetenhet
PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
SALUTOGENT LEDARSKAP.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Att tillsammans påverka!
Medlemsrekrytering Vaffö dådå?. Analys Varför ska vi rekrytera nya medlemmar? Uppgift: Diskutera fram 2 st anledningar varför vi ska bli fler medlemmar.
Mervärden och aha-upplevelser
Lönesamtalet.
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Att tala lön med sin chef
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Liselotte Ohlsson: Pedagogiskt ledarskap (1996)
Diskussionstillfälle 4
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Gruppdynamik Susan A. Wheelan (2010): Att skapa effektiva team : en handledning för ledare och medlemmar.
Införa välfärdsteknologi Åsa Ericson. 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Kunskapen om och användandet av tjänster via teknik som kan bidra till ökad trygghet,
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Framtidskartläggning
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Personlig försäljning Kap. 2
Välkommen till våra fem rum. Varje dag har vi möjlighet att öppna nya dörrar, både i det privata och i vårt arbetsliv. Om du väljer att öppna en dörr.
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Valnöten VAD/HUR

Valnöten VAD/HUR Vad Hur Elin

Valnöten VAD/HUR Vad Hur Elin

Valnöten VAD/HUR Lyssna på din magkänsla Hur mår jag? Christofer - Prata om att det som finns i magen (alltså känslan) skall upp på en gruppuppföljning, det som finns i magen säger mkt om huret Förklara skillnaden att tänka med huvet och med magen Hur bra en grupp fungerar beror på hur bra individerna mår och de fungerar ihop. Om vi inte trivs eller något inte är som det ska så känns det oftas inte bra i magen. Och om man lyssnar på magen och säger till hur man känner det så brukar det oftast gå att lösa, så att den dåliga känsla som sitter i magen försvinner. Förmedla era känslor med feedback och med jag budskap Fråga dig själv hur mår jag för det brukar vara en bra vägvisare på hur man kan förbättra en grupp. Välmående individer är effektivare. Välmående grupper är effektivare

Valnöten VAD/HUR Våga lyfta problem i gruppen för att kunna jobba effektivt Vilka är fördelarna med att lyfta problem i en grupp? Varför är det viktigt att jobba med valnöten? Christofer - För att gruppen skall utvecklas och bli effektivare så behöver gruppen och grupp medlemmarna reflektera över hur processen går till. våga lyfta problem i huret i en grupp --> det är så man lär sig och gruppen utvecklas F: Vad kan det finnas för fördelar med att lyfta problem i huret i en grupp? S: F: Varför är det viktigt att gå ner i huret? S: för att vadet skall bli så bra som möjligt

Valnöten VAD/HUR - Övning Ge exempel på hur en grupp kan göra för att jobba bra ihop Dela in er 3 och 3, diskutera och skriv ner vad ni kommer fram till. 10 min Christofer - Diskuttera hur man kan jobba med huret för att få vadet att bli så bra så möjligt Be dem ta fram konkreta tips. Gör nu er egna lista på hur de skall kunna göra för att vara/bli en så bra grupp som möjligt?

Valnöten VAD/HUR - Övning Ta fram en manual för vad ni vill göra i framtiden för att kunna jobba vidare med att få så bra grupper som möjligt Dela upp er 5 stycken i varje grupp och diskutera i 15 min sedan samlas vi och ger en gemensam manual Christofer -

Ledarskap

Ledarskap Varför skall vi prata om ledarskap? Elin - F: Varför är det bra att veta lite om ledarskap även om man inte skall bli ledare? S: För att som medarbetare med förståelsen för ledarskap bli man en mycket lättare att arbeta i grupper. (Här tar man bort funderingarna kring varför skall jag lära mig ledarkap fast jag kanske inte skall bli någon ledare.) Ni behöver inte vara experter på ledarskap men att vara medveten om vissa saker så vi vill göra er medvetna om idag så kan ni komma att bli de mest attraktiva medarbetarna på arbetsmarknaden.

Ledarskap Vad är skillnaden mellan chef och ledare? Dela in er 3 och 3, diskutera och skriv ner vad ni kommer fram till. 10 min Elin - Be dem att sitta ner i smågrupper och diskutera och sedan kan vi samla alla skillnader på en tavla eller nåt. En ide är att dela in i mindre grupper och ge flera chans att tala samtidigt!

