Www.sprakenshus.se www.sprakenshus.se/arabic Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Advertisements

Vad är studiehandledning?
Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg
Läsundervisning på modersmålet och andraspråket
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Swedex Muntligt test A2 40 poäng.
Om flerspråkiga elevers lärande och andraspråksutveckling
Att hantera två eller flera språk
Insändare Påverka med ord #3.
Vad är ett språk?. Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
”Med samiskan genom livet” Anna Kråik, Samisk språkambassadör,
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Interkulturell kommunikation i sjukvården Utländska läkare i Sverige (Intercultural communication in health care- Non-Swedish physicians in Sweden) Nataliya.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Tankar kring utsatthet vid funktionshinder
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p.
Del 1: Språkets uppkomst
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
¡La Primavera ha llegado!
Svenska p Svenska p.
Rikskonferensen 2013 Göteborg
Språklig kod Uttrycksdel Innehållsdel Pragmatik lexikon grammatik
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Dyslexi på flera språk • Dyslexi kan ta sig uttryck på olika sätt beroende på skriftsystem och ortografi • Parallella svårigheter med fonologisk bearbetning.
© Steve Wretman & Helena Moreau
Ta ställning och handla!
SVENSKA SOM ANDRASPRÅK
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Språkutvecklande förhållningssätt
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Språkstörning och dess konsekvenser för inlärning
En vetenskapsgren som behandlar språkets funktion i ett samhälle.
Kurs läs och skriv Återkoppling
En presentation av våra verksamheter.. Kärnhuset  Resurscentrum –råd, stöd, service –barn 1-20 år  I daglig verksamhet –rådgivning, konsultation, utredning,
Hur gör man en debattartikel?
Inriktningar inom judendomen
Vad är språksociologi?. Vad är språksociologi?
Projekt ”TAKK för Språket”
Minoritetsspråk i Sverige
PLIKTBARN LUSTBARN.
Flerspråkighet, majoritetsspråk och minoritetsspråk
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
”Nyckeln till vårt land” Samverkansprojekt mellan Vännäs kommun, Svenska kyrkan och ABF.
Mobila Skolteamet Sjöbo
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
SPRÅKLIG MEDVETENHET/UPPMÄRKSAMHET
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Att närma sig svenska språket med annan språkbakgrund Ann-Christin Torpsten Fil.dr. i pedagogik.
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Logopediska framtidsvisioner Ulrika Nettelbladt LEG. LOGOPED, SENIORPROFESSOR I LOGOPEDI VID LUNDS UNIVERSITET.
A.Speaking B.1. Reading B.2. Listening C. Writing.
Enspråkighet botar inga språkstörningar. Förklaringsmodeller till varför flerspråkiga barn har en sen språkutveckling han/hon är ju flerspråkig han/hon.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Eva-Kristina Salameh.
SVENSKA SOM ANDRASPRÅK
Vad är studiehandledning?
Planering november – kurs D Tema kultur
Måndag den 5 februari 2018.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
En vetenskapsgren som behandlar språkets funktion i ett samhälle.
Information Språkval.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

www.sprakenshus.se www.sprakenshus.se/arabic Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p

Språklig kod Uttrycksdel Innehållsdel Pragmatik lexikon grammatik fonologi Innehållsdel begreppsbildning Pragmatik språkliga regler sociala regler Eva-Kristina Salameh Språkens Hus

Språklig socialisation Språklig påverkan i olika kulturer för att barn ska lära sig tala är beror på: Hur den sociala organisation är relaterad till interaktion Värdet av tal i en kultur Statusförhållande i interaktionen Uppfattningar om kommunikativa avsikter Uppfattningar om hur barn lär sig språk Eva-Kristina Salameh

Kontextoberoende språklig socialisering Ett samhälle där barn ”uppfostras” Den vuxne tar barnets perspektiv i samtal med barnet Babytalk Överdriven prosodi Språket bryts ner i smådelar Anpassat uttal och grammatik Vuxna verbaliserar vad barn gör Samtal i form av frågor och svar, även sagoläsning

Kontextberoende språklig socialisering Ett samhälle där barn ”växer upp”, barngruppen viktig Barnet förväntas anpassa sig till den aktuella kommunikativa situationen Observation Språket lärs ut som en helhet Upprepningar när barnet inte förstår Vuxna verbaliserar inte vad barnen gör Frågor är äkta frågor Eva-Kristina Salameh

Exempel på kodväxling Si tu eres puertoriquento your father is a puerto rican you should at least de vez en cuando you know hablar español Om du är puertorican, din far är puerto rican, så bör du i alla fall då och då vet du tala spanska Eva-Kristina Salameh

Tid för tillägnandet av ett andraspråk Collins 1986 Ankomstålder Genomsnittlig tidsåtgång för andraspråktillägnande och infödd nivå i skolans läsämne 5 – 8 år 3 – 8 år 8 – 11 år 2 – 5 år kan oftast läsa och skriva på sitt modersmål 12 – 15 år 6 – 8 år höga krav i skolan Eva-Kristina Salameh Språkens Hus

Flerspråkighet och språkstörning Viktigt att skilja mellan bristande exponering för svenska och språkstörning Hur skilja problem orsakade av hörselnedsättning resp språkstörning Ett flerspråkigt barn med språkstörning måste uppvisa en störning i samtliga språk Nödvändigt att göra en bedömning även av modersmålet Tidig diagnos viktig – flerspråkighet orsakar ALDRIG en språkstörning Eva-Kristina Salameh

Lexikal organisation Lagrat i speciella nätverk ljudlika associationer, klang rim som hund  rund alitterationer katt  matta syntagmatiska relationer hund  skäller (ord som logiskt följer i en sats) hund  farlig (kan bli fras: en farlig hund) paradigmatiska relationer hund  katt hund  djur hund  tax hund  koppel, svans Eva-Kristina Salameh

Lexikal organisation svenska

Lexikal organisation arabiska Eva-Kristina Salameh Språkens Hus

Intervention flerspråkiga barn Interventionen bör göras på båda språken Indirekt intervention - handledning Undvik postiljonsatser Flerspråkighet som intervention Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p