Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg, 2013-05-13.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”
Advertisements

Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
Siemens eHighway Göran Persson, Siemens AB Göteborg
HVDC och bilder Vilken är politikens roll i en starkt föränderlig energimarknad?
Seminarium 26 november 2013 Maria Khorsand, vd SP Sveriges Tekniska Forskningsinsitut och ordförande i rådet.
Vill du bli ett energigeni?
Teknikdalen, Borlänge, Fossiloberoende fordonsflotta 2030: transporternas del i Dalarnas energiomställning Hållbara transporter, Teknikdalen,
Vilka mål har EU på miljö-, energi och transportområdet?
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
Presentation, Värmeforskdagarna
Fjärrvärmeprognos 2015 och Fjärrvärmen i framtiden
Fjärde järnvägspaketet
EU 2020-strategi Smart tillväxt, hållbar tillväxt, tillväxt för alla
Jonas Lööf Projektledare GreenCharge
Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
Fossilbränslefri region
Miljömål och klimatstrategi
Norrbottens energikontor AB Europas nordligaste regionala energikontor - Bildades Är oberoende och icke-vinstdrivande - Ägs av kommuner och landsting.
Energi Miljöombudsutbildning 28/4-2014
Energi Miljöombudsutbildning 15/
Energilösningar för framtiden Energikonferensen i Gimo 8 maj 2012 Andres Muld.
Norrbottens energikontor AB (Nenet) Ulrika Lundberg Projektledare nenet.se.
Handlingsprogram för hållbara transporter Handlingsprogram för hållbara transporter är ett program för tillväxt och utveckling i.
Transporter – hur går det? Kristina Birath. Transporter är energianvändning Mät i TWh – kWh/km.
Bidra till en hållbar tillväxt i Kalmar län – fler jobb och mer export göra att Kalmar län år 2030 inte har några nettoutsläpp av fossil koldioxid effektivisera.
Välkommen! S eminarium om energieffektivisering i fastigheter Oskarshamn 10 mars 2010.
Mål för vind/förnybar energi Lars Andersson, chef för Energimyndighetens vindenhet.
Varför är CCS viktigt? Klimatkonferens i Göteborg 27 januari 2009 Sten Åfeldt Enhetschef Enheten för kraftproduktion.
1 REPAP Renewable Energy Policy Action Paving the way towards 2020 EU-projekt som i Sverige drivs av SERO
1 Alarik Sandrup Energipolitisk expert Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) Drivkrafter inom den internationella klimat- och energipolitiken.
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
- Utveckling och trender Stockholm 13 november 2008
Energieffektivisering i EU SEEF 19 februari 2008 Edvard Sandberg Svensk Energi.
Aktuella bränslen för tung trafik
Programkonferens Etanol
Energi Klimat Värnamo Kommun. Övergripande klimatmål: Värnamo kommun som geografiskt område ska reducera utsläppen av växthusgaser med minst 40% till.
Näringsdepartementet Fossiloberoende fordonsflotta Utredningen Remissutfallet Det fortsatta arbetet.
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
Ystad-Österlen modellen 75 procent färre godstransporter
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
Stolpe in för elbranschen? Henrik Wingfors Svensk Energi Hållbara transporter.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Effektiva hemtjänstresor - Effektiv planering i hemtjänsten ger energieffektiva transporter Workshop 13 mars Uppsala.
Miljötillsynsenheten
Hjärtligt välkomna!.
Byggsektorns resursanvändning
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
Elåret 2012 Finsk Energiindustri
Strategisk inriktning för Trafikverket
BIOGAS VÄST Vision och strategi för omläggning till biogas i transportsektorn Sören Kviberg, Ordf i Miljönämnden, Västra Götalandsregionen.
Tre prioriterade miljöområden Effektivare energi- och transportanvändning Resurssnålt och giftfrittVärna mark och vatten.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling Med fokus på kommunala FASTIGHETER.
Färdplan 2050 – ett Sverige utan klimatutsläpp. Nationell färdplan till 2050 Klimatvisionen Sverige ska ha en hållbar och resurseffektiv energiförsörjning.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Miljödepartementet Fossiloberoende fordonspark 2030 Leif Holmberg Politiskt sakkunnig Miljödepartementet.
Biobränslen i fordonsflottan – spelar skogen roll Alice Kempe Teknikavdelningen Energimyndigheten
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Energimyndighetens långsiktsprognos 2008 Presskonferens Jonas Paulsson, Energimyndigheten
Skogsindustrins syn på satsningen på förnyelsebara bränslen Karolina Boholm, Rådgivare Transportpolitik, Skogsindustrierna Skogsindustriernas Årsmöte
Den stora utmaningen – ett energisnålare transportsystem
Biodiesel Lennart Sjögren Lennart Sjögren Analys & Utveckling AB.
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
En fråga -”coalition of the willing”
Presentationens avskrift:

Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,

”… år 2030 bör Sverige ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen.” ?

Roadmap för ett fossilbränsleoberoende transportsystem år 2030 Projekt för Elforsk och Svensk Energi Deltagande av ett 40-tal organisationer Åtgärdsområden – Transportbehovsminskning – Överflyttning – Fordonseffektivisering – Drivmedelsbyte Resultatområden: Energianvändning, växthusgasutsläpp, kostnader, styrmedel, … Elforsk rapport 12:68

Roadmapsscenariot för transportsektorn El Biodrivmedel Fossilt [TWh] Energiminskning jämfört med ett framskrivnings- scenario

Användning av fossila drivmedel för vägtransporter – utveckling med redan beslutade åtgärder Källa: Trafikverket, underlag till Färdplan 2050, rapport 2012:224

Minskad drivmedelsanvändning i Roadmapsscenariot

El i Roadmapsscenariot El Biodrivmedel Fossilt [TWh]

El i transportsystemet Elanvändningen ökar totalt från 2,9 TWh (2007), via 4,5 TWh (2020) till 8,8 TWh (2030) År 2030 ca 1 miljon elbilar. Dessa använder 2,5 TWh el (år 2020 ca elbilar) Även tunga fordon ökar elanvändningen används 1,8 TWh el (både batteri och ”elektrifierade vägar”) Årlig elbilsförsäljningTotal elbilsflotta

Resultatsammanfattning 1.Möjligt att minska fossila drivmedel med 80 % 2.Klarlägg begreppet fossiloberoende 3.Alla åtgärder behövs 4.En mix av styrmedel har identifierats 5.Fordonseffektivisering är betydelsefull 6.Eldrift av både personbilar och tunga fordon är viktig 7.Andra generationens biodrivmedel behövs 8.Utvecklingen går inte spontant 9.Utvecklingen begränsas delvis av omvärlden 10.Omställningen ger positiva bieffekter 11.Många vill bidra till omställningen 12.Roadmapsprojektets resultat efterfrågas

Utifrån projektets gruppdiskussioner kan konstateras: Ett omfattande styrmedelspaket är nödvändigt Finns både samsyn och delade åsikter Både generella och riktade styrmedel behövs De flesta styrmedel måste introduceras snarast möjligt om vi vill åstadkomma omställningen enligt roadmapsscenariot

Ett omfattande styrmedelspaket Höjd drivmedelsskatt Investeringar i järnväg och kollektivtrafik Forskningssatsningar Skärpt efterlevnad av förmånsbeskattning av parkering Skärpt efterlevnad och förändring av reseavdrag Energiskatt även på förnybara drivmedel Kilometerskatt Sjöfart: EU-ETS eller drivmedelsskatt Parkeringsstrategier Krav på samdistribution av varor till/från stads- och tätortsområden Avgiftsfinansierat stöd till drivmedelsproduktion Statligt stöd till kombiterminaler Differentierade hamn/farledsavgifter Begränsningar av handelns lokalisering Trängselskatter Förbud mot fossila drivmedel från en viss tidpunkt Laddinfrastruktur Stöd till elvägar för tunga fordon Styra med hjälp av upphandlingsregler Införande av bilfria zoner EU-normer för personbilar EU-krav för lastbilar En intensifierad satsning på cykelvägar Demonstration av elfordon Demonstrationsstöd för biodrivmedelsproduktion Kvotsystem för förnybart En skärpt miljöbilsdefinition Fordonsskatt enligt bonusmalus-system Hastighetsbegränsningar Arbeta mot en effektivisering av flyg/sjöfart

Styrmedel skapar debatt …

Håkan Sköldberg,