Träff 2 Erfarenhets-utbyte & VENN-diagram

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
Kanske är ni goda vänner i ett år,
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Talföljder formler och summor
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Att träna Läsförståelse
Patientenkät sommaren -13
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lektion 4 Kort om olika typer av statsskick/politiska ideologier.
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
adjektiv och substantiv
Mål och betygskriterier
Rapportskrivning – rep.
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Tankar och träning vid Parkinsons sjukdom
Bestämd och obestämd form i adjektiv och substantiv
Syftet med en personlig handlingsplan
Om du vill att dina barn ska bli kloka, läs sagor för dem Om du vill att dina barn ska bli kloka, läs sagor för dem. Om du vill att de ska bli.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
EFTER ATT HA LÄST ERA ARBETEN Orsak, lösning, analys.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Reportern Frågor på raderna Frågor mellan raderna
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
En läsande klass Träff 1 - Introduktion.
1. Uppgiften presenteras
Riktad skrivning Vad kommer du ihåg för några läsförståelsese- medhjälpare ? Vad minns du om dem? Skriv tills jag säger stopp, sen läser ni upp vad ni.
Läroplansnätverk förskola
Att vara 15 år Det var bättre förr!.
Vad tycker du om att läsa?
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
Demokrati.....
Att rita en instruktion
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Skolutveckling via digitala medier
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Hur gör man en debattartikel?
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Jenny Samuelsson                                                                             Bibliotekschef på LTU.
1:a tillfället. vi går till biblioteket där Anna presenterar Kubbes museum. Hon läser boken och vi få se film på datorn. 2:a tillfället. Vi läser boken.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Samhällsvetenskapliga metoder
Att lära sig att analysera
En guide för arbeten i SO
Att Skapa Serier.
Det är en exempel av framtidens datorer men före jag riktigt går in på det ska jag berätta om för i tidens datorer! Framtidens Datorer!
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Retoriska arbetsprocessen
Formellt, skarpt och snyggt
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Läroplansträff Välkomna.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Välkomna på föräldramöte 20/
Att referera och ange källa!
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Språkutvecklande arbetssätt
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Att vara 15 år Det var bättre förr!.
Presentationens avskrift:

Träff 2 Erfarenhets-utbyte & VENN-diagram En läsande klass Träff 2 Erfarenhets-utbyte & VENN-diagram

Träff 2 Förra träffen Wiki-sidan ELK-hylla på biblioteket Diskussionsgrupper/erfarenhets- utbyte – Hur långt har vi kommit? VENN-diagram med övning ELK-debatten, vad tycker vi? Nästa träff

Diskussion - erfarenheter Hur har arbetet med ELK gått? Vad har du hunnit med sedan sist? Vilken/vilka texter har du använt? Vad gick bra och vad gick sämre? Hur fungerade det att ”tänka högt”? Följde du förslagen på frågor i texternas fotnoter eller använde du materialet mer fritt? Vilken är din upplevelse av elevernas respons på arbetssättet? Är det någon av läsfixarna/strategierna som är lättare att jobba med och få grepp om? Någon av läsfixarna/strategierna som är svårare? Jämför! Kommer ni fram till några skillnader i era erfarenheter? Kan man urskilja någon skillnad i arbetet med de yngre respektive äldre åldrarna?

VENN-diagram Användningsområden?

VENN-diagram Användningsområden? Två faktatexter om samma ämne jag / bokkaraktär Två arter ex. flugsvamp / kantarell två berättelser förr / nu bok / film ??? / ??? faktatext / berättelsetext klassisk saga / modern version Användningsområden?

VENN-diagram Historien om någon / En mörk hemsk historia

Debatten är igång! ”En läsande klass” är ett hemmabygge utan vetenskaplig grund

Nästa träff Tis 11 november kl 14:30 med fokus på cowboy och reporter Läxa: testa VENN-diagrammet.