ETU, Utvecklingstrappor 8/12 2011 Inspiration och motivation.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
På väg! GK & GDF & SGF i samverkan. Inom Svensk golf finns SGF,GDF och Klubbar. Idag sker inte ett optimalt samarbete med spelaren i centrum… Vi vill.
Advertisements

Tränings och Tävlingslära
Charmtrollen är våra allra yngsta deltagare och där innebandyn ännu inte är i fokus. Tanken är att bli barnens första kontakt med organiserad idrott, känna.
Vad behöver vi veta för att göra en planering
En reviderad läroplan för förskolan
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Näsets SK Den vinröda tråden !. Näsets SK Vision och målsättning Vision Näset är en förening för alla som vill träna och spela fotboll. Vi satsar på både.
Webbkollen hemma Följ upp förbättringsåtgärder för att säkra en trygg utskrivning Intervjustödet Webbkollen hemma kan användas vid uppföljning av åtgärder.
Självförvaltningsfärdigheter
Idrott och hälsa År 6 VT 2014 Linda Johansson.
Mental träning Mål & Motivation
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
IUP Individuell UtvecklingsPlan
Förberedelser inför mötet med kommunen Ha ett internt möte - föreningens styrelse, konsulent/verksamhetschef och andra nyckelpersoner före uppvaktningen/mötet.
VARFÖR IDROTT I SKOLAN ? * Du ska få träna upp din fysiska, psykiska och sociala förmåga * Ämnet ska ge dig kunskaper om en hälsosam livsstil. *
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Välkommen!.
Fotbollsverksamheten
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Göteborg Distriktlagsverksamhet. Varför är vi här? INSPIRERA!! VINNA TV-PUCKEN!!
Inledning Initiativet till värdegrundsarbetet kommer från de tio medverkande idrotter i Göteborg som började diskutera möjligheten för barn att prova flera.
Föräldramöte 19/10 P05.
Hur gör vi golfen attraktiv för barn och ungdomar?
Motivation, Målsättningar & Gruppdynamik
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Så hänger det ihop VISION VÄRDERINGAR MÅLBILDER
Talangprogrammet Antal aktiva med dokumenterad medaljkapacitet i sommaridrotter inför respektive år Finns det ett samband mellan pengar och idrottsliga.
1 ATK’s nya träningsgrupper – hösten 2010 Informationsmöte Agenda: Bakgrund - Varför ändra i våra träningsgrupper? Vilka ändringar är gjorda.
Idrottens Grundtränarutbildning GTU, nivå 1
En arena för lek och kompisskap
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Svensk Innebandys Utvecklingsmodell ”SIU” Så många som möjligt, så länge som möjligt.
Målsättning – nå sitt mål!?. SMART målsättning…..  SMART - varje bokstav motsvarar en av beståndsdelarna i att skapa användbara mål - ett populärt verktyg.
Vad är Future Factory? En satsning för alla som har drivkraften.
- En filosofi, vår filosofi.. FILOSOFI -. ett sätt att tänka att tänka Inte bara ännu en plan att sätta i hyllan. Ett verktyg för förändring inom vår.
Sunderby SK - en värdefull förening -. SISU Idrottsutbildarna – Sunderby SK Lilla Sundis Cup 2012 (fotboll) SSK:s styrelse Sprids till övriga sektioner.
Välkommen till Föräldramöte P03 lag 4-6. Spångamodellen Spånga IS Fotboll är en förening vars syfte är att, utifrån Fotbollens spela lek och lär, bedriva.
HuFF – visionen som blev verklighet. 1) Att verkligen bli hela kommunens gemensamma elit- /representationslag och 2) Att vara en plattform för att samordna,
Verksamhetsidé för Kalix Handboll Varför finns vi? För vems skull finns vi? Vad erbjuder vi? Vilka värden skapar vi? Verksamhetsidé Kalix HK är en förening.
RÖDA TRÅDEN Att erbjuda så många barn, ungdomar och vuxna som möjligt att vara aktiva i Sköndals IK. ”Så många som möjligt, så länge som möjligt”. Sköndals.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Coaching.
GOIF A och U lag 2010/2011.
Talangutveckling Ungdom
Göteborgs Ishockeyförbund
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Föräldramöte 09 röd
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
VÄLKOMNA SPELARMÖTE SAMTAL KRING DEN GÅNGA OCH KOMMANDE SÄSONGEN. TA LAGET FRÅN BRA TILL BÄTTRE.
Information kring klasslagsfotbollen
Tränings- upplägg grunder
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
VÄLKOMNA FÖRÄLDRAMÖTE
Informerar föräldrar om Barn- och Ungdomsverksamheten
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Hur skapar man ett bra samhälle med hjälp av civilsamhället?
JIK F08/09 Föräldramöte
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Välkomna till denna presentation av projektet Idrott för alla.
Att vara idrottsförälder
Fotbollslek för barn 5-7 år Informationsmöte
Välkommen till kursen Friidrott år!
MASTERPLAN FOTBOLL
Presentationens avskrift:

ETU, Utvecklingstrappor 8/ Inspiration och motivation

Inspiration Hur ska vi organisera och bedriva idrott, så att så många aktiva som möjligt når så långt som de önskar. Vad? Hur? Vem? Om någon vill sluta, vad kan det bero på?

