Jan-Eric Gustafsson Göteborgs universitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasieelevers tal om kroppsligt erfarande vid löpning Heléne Bergentoft.
Advertisements

Utredningen om män och jämställdhet
Genusperspektiv i förskola/skola
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Kontakter och ungdomars arbetsmarknadsinträde (IFAU Rapport 2013:20) Lena Hensvik och Oskar Nordström Skans 11 februari 2014.
Från ord till handling Svensklärares ”omstilling”/omsättning av textteorier i klassrummet
20 år med förändringar i skolan: Vad har hänt med likvärdigheten?
Samhället är mer än summan av sina delar
SkolFam® − Skolsatsning inom familjehemsvården
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Elever med utländsk bakgrund -
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Språkstimulering – javisst, men varför?
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Skapande arbete och lek som
DROPOUTS Det behöver inte vara så. σ Sigma Variation Stigma t-esta.
Får inte flickor klä sig i rosa nu
Internationell mobilitet
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Betydelsen av sociala jämförelser för anställdas stress och hälsa Tomas Berglund Sociologiska institutionen Göteborgs universitet.
Yngre skolbarns kamratkulturer
Behandling av ADHD med Amfetamin. Kortsiktiga effekter på familjeinteraktionen. Treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder with Amphetamine.
Språkutvecklande undervisning
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Cochleaimplantat och språkighet
Dyslexi på flera språk • Dyslexi kan ta sig uttryck på olika sätt beroende på skriftsystem och ortografi • Parallella svårigheter med fonologisk bearbetning.
SKOLAN, PISA OCH FÖLJDER AV EN MARKNAD ALMEDALEN 2014 GUNNAR BERG K G KARLSSON MAGNUS OSKARSSON MITTUNIVERSITETET.
Fakta om undersökningen
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Studerande 2012 – ekonomi, boende och framtidsval Ingela Gabrielsson Privatekonom.
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Fakta om undersökningen
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Kurs läs och skriv Återkoppling
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Icke-kognitiva förmågor
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Skillnader i hälsa bland barn och unga i Uppsala län – vad vet vi? Carin Östling, Regionförbundet Uppsala län och Henrik Andréasson, Landstinget i Uppsala.
Decentralisering, skolval och fristående skolor: resultat och likvärdighet i svensk skola Diskussion Jan-Eric Gustafsson Institutionen för pedagogik.
Fysisk aktivitet bland barn i Europa Patrick Bergman Leg Sjukgymnast, PhD Universitetslektor Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap.
Det ekonomiska värdet i personnamn Angela Djupsjöbacka & Jonas Lagerström Åbo Akademi University
BREDDAD REKRYTERING.
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
BORIS dagen 22/ A three-year behavioral treatment of obese children: the effect of age on change in BMI SDS and dropout rate Pernilla Danielsson,
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Främjande av hälsa och lärande genom skolmåltider i ett nordiskt perspektiv. (Prospects for promoting health and performance by school meals in Nordic.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Läs- och skrivutredningskurs
Hälso- och sjukvårdsberedningarna Beredningarna består av fritidspolitiker från hela länet. Alla partier i landstingsfullmäktige är representerade (utom.
Att lära sig att hantera sociologiska begrepp
Roligt att så många är här.
En analys om denna fallande skolprestation i Sverige. 1.
Åsa Heimer, projektledare, vårdutvecklare BHV-Nord, Stockholm
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
Lässvårigheter/dyslexi och språkstörning – hur ser överlappningen ut? Dyslexi och komorbiditet Dyslexiföreningen februari 2016 Stockholm Maria Levlin,
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Brukarenkät Tillfrågade grupper och svarsfrekvens Föräldrar i familjedaghem (35% svar) Föräldrar i förskola (74% svar) Föräldrar i förskoleklass.
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner Oslo 5 april 2018 Hvorfor er gutter overrepresentert i spesialundervisningen? Bengt Persson.
Språkutvecklande undervisningsstrategier i SVA-undervisningen
Presentationens avskrift:

Jan-Eric Gustafsson Göteborgs universitet Hemfaktorers betydelse för elevers läs- och matematikresultat i åk 4: Resultat från 37 länder Jan-Eric Gustafsson Göteborgs universitet

Frågor Hur påverkar elevers sociala bakgrund och kön deras prestationer i läsning och matematik i åk 4 i olika länder? Genom vilka mekanismer uppstår effekterna av social bakgrund och kön?

Social bakgrund och skolprestation En mycket stor mängd forskning har visat att elever vars föräldrar har hög utbildning, goda inkomster och yrken med hög status tenderar att ha goda skolprestationer. I Sverige är korrelationen mellan föräldrarnas utbildningsnivå och skolresultat mätt med betyg eller prov drygt 0,30. I vissa länder (t ex Hong Kong) är korrelationen lägre, och i andra (t ex Ungern) är korrelationen högre

Bourdieu’s teori om kulturellt kapital Enligt Bourdieu har olika sociala klasser en stark kulturell identitet, och den sociala klassen påverkar vilka kulturella resurser en individ har tillgång till, Skolans värld är i hög grad relaterad till de högre klassernas kultur, vilket gör att kulturellt kapital har stor betydelse för skolframgång. Barone (2006) testade Bourdieu’s teori med hjälp av PISA-data från 25 länder. Indikatorer på kulturellt kapital hade begränsad förklaringskraft, och slutsatsen var att det behövs andra förklaringsmodeller.

