INFÖR NATIONELLA PROVET

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Advertisements

Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
ATT KUNNA TILL PROV MATMAT03c1
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
MS Excel 2010 – Dag 2 Mahmud Al Hakim
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kundundersökning mars 2010
Algebra Kap 4 Mål: Lösa ekvationer
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
V E R S I O N N R 1. 2 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
Tal och de fyra räknesätten Lite multiplikation och mycket bråkräkning
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Stora additionstabellen
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
MaB: Andragradsekvationer
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
Problemlösning, andragradare och kubikrötter Sid 75-85
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Beräkna en ekvation (metod 1)
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Beräkna en ekvation (metod 1)
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Procent.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Kap 1 - Algebra och funktioner
Det handlar om multiplikation
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
GENOMGÅNG Exponentialfunktioner Logaritmer Negativ exponent.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
INFÖR NATIONELLA PROVET. UPPGIFT 1 Förenkla så långt som möjligt Ständigt återkommande uppgift!
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
ARITMETIK – OM TAL.
Logaritmer.
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
1 Anneli Juhlin FP
Kap 2 - Algebra och ickelinjära modeller
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014 Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
MATMAT02b – UPPGIFT 10 Pass VCP Certification
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Kap 2 - Algebra och ickelinjära modeller
Kap 1 - Algebra och funktioner
Kap 1 - Algebra och funktioner
INFÖR NATIONELLA PROVET
INFÖR NATIONELLA PROVET
Kap 1 - Algebra och funktioner
Presentationens avskrift:

INFÖR NATIONELLA PROVET MATEMATIK 2b

MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt

MATMAT02b – UPPGIFT 1 KONTROLLERA DITT SVAR!

MATMAT02b – UPPGIFT 2

MATMAT02b – UPPGIFT 2 KONTROLLERA DITT SVAR!

MATMAT02b – UPPGIFT 3

MATMAT02b – UPPGIFT 3

MATMAT02b – UPPGIFT 4

MATMAT02b – UPPGIFT 4

MATMAT02b – UPPGIFT 4

MATMAT02b – UPPGIFT 5 Andra kvadreringsregeln:

MATMAT02b – UPPGIFT 6

MATMAT02b – UPPGIFT 7

MATMAT02b – UPPGIFT 7

MATMAT02b – UPPGIFT 8

MATMAT02b – UPPGIFT 8

MATMAT02b – UPPGIFT 8

MATMAT02b – UPPGIFT 9 RÄTT! ! Vid multiplikation och division med negativt tal (ex. -2) måste man vända på olikhetstecknet

MATMAT02b – UPPGIFT 10

MATMAT02b – UPPGIFT 10 YTTERVINKELSATSEN

MATMAT02b – UPPGIFT 10 YTTERVINKELSATSEN

MATMAT02b – UPPGIFT 11

MATMAT02b – UPPGIFT 11 m = 3 k = -2 y = -2x + 3 Hur ser man att k = -2 ?

MATMAT02b – UPPGIFT 12 - 4

MATMAT02b – UPPGIFT 13

MATMAT02b – UPPGIFT 13

MATMAT02b – UPPGIFT 14

MATMAT02b – UPPGIFT 15 VAD HETER DENNA LINJE? - 4

MATMAT02b – UPPGIFT 15 VILKET FÖRHÅLLANDE RÅDER MELLAN X OCH Y? - 4

MATMAT02b – UPPGIFT 15 HUR BEROR Y AV X? - 4

MATMAT02b – UPPGIFT 16

MATMAT02b – UPPGIFT 17 Vinkeln A = 70° Vinkeln B = (30 + 20)° = 50° 20° 20° Vinkeln A = 70° Vinkeln B = (30 + 20)° = 50° Vinkeln C = 180° - (70 + 50)° = 180° - 120° = 60°

MATMAT02b – UPPGIFT 17 Vinkeln A = 70° Vinkeln B = (30 + 20)° = 50° 60° 70° 50° Vinkeln A = 70° Vinkeln B = (30 + 20)° = 50° Vinkeln C = 180° - (70 + 50)° = 180° - 120° = 60°

MATMAT02b – UPPGIFT 18 OBS!

