Hur kan en skåning vinna Årets Kock?
Restaurangakademien – Utbildningar och kurser för branschen – Kökschefsutb, souschefsutb, sommelierutb, offentlig sektor, inspirationskurser – Mötesplats för branschen – Konsumentkurser och företagsevent
19 November Syfte eller verksamhetsidé Konsument och Kroggäst är vår målgrupp och vi fokuserar på svensk matkultur För den moderna konsumenten ska Årets Kock erbjuda kunskap och inspiration om svensk matkultur så att intresset för gastronomin fortsätter att utvecklas. För den moderna konsumenten ska Årets Kock erbjuda kunskap och inspiration om svensk matkultur så att intresset för gastronomin fortsätter att utvecklas. Den Moderna konsumenten inkluderar kroggästen eftersom båda grupperna är en förutsättning för att kunna driva gastronomin framåt
Årets Kock är Svenskt Mästerskap i professionell matlagning och därmed Sveriges mest prestigefyllda gastronomitävling firade tävlingen 30 år.
Årets Kock är den mest kända matlagningshändelsen i Sverige. Alla känner till Årets Kock. Varumärket Årets Kock har en kännedom på 91%! Årets Kock utvecklar svensk gastronomi och medverkar till att driva debatten kring maten och höja statusen kring kockyrket. Årets Kock ligger 3-5 år före de breda mat- och hälsotrenderna. Varumärkeskännedom bland konsumenterna är 91 %
Målgruppen är den matintresserade konsumenten/kroggästen och den professionella kocken. Årets Kock ska vara det ledande evenemanget inom gastronomi och associeras med experten som delar med sig av sin kunskap.
Mediebevakning av vinnaren (från morgonen efter i TV) Matpress, dagspress, webb, veckopress Mediebearbetning: PM, kontakter, bild/reportage, undersökningar, pressträffar mm Media: Tidigare vinnare (Föreningen Årets Kock): Gästspel, VIP-middagar, mässframträdande, gästspel på krogar, kurser på Restaurangakademien, gymnasieskolor, kokböcker, receptframtagningar, konsulting till matföretag, TV, kockdueller, teambuilding, jurydeltagare, föreläsningar, mm Officiellt Svenskt Mästerskap Branschdag (ca pers) Trendseminarier (ca 400 pers) Media (220 ackrediterade journalister och bloggare) Bankett ca gäster Eftersläpp Final: Löpande mediebearbetning under hela året Jan AugJuliJuniMajAprilMarsFebDecNovOktSept FinalVinnarresa + pressträff Final 2012 Final 2013 Årets Kock- projektet: Inbjudan till ny tävling Uttagning till semifinal 2 deltävlingar + sista chansen MediaSeminarie med Årets Kock-tema Ett år med Årets Kock
Deltävlingar besöks av ca per deltävling Finalen Branschdag, Totalt personer Trendseminarium, 400 personer Kunskapsseminarium ca 500 Ackrediterade journalister och bloggare, 220 Bankett, 960 gäster Utvärdering 2013
Sociala media 2013 Youtube visningar Facebook5,9 milj exponeringar engaged users Bloggar3,3 milj exponeringar Twitter7 500 tweets 6,2 milj exponeringar
Vad kan man göra i region Skåne? Vinna Årets Kock? Fokusera på någon/några färre tävlingar Satsa på media bearbetning Glöm inte sociala media Arbeta med väl renomerade skåningar Jobba intimt med sponsorer och samarbetspartners Samarbeta med marknadsföringen av Skåne internationellt Vad mer? grupparbete
NÄSTA STEG…….. Jag hoppas att ni vill vara med på resan till att driva den Skånska gastronomin till Världsklass