ETU, Utvecklingstrappor 8/ Inspiration och motivation
Inspiration Hur ska vi organisera och bedriva idrott, så att så många aktiva som möjligt når så långt som de önskar. Vad? Hur? Vem? Om någon vill sluta, vad kan det bero på?
PASSION
Utvecklingstrappa kanot LEKANDE TRÄNING Skapa intresse… LEVANDE TRÄNING Bygga motorn & rörelseschemat… LEDANDE TRÄNING Bygga kapacitet… Trimma & optimera motorn… OPTIMERINGS TRÄNING Få ut effekten! Bäst när det gäller! Prestationsutveckling 900h 10år17år+30år24år13år 750h 450h 200h
Utvecklingstrappa Canadian Sport For Life, Long-Term Athlete Development
Utvecklingstrappa och konceptualisering! -Utvecklingstrappan måste: -Ha en utgångspunkt i en kravprofil -Innehålla och presentera ett tränings- koncept, samt implementeras!
Intervjuer Dokumentation Forskning Resultat – tävlingar och tester Mod Erfarenhet och kunskap
Utmana Vi kan mer än vi gör!
Utgångspunkter: Rätt träning i rätt ålder! Det är inte farligt att träna mycket, det är farligt att träna fel! Man blir bra på det man tränar! Ingen blir bättre av att ”sitta på bänken” Tidig fysisk mognad är en fördel på kort sikt, men inget recept för framgång på lång sikt! Det tar tid, väldigt mycket tid, att utvecklas!
Vad är talang? An unusually high level of ability, achievement or skill in some special field of study or interest (sport). Det är skillnad på att hitta talanger, och att utveckla talanger! Vad är skillnaden?
Talangutveckling, vad och hur? Passion och vilja! Nyfikenhet Förmåga att ta eget ansvar och att organisera sitt eget liv TRÄNING!!! Det finns inga genvägar
Vem är talang? I många idrotter är talanger utvalda utifrån fysiska aspekter – längd, styrka … Talang är INTE: Fysisk förmåga Tidig framgång Paradox: Late bloomers, de som når framgång senare v/s Ett fåtal framgångsrika seniorer som inte varit framgångsrika som juniorer!?
Hinder för att utveckla talanger ”Överorganiserad träning”, för tidigt För lite träning erbjuds / genomförs Tränarkompetens Bristfällig miljö - Vilka problem och hinder behöver du hantera?
Träning - deliberate practice (målmedveten träning) Deliberate practice Förbättra förmågor Lära sig nya förmågor (skills) Koncentrerad, fokuserad träning. Inte alltid roligt? Mycket träning! (tidsfaktorn)
Deliberate play – ”målmedveten lek” ”Mer lekfull och rolig träning” Upp till 12 års ålder: sampling years – prova många idrotter, lekfull träning. Ålder 12 – 15: specializing years – en minskning i antal idrotter, målmedveten lekfullhet kombinerad med målmedveten träning. 16 år och äldre: investment years – fokus på en idrott, målmedveten träning.
Tidsfaktorn Det tar 10 år av målmedveten träning på h. per år = h. för att nå expertis (Anders K. Ericsson). Vilken sorts träning, vad räknas? Kvalitet v/s Kvantitet
Tidsfaktorn – ”120 principen” Det enda vi vet att vi har är tid, massor av tid…
Paradigmskifte? Vad? - Börja med? - Fortsätta med? - Sluta med? Hur? Tränarkompetens? Miljö / Utrustning? Upplägg, planering? Vem? Du? Föreningen? Distriktet? Förbundet?
Hur och vad ska vi träna i olika åldrar? Upp till 14 års ålder -Teknik -Styrka och snabbhet -Aktiva ska lära sig om träning och om träningsprocessen. -Träna ”så mycket som möjligt”!
Hur ska vi träna i olika åldrar: år gammal -Teknikträning -Ökning av fysisk träning, fokus på styrka och uthållighet -Lära sig mer om träningsprocessen och idrottspsykologiska färdigheter 7 – 10 träningspass i veckan
Hur vi ska träna I olika åldrar: år gammal -Uthållighet -Specifik träning (kanot) 8 – 12 träningspass i veckan Ålder 20 år och uppåt 800 – timmar / år
Motivation och motivationsklimat är viktigt, alla aktiva ska känna tillhörighet och glädje. Hur ska vi organisera och bedriva idrott, så att så många aktiva som möjligt når så långt som de önskar?
Tack och lycka till! Liselotte Ohlson, RF