Cochleaimplantat och språkighet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur vet vi att detta är ett bra familjehem för just detta barnet?
Advertisements

Inkludering av barn med hörselnedsättning i förskolan.
Arbetsterapeut Helena Hallinder Brommageriatriken
Varför är inte multisjuka äldre välkomna på sjukhus?
Mårten Lagergren Gysinge 5 oktober 2011
Psykologisk utredning
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Att hantera två eller flera språk
Svenska på Vård- och Omsorgsprogrammet
Surrogatmödraskap ur barnets perspektiv
Demografikonsulten 2005 Den demografiska utvecklingen i Norrtälje med utblick mot 2020 Demografikonsulten Åke Nilsson Edsvägen 2C Upplands.
Att bygga hållbara städer helhetssyn på miljö & hälsa i stadsbyggandet Lars Nyberg Länsstyrelsen i Stockholms Län Att bygga hållbara städer MEX-dggar.
Ungdomars tillväxt och utveckling
Hur är det på jobbet?.
Gamla människor bryter så många ben för att de snubblar på mattor och kanter och på hinkar. En tant som kan vara någon annan än min mormor bröt först ena.
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
En reviderad läroplan för förskolan
Tankar kring utsatthet vid funktionshinder
Att främja psykisk hälsa under förskoleåren
Dövblindhet och Usher syndrom
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
En studie om samhällsvård för barn i Västernorrland
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Pedagogiska hörselvården
Bemötande och behov ur ett psykologiskt perspektiv
Vi vet att tjejerna flyttar och grabbarna stannar Men vad gör vi åt det…
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Nordisk konferens i Göteborg september 2014
Hörselkonsultation för Barn och Ungdomar i förskola/skola
Musikhörselskada hos skolungdomar
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Mångfaldsinformation
Erfarenheter av ögonstyrd dator som hjälpmedel för samspel och delaktighet för barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättning - en pågående studie.
SMÄRTA OCH DEMENS
Forskarnas syn på normbrytande beteende Martin Karlberg Uppsala Universitet.
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Vägledare Ingela Holmquist (HQ) Tel:
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Varför? Hur? om autismspektrumstörningar
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Skillnader i hälsa bland barn och unga i Uppsala län – vad vet vi? Carin Östling, Regionförbundet Uppsala län och Henrik Andréasson, Landstinget i Uppsala.
Sjukgymnastik vid myelom
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
Kultur – hjärna - lärande
78 svar 73 st för barn boende i Hudiksvalls kommun 5 för barn boende i Nordanstigs kommun Datum för mötet okt nov jan (2) 28.
Fallskadeprojektet ”I Nacka står vi stadigt!”
Projekt ”TAKK för Språket”
Tillgänglighet och kommunikation - ett hörselperspektiv Susanna Ahlström HRF Östergötland.
Riktlinjernas viktigaste konsekvenser för vården av astma
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Missbruk/beroendet Neuropsykiatriska störningar
Verksamhetschef BUP, Sunderbyn
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
”Allergiprevention i nytt ljus” Rökningens betydelse Eva Lannerö M.D., Ph.D. Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge.
När inkludering blir exkludering Ingela Holmström
Vad är det som kryper?.
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
Astma och allergier – effekter av miljön?
Autism spektrum Autism Aspergers syndrom. Ett spektrum!! IQ 70 asperger ”högfungerande autism” 80% av barn med autism autism.
Användning av föräldraledighet och fortsatt barnafödande Ann-Zofie Duvander Försäkringskassan och Stockholms universitet
Ljudutjämningssystem för klassrum - För ett bättre hörande.
Användning av syn- och hörselhjälpmedel vid bilkörning
Livstilsprojekt unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning
Erfarenheter som Ensamkommande barn
Information Språkval.
Anhörigstödet i Falkenberg
Presentationens avskrift:

Cochleaimplantat och språkighet Radi Jönsson Överläkare, MD, PhD Sahlgrenska Universitetssjukhuset

Språkighet … och syftet med CI … Behärskning av ett språk Tvåspråkighet – behärskning av två … Flerspråkighet … … och syftet med CI …