PASSION

Utvecklingstrappa kanot LEKANDE TRÄNING Skapa intresse… LEVANDE TRÄNING Bygga motorn & rörelseschemat… LEDANDE TRÄNING Bygga kapacitet… Trimma & optimera motorn… OPTIMERINGS TRÄNING Få ut effekten! Bäst när det gäller! Prestationsutveckling 900h 10år17år+30år24år13år 750h 450h 200h

Utvecklingstrappa Canadian Sport For Life, Long-Term Athlete Development

Utvecklingstrappa och konceptualisering! -Utvecklingstrappan måste: -Ha en utgångspunkt i en kravprofil -Innehålla och presentera ett tränings- koncept, samt implementeras!

Intervjuer Dokumentation Forskning Resultat – tävlingar och tester Mod Erfarenhet och kunskap

Utmana Vi kan mer än vi gör!

Utgångspunkter: Rätt träning i rätt ålder! Det är inte farligt att träna mycket, det är farligt att träna fel! Man blir bra på det man tränar! Ingen blir bättre av att ”sitta på bänken” Tidig fysisk mognad är en fördel på kort sikt, men inget recept för framgång på lång sikt! Det tar tid, väldigt mycket tid, att utvecklas!

Vad är talang? An unusually high level of ability, achievement or skill in some special field of study or interest (sport). Det är skillnad på att hitta talanger, och att utveckla talanger! Vad är skillnaden?

Talangutveckling, vad och hur? Passion och vilja! Nyfikenhet Förmåga att ta eget ansvar och att organisera sitt eget liv TRÄNING!!! Det finns inga genvägar

Vem är talang? I många idrotter är talanger utvalda utifrån fysiska aspekter – längd, styrka … Talang är INTE: Fysisk förmåga Tidig framgång Paradox: Late bloomers, de som når framgång senare v/s Ett fåtal framgångsrika seniorer som inte varit framgångsrika som juniorer!?

Hinder för att utveckla talanger ”Överorganiserad träning”, för tidigt För lite träning erbjuds / genomförs Tränarkompetens Bristfällig miljö - Vilka problem och hinder behöver du hantera?

Träning - deliberate practice (målmedveten träning) Deliberate practice Förbättra förmågor Lära sig nya förmågor (skills) Koncentrerad, fokuserad träning. Inte alltid roligt? Mycket träning! (tidsfaktorn)

Deliberate play – ”målmedveten lek” ”Mer lekfull och rolig träning” Upp till 12 års ålder: sampling years – prova många idrotter, lekfull träning. Ålder 12 – 15: specializing years – en minskning i antal idrotter, målmedveten lekfullhet kombinerad med målmedveten träning. 16 år och äldre: investment years – fokus på en idrott, målmedveten träning.

Tidsfaktorn Det tar 10 år av målmedveten träning på h. per år = h. för att nå expertis (Anders K. Ericsson). Vilken sorts träning, vad räknas? Kvalitet v/s Kvantitet

Tidsfaktorn – ”120 principen” Det enda vi vet att vi har är tid, massor av tid…

Paradigmskifte? Vad? - Börja med? - Fortsätta med? - Sluta med? Hur? Tränarkompetens? Miljö / Utrustning? Upplägg, planering? Vem? Du? Föreningen? Distriktet? Förbundet?

Hur och vad ska vi träna i olika åldrar? Upp till 14 års ålder -Teknik -Styrka och snabbhet -Aktiva ska lära sig om träning och om träningsprocessen. -Träna ”så mycket som möjligt”!

Hur ska vi träna i olika åldrar: år gammal -Teknikträning -Ökning av fysisk träning, fokus på styrka och uthållighet -Lära sig mer om träningsprocessen och idrottspsykologiska färdigheter 7 – 10 träningspass i veckan

Hur vi ska träna I olika åldrar: år gammal -Uthållighet -Specifik träning (kanot) 8 – 12 träningspass i veckan Ålder 20 år och uppåt 800 – timmar / år

Motivation och motivationsklimat är viktigt, alla aktiva ska känna tillhörighet och glädje. Hur ska vi organisera och bedriva idrott, så att så många aktiva som möjligt når så långt som de önskar?

Tack och lycka till! Liselotte Ohlson, RF