Alumnundersökning Presentation Nätverksträffen för karriärvägledare och Alumnkoordinatorer 26 oktober 2013 Magnus Lindqvist Alumnkoordinator MALMÖ HÖGSKOLA
Strategi Kunskapsöverföring Sammarbete med näringsliv Ökad kvalitet Branding/varumärke Underlätta övergången till arbetslivet Varaktig relation Öka antalet registrerade Internationell alumnverksamhet Fundraising/stewardship MALMÖ HÖGSKOLA
Framtida planer 3st jubielumsevent återträffar 3 st Linkedin/facebook 2 st starta internationella alumnchapters. 2 st Undersöka hur alumnverksamheten skall lanseras 2 st nyrekrytering, institutionerna 2 st Frukostevent träffar 2 st Strategi projektplan MALMÖ HÖGSKOLA
Framtida planer Utveckla grundverksamheten och stödet i karriärverksamhetenengelskt nyhetsbrev, Alumnverksamheten kopplas till studentrekrytering samt event Erbjudande till alumnerna, Bli en del av lärosätets ordinarie verksamhet Implementera nytt CRM MALMÖ HÖGSKOLA
Utmaningar 5 Intern förankring/kommunikation/stötta int/fakulteter Intressanta möten alumni, personal, stud Att få tiden att räcka till Att få till ett bra samarbete med stud rek, Att komma igång 2 Motivera alumner att regga sig/fler aktiva Stolthet av utb bland distansutb. Internationell alumnverksamhet Kännedom om aktivieteter 2 Behålla och få alumner att uppdatera Fundraising MALMÖ HÖGSKOLA
Nyhetsbrev/tidning 18 nyhetsbrev 6 tidning MALMÖ HÖGSKOLA
Områdena Nyregistrering (20%) Registervård (Lite mindre än 20%) Kommunikation (25%) Internationell alumni (10%) Alumnundersökningar (5%) Sociala medier (10%) Alumnträffar (20%) Övriga aktiviteter MALMÖ HÖGSKOLA
Områdenas kommentarer Vidareutbildning måste erbjudas Filmat alumner Praktikföreläsningar Varierar, rekrytering, karriär och evenemang MALMÖ HÖGSKOLA
Vad fungerar bra 7 Årets alumn/alumnveckan/evenemang Kompetensutveckling för ins alumnansv Unga alummner Gästblogginlägg Bra samverkansperspektiv, inkluderande Få alumner att kompl arbetsuppg. Bygga relationer speciellt direktkontakt Samarbete med studentföreningar Internationell rekrytering, kommunikation MALMÖ HÖGSKOLA
Hinder 9 Brist på internt intresse, svårt att mäta nyttan 7 resurser 4 för lite intresse under utbildning 3 ekonomi 3 tid 2 brist i register Kritisk massa Nyttan för alumner MALMÖ HÖGSKOLA
Utvärdering 5 antal alumner 4 alumnevent 4 alumnuppföljningar 3 verksamhetsplan Icars Årsmöte MALMÖ HÖGSKOLA