MATMAT02b – UPPGIFT 18 Hur mycket är y?

MATMAT02b – UPPGIFT 19

MATMAT02b – UPPGIFT 20

MATMAT02b – UPPGIFT 21

MATMAT02b – UPPGIFT 22 MÅSTE VARA SAMMA TAL

MATMAT02b – UPPGIFT 22 Alternativ lösning v.s.v Glenys Minier, 2014-05-06

MATMAT02b – UPPGIFT 23 KVADRERINGSREGLERNA

MATMAT02b – UPPGIFT 23 KVADRERINGSREGLERNA

MATMAT02b – UPPGIFT 24 KONJUGATREGELN

MATMAT02b – UPPGIFT 25

MATMAT02b – UPPGIFT 25 ETTA - ETTA TVÅA - ETTA ETTA - TVÅA jämför

MATMAT02b – UPPGIFT 26 Hela omkretsen är 48 cm. (24 – x) En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. a) Den ena sidan är x cm. Skriv ett uttryck för den andra sidan. Hela omkretsen är 48 cm. Halva omkretsen är 24 cm. Om ena sidan är x cm, så är den andra sidan… … (24 – x) cm

MATMAT02b – UPPGIFT 26 Sidan × sidan (24 – x) En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. b) Skriv ett uttryck för arean y cm². Sidan × sidan

MATMAT02b – UPPGIFT 26 ”Nollproduktmetoden” (24 – x) En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. c) För vilka värden på x är y = 0? ”Nollproduktmetoden” d) För vilket värde på x är y störst?

MATMAT02b – UPPGIFT 26 Största arean är 144 cm² (24 – x) En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. e) Vilken är den största arean? Största arean är 144 cm²

MATMAT02b – UPPGIFT 26 En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. (24 – x) En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. f) Vilka värden på x är möjliga?

MATMAT02b – UPPGIFT 26 En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. 12 (24 – x) En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. 12 6

MATMAT02b – UPPGIFT 27 VAD HETER DENNA LINJE?

MATMAT02b – UPPGIFT 28 VAD HETER DENNA LINJE?

EXPONENTIALFUNKTIONER C är ”startvärde” a är förändringsfaktor x kan exempelvis vara tid i år Bok 3bc, sidan 132

EXPONENTIALFUNKTIONER C är ”startvärde” a är förändringsfaktor x kan exempelvis vara tid i år Fråga: En stad har folkmängden 50 000 invånare. Folkmängden förväntas öka med 2% varje år. Hur många bor det i staden efter 10 år? Lösning: Vi sätter folkmängden efter 10 år till y och får då: OBS! Svar: Om 10 år är folkmängden 61 000.

EXPONENTIALFUNKTIONER C är ”startvärde” a är förändringsfaktor x kan exempelvis vara tid i år Fråga: En stad har folkmängden 50 000 invånare. Folkmängden förväntas minska med 2% varje år. Hur många bor det i staden efter 10 år? Lösning: Vi sätter folkmängden efter 10 år till y och får då: OBS! Svar: Om 10 år är folkmängden c:a 41 000.

Exponentialfunktioner

Exponentialfunktioner

Exponentialfunktioner

PARALLELLA LINJER Vad heter dessa linjer?

VINKELRÄTA LINJER Om man multiplicerar k-värdena för två vinkelräta linjer får man alltid produkten -1

LINJÄRA EKVATIONSSYSTEM Y=2x+2 VAD MENAS MED EN LÖSNING? Svar: x = -1, y = 0 • Y=-x-1

LINJÄRA EKVATIONSSYSTEM Y=2x+2 • Y=-x-1

LINJÄRA EKVATIONSSYSTEM Om lösningen stämmer i båda ekvationerna så är lösningen exakt. Vi testar om lösningen är exakt: Första ekvationen Andra ekvationen Det stämmer!