A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Centrala innehåll och kunskapskrav
Dolda kunskaper avslutande möte
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Norrbacka språkutvecklingsgrupp
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
Norrbacka språkgrupp Träff Anna Kaya.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Mål och betygskriterier
Svenska p Svenska p.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Hjärtligt välkomna.  Kursintroduktion  Diskussion av läst litteratur  Inför nästa träff  Fika infaller vid väl valt tillfälle! Dagens program.
Språkgruppen S:t Olofsskolan.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Lokal Pedagogisk Planering
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Barns behov av stöd i klassrummet Ingela Holmström.
Språk och interkulturell kommunikation
Hovstaskolans styrdokument
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kunskapskrav och matriser
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Kursplaner vid KV Institutionen för Kulturvetenskaper.
Elevdemokrati i praktiken
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Språkinlärning, HT2016 Lotta Plejert Kurshemsida:
From Great To Excellent
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Välkommen till