Nytt om CI Ännu mer kunskap om plasticitet, träning mm Glidande indikationsgränser Tekniken i implantaten och i ljudprocessorerna Operationen, säkerhet kirurgi och teknik Användningsgrad, nytta, resultat över tid

Språkighet för vuxendöva med CI Behärskning av ett språk Tvåspråkighet – behärskning av två … Flerspråkighet … Ett eller flera talspråk där inlärningen skett i huvudsak med hjälp av hörseln ”vuxendöva” inrymmer även barn med fortskridande hns sedan barndomen

Vuxna med postlingual hns/dövhet Indikationsområden Alla vuxen-åldrar Hörselkurva med hörtrösklar sämre än 75-90 dB, samt en taluppfattning i tyst sämre än 50% med HA

Vuxna med postlingual hns/dövhet Effekter av CI Användningsgrad > 85-90% Hörtrösklar ca 20-25 dB Taluppfattning signifikant förbättrad Bättre livskvalitet

Vuxna med postlingual hns/dövhet Prognostiskt positivt Dövhetsperiodens duration (kort) Hörselanvändning och erfarenhet (=HA) Utbildning/ålder Språkkompetens, musikerfarenhet Kirurgi och plats för elektrodrad

Hur snabbt förbättras hörseln?

Hur stor är variationen?

Vuxna med postlingual hns/dövhet God/normal kognition före CI-op Lika god efter CI Nedsatt kognition före CI-op Bättre efter CI

…och kopplingen mellan hörsel-nedsättning och kognition hos vuxna… allt större åldrande befolkning +++ studier av vuxna, normalhörande och med hörselnedsättning korrelation mellan hörselförsämring och kognitiv försämring lägre delaktighet, sociala aktiviteter? större kognitiv belastning ”25 dB = 7 år”

Vuxna med prelingual dövhet Inte aktuella för CI frånsett på enskild nivå Progredierande hns? HA och rehabilitering? Hörsel med HA? Motivation, psykologiska aspekter Starkast prognostisk faktor för hörsel/taluppfattning efter CI = taluppfattbarhet före CI

Språkighet för barndomsdöva med CI Behärskning av ett språk Tvåspråkighet – behärskning av två … Flerspråkighet … Ett eller flera talspråk där inlärningen sker i huvudsak med hjälp av hörseln under de första levnadsåren

Barn/ungdomar med prelingual hns/dövhet Indikationsområden Operation före 3 åå Hörselkurva med hörtrösklar sämre än 75-90 dB Användning av HA, dvs hörsel, om möjligt, före CI-op Habiliteringsmedverkan med icke-försenad språkutveckling (syftet med tidiga interventionsinsatser)

Barn med prelingual hns/dövhet Prognostiskt positivt Dövhetsperiodens duration (kort) Hörselanvändning och erfarenhet (=HA) Utbildningsnivå hos mor Språkkompetens, musikutövande Kirurgi och plats för elektrodrad Förälderns (mammans) fingertoppskänsla i kommunikationen

Språkighet Läs- och skrivförmåga hos barn med CI Korrelerar till talspråket Stark koppling till fonologiska förmågor, språklig medvetenhet 50% av barn med CI ligger >1 SD sämre än normalhörande barn; ca 1 års läs/skrivförsening Behöver stödjas, i hemmet och i förskola/skola 2 CI bättre än 1 CI?

Språkighet Talspråk – teckenspråk – andra språk Talspråksutveckling efter CI Försening jmf med normalhörande, men talspråksutveckling ändå, se progn faktorer Användning av enbart talspråk ej prognostiskt betydelsefullt

Språkighet Teckenspråk – andra språk Teckenspråksutveckling före och efter CI Int: 25-30% av barn/ungdomar med CI använder teckenspråk. Många skiftar mellan tal och tecken. Inga randomiserade studier – svårt att studera orsak och verkan, utan enbart samband Språk föder språk föder socialisering Föräldrarna och barnen/ungdomen ska få välja språk och stödjas i detta

Take-home message Möjligheterna att få höra, utveckla talspråk, samt språk, har aldrig varit så goda som NU Nya teknologier ger nya möjligheter och utmaningar Pedagogik och specialpedagogik behöver evidensanpassas Familjer behöver tillgång till moderna interventionsmetoder Vuxna behöver det med!