” Ledarskap En ledare gör andra bra! Vad är ledarskap för mig? Elin - en ledare gör andra bra, ledarskap har alla, alla har en personlig ledarstil, man får hitta sitt egna recept på hur ens ledarstil skall vara ” En ledare gör andra bra!

Ledarskap Helikopterperspektiv ger en överblick Elin - ett bra verktyg för ledarskap --> helikopterperspektiv, överblick över processen och en handlingsplan

Nyskapningsorientert Personlighetstyper Lukket Kvalitetsorientert Resultatorientert Relasjonsorientert Nyskapningsorientert Avventende Pågående Elin - Åpen

BLÅ - Kvalitetsorientert En blå ledare är ofta: organiserad, strukturerad, korrekt, observerande, påläst, gillar en intellektuell utmaning En blå ledare kan vara: inåtvänd, kommunicerar inte med teamet, tveka att ta upp problem, svårt att fatta snabba beslut, gräver ner sig i fakta, undvikande en blå ledar en blå ledare kan vara: innåtvänd, svårt att kommunicera med teamet om sina känslor, tveka att ta upp problem inom teamet, svårt att fatta snabba beslut, gräva ner sig för djupt i fakta, undikandee är ofta: organiserad och strukturerad, korrekt, observerande, går på djupet med fakta och problem, påläst, gillar en intellektuell utmaning

RÖD - Resultatorientert En röd ledare är ofta: rak, tar snabba beslut, driver ett projekt framåt, effektiv, delegerar arbetsuppgifter En röd ledare kan vara: påstridig, ifrågasättande, kontrollerande, otålig, oavsiktligt sårande, för snabb en röd ledare är ofta rak och rätt fram. kan ta snabba beslut, driver ett projekt frammåt, effektiv, delegerar ut arbetsuppgifter. en röd ledare kan vara: påstridig, ifrågasättande, kontrollerande, otålig, oavsiktligt sårande och kan köra ifrån sitt team

GUL - Nyskapningsorientert En gul ledare är ofta: inspirerande, öppen, utåtriktad, delaktig i alla delar i ett projekt, involverar många personer i projektet, har ofta stort nätverk En gul ledare kan vara: ytlig, för informell, uppmärksamhetssökande, otålig, för delaktig i alla delar i ett projekt en gul ledare är ofta: inspirerande, öppen med sina tankar, utåtriktad, delaktig i alla delar i ett projekt, involverar många i projektet och har ofta ett stort nätverk en gul ledare kan vara: ytlig, för informell, uppmärksamhetssökande, otålig och låter ibland inte teammedlemmarna jobba självständigt

GRÖN - Relasjonsorientert En grön ledare är ofta: lågmäld, låter teamet prata, stabil, lojal, omtänksam, en god lyssnare En grön ledare kan vara: konflikträdd, inte tillräckligt drivande, vårt att fatta snabba beslut, passiv, envis en grön ledare är ofta: lågmäld och låter teamet prata, stabil, lojal mot medarbetarna, omtänksam och en god lyssnare, tillför erfarenheter, en grön ledare kan vara: konflikträdd, inte tillräckligt drivande, svårt att fatta snabba beslut, passiv, envis,

Ledarskap i FIROs olika faser

FIRO Hur tror ni att ledarskapet behöver Vara i de olika faserna?’ Christofer -

FIRO Medlemskap (å vare inne eller ute) Här behöver guppen struktur, ramar och regler. Sätt upp tydliga riklinjer, rutiner och mål Gör klart vad som förväntas av varje gruppmedlem Ge möjlighet till att alla i gruppen får lära känna varandra Ge utrymme för relationsfrågor Struktur ramar och regler Sätt upp riktilinjer rutiner och mål tillsammans gör en förväntnings avsätmmning Teambuilda för att lära känna varnadra

FIRO Inflytelse (å vare oppe eller nere) Ledarskapet skall vara handledande Få alla att öppna sig så mycket så möjligt så att denna fas går så fort så möjligt Ha ögonen öppna för konflikter Se till gruppens behov och ta itu med konflikter så fort de uppstår Tydliggör ansvarsområden Öka motivationen Se till att alla är med mot målet öppna för ett öppetklimat Ha ögonen öppna för konflikter Tydliggöransvars om råden Se att alla går motsamma mål

FIRO Nærhet Gruppen är självständig och klarar sig på egen hand Ledarskapet skall vara aktoritärt Hjälp gruppen fokusera på uppgiften Hjälp gruppen att ta hänsyn till omvärlden Om du skall gå in i gruppen tänk på att vara tydlig