Fortsatt översyn kundval inom hemtjänst, ledsagning och avlösning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KPR. Kommunala Pensionärsrådet. Sammanträde 8 april Anteckningar - Sammanställning av sammanträdet vid Motala KPR av Hans Lobell.
Advertisements

Möjligheter, risker och praktik!
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Psykisk ohälsa – överenskommelse 2014 mellan staten och SKL
Kartläggning av mas m.fl Åsa Borén enheten för uppföljning avdelningen för statistik och utvärdering.
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Missbruksutredningens förslag
LSS 1§ Omfattar personer med
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Exempel på analys och handlingsplan
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Överenskommelse 2013 Psykisk ohälsa
Förbättrad hemsjukvård för Primärvårdens mest sjuka äldre
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Ersättningen för personlig assistans
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Personal i omsorg och vård för äldre undersköterskor och vårdbiträden Utgör 85 procent av personalen i omsorg och vård för äldre 4,4 procent av.
Två stora regeringsuppdrag till Socialstyrelsen:
Generaldirektör Överdirektör Stf GD
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
Anhörigstödets verksamhet Nacka kommun
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Äldreomsorgen informerar!
Valfrihet inom biståndsbedömning. Juridiska aspekter - frågeställningar Är det möjligt att bevilja kunden en ”timbank” per månad, som kan användas på.
LAGAR Familjehemsplacering av barn och ungdom:
Översyn av kundvalet inom hemtjänst, ledsagning och avlösning.
MED KUNDVAL HAR NACKABORNA MAKTEN ÖVER SIN SERVICE.
Grundskolans åk 7-9.
Hemtjänst.
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
LOV - möjlighet att välja Nationell översikt  208 kommuner inför eller utreder LOV  Statliga stimulansbidrag finansierar  SoS prognos: Ja i 140 kommuner.
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Återkoppling avgifter, ”semesterkommuner” och medborgarnas rörlighet och kommunal hälso- och sjukvård Läns- och regionförbund 16 september 2015 Helena.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Stockholm_Serafen Vård o Omsorgsboende (minst 7 svarande) Särskilt boende.
Introduktion till FREDA Eslöv 28 januari 2014 Om utredning enligt socialtjänstlagen.
Omvårdnadsförvaltningen Skövde kommun Lag om valfrihetssystem Lennart Hagberg Förvaltningschef omvårdnadsförvaltningen.
Uppdrag från KF och KS Upphandling av verksamhetssystem Översyn avgifter inom vård och omsorg Serviceinsatser i tid ” Utredningarna behandlades.
Införande och erfarenheter av valfrihetssystem. Västerås – en del av Stockholm - Mälardalen regionen invånare (2008) – 6:e största kommunen Tre.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Upplands Väsby_Camillas Hemtjänst och Service (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Genomföra - brukarundersökning årligen - höja svarsfrekvensen - minst 90 % skall vara nöjda Syfte En temperaturmätning som signalerar hur våra brukare.
Kundvalet. Medborgarna kan välja Hemtjänst 1992 Skola 1992/1993 Barnomsorg 1994 Ledsagning & avlösning 1998 Särskilt boende, äldre, 2001 Familjerådgivning.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Stockholms län Resultat för Camillas hemtjänst & service i Täby (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Krisberedskap
Hemtjänst.
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Välkomna
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Anordnarmöte LSS Brukarundersökningen - Peter Linsér, Origo group redovisar resultatet Fikapaus Utvärdering av brukarundesökningen Information.
Enheten för uppföljning och utvärdering
Presentationens avskrift:

Fortsatt översyn kundval inom hemtjänst, ledsagning och avlösning

Uppdelning av kundvalet Ledsagarservice och avlösarservice enligt LSS, samt avlösning enligt SoL för barn och ungdomar upp till 20 år Hemtjänst, ledsagning och avlösning, enligt SoL

Anledningar till uppdelning Mer specialiserade anordnare underlättar valet för kunden Möjlighet att ställa mer riktade krav, exempelvis gällande kompetens hos personalen Personalkontinuitet för personer med behov av en kombination av hemtjänst, ledsagning och avlösning

Förenklingar av ersättningsreglerna Upphöra med tidsdifferentierad ersättning Enhetlig ersättning för service och omvårdnad, hemtjänst Alla extra ersättningar ingår i enhetlig ersättning (avrundad tid, omställningstid, inställda insatser med kort varsel)

Beräkning av ersättning Metod: SKL:s räknesnurra Anordnare har lämnat underlag Jämförelser med andra kommuners beräkningar, enligt räknesnurran Jämförelser med andra kommuners ersättningar

Enhetlig timersättning, förslag Ersättningen gäller utförd tid och innefattar allt. Det innebär att ersättning utgår för utförd tid i antal minuter utan avrundning, att den är enhetlig för dag, kväll och helg, samt att kringtid, omställningstid och inställda insatser ingår. Hemtjänst Ledsagning, LSS och SoL Avlösning, Privat anordnare 370 320 310 Kommunal anordnare 363 314 304

Ekonomiska konsekvenser Marginellt ökade kostnader för kommunen Förenklad administration ger besparingar för både anordnare och socialtjänsten

Hemtjänst Relevant utbildning för personal innebär att: Personalen uppfyller Socialstyrelsens Allmänna råd om Grundläggande kunskaper hos personal som arbetar i socialtjänstens omsorg om äldre, SOSFS 2011:12 (S). Minst 70 procent av personalen ska ha godkänd utbildning. All personal ska behärska det svenska språket i tal och skrift.

Övergångsregler - dispens för redan godkända anordnare Andel personal med godkänd utbildning 50 %, 1 januari 2014 60 %, 1 januari 2016 70 %, 1 januari 2018

Ledsagarservice & Avlösarservice Relevant utbildning för personal innebär att: Personalen uppfyller Socialstyrelsens vägledning Rätt kompetens hos personal i verksamheter för personer med funktionsnedsättning. Minst 90 procent av personalen ska ha godkänd utbildning. Undantag kan göras när kunden har ett eget förslag. Då ställs krav på att personen har kunskaper om grundläggande värden, förhållningssätt, bemötande, kommunikation och regelverk. All personal ska behärska det svenska språket i tal och skrift.

Remissvar PRO och SPF Rådet för frågor kring funktionsnedsättning Ställer sig bakom förslagen Särskilt positiva till ökade utbildningskrav Rådet för frågor kring funktionsnedsättning Synpunkter på begreppet kund Synpunkter på kundvalskatalogen Anser att kunder borde debiteras för insatser om de inte avbokar 24 timmar innan Två anordnare Positiva till förenklingar För låg ersättning för hemtjänst Önskar tidsdifferentierad ersättning (en anordnare) Vill ha ersättning även för inställda insatser upp till 24 timmar

Återremiss Social- och äldrenämnden beslutade att återremittera ärendet med uppdrag att samordna förslagen i ärendet med genomförande av elektronisk tidmätning.

Fortsatt utredning Hur elektronisk tidmätning påverkar utförd tid och därmed ersättningen Analys av hur den nya ersättningen påverkar olika anordnare Övriga förslag ligger kvar Nytt ärende till social- och äldrenämnden 20 maj