Kognitiva resurser som en alternativ förklaring Föräldrar med högre utbildning påverkar genom kulturella resurser (framförallt böcker), språk, och aktiviteter tillsammans med barnen deras förutsättningar för att tillägna sig god läsförmåga genom påverkan bland annat på fonologisk förmåga och ordförråd

Förutsättningar för tidig lästillägnan Känna igen bokstäver Fonologiskt medvetande Kunna skriva bokstäver Fonologiskt minne RAN Meta-analyser visar att dessa kan utvecklas genom program i hemmet eller förskolan, som fokuserar på bland fonologiskt medvetande, gemensam bokläsning, och muntlig språkutveckling

Myrberg, E & Rosén, M. (2009) Direct and indirect effects of parents´ education on reading achievement among third graders in Sweden. British Journal of Educational Psychology, 79(4), 695-711

Myrberg & Rosen, cont

En vidareutvecklad modell Effekter av föräldrautbildning och kön på läsning och matematik i åk 4 medieras via: Resurser i hemmet Aktiviter som involverar läsning (”literacy”) och räkning (”numeracy”) Läs- och räkneförmågor som utvecklats vid skolstart.

Förutsättningar för tidig matematikutveckling Mycket mer begränsad forskning om förutsättningar för tidig matematikutveckling än för tidig läsutveckling Svårt att avgränsa tidiga matematiska förmågor: representation, manipulation, problemlösning, klassifikation av objekt och former, och reproduktion av mönster är olika aspekter. ”Literacy” och ”numeracy” är ofta svåra att separera. Vissa studier pekar på att samma påverkan som är gynnsam för läsutveckling också är gynnsam för matematikutveckling

Könsskillnader Flickor har bättre läsresultat än pojkar I allmänhet små könsskillnader i matematik för yngre elever, men större skillnader till förmån för äldre elever Kan flickornas bättre läsresultat delvis förklaras av aktiviteter i hemmet?

TIMSS & PIRLS 2011, åk 4 År 2011 genomfördes båda de internationella undersökningarna TIMSS och PIRLS och i en del länder deltog samma elever i båda studierna Frågeformulär till föräldrarna om bland annat aktiviteter i hemmet före skolstart. 37 länder

Modell för aktiviteter i hemmet Höga korrelationer mellan läs- och räkneorienterade aktiviteter Bi-faktor ansats: En allmän aktivitetsvariabel som omfattar både läs- och räkneorienterade aktiviteter. - Activity En variabel som representerar balansen mellan läs- och räkneorienterade aktiviteter- NumLitAct

Färdigheter vid skolstart Även här en bi-factor ansats En allmän förmågevariabel som omfattar föräldrarnas svar på hur väl barnet klarade både läs- och räkneuppgifter - Ability En variabel som representerar kontrasten mellan hur väl barnet klarade läsuppgifter jämfört med räkneuppgifter - NumLitAb

”Huvudspåret” för utbildning Starkt samband mellan utbildning och antal böcker Starkt samband mellan antal böcker och aktiviteter Starkt samband mellan aktiviteter och förmåga vid skolstart Starkt samband mellan förmåga vid skolstart och prestationer i åk 4 Även ett starkt samband mellan utbildning och aktiviteter, utan att gå genom antal böcker

Balans räkning/läsning Större tyngdpunkt på läsning än på räkning hade starkt samband med förmåga för skolstart Läsaktiviteter kan vara gynnsamma för både läs- och räkneförmåga Vid skolstart tenderar räkning att involvera både läsning och skrivning

Effekter av kön Avsevärd skillnad till förmån för flickor i läsresultat i åk 4 För flickor fanns det en tyngdpunkt på läsning i aktiviteterna, vilket påverkade förmåga vid skolstart

Sverige, föräldrautbildning

Finland, föräldrautbildning

Norge, föräldrautbildning

Hong Kong, föräldrautbildning

Ungern, föräldrautbildning

Sverige, kön

Finland, kön

Norge, kön

Hong Kong, kön

Ungern, kön

Generella slutsatser Effekterna av föräldrautbildning på resultat i åk 4 medierades via böcker, aktiviteter och förmåga vid skolstart. Antal böcker i hemmet hade en stark effekt på resultat En starkare tyngdpunkt på läs- än på räkneaktiviteter påverkade både läs- och räkneförmåga vid skolstat Det är vanligare för flickor med en sådan tyngdpunkt, liksom i familjer med många böcker

Tack för uppmärksamheten! http://timssandpirls.bc.edu/timsspirls2011/downloads/TP11_Chapter_4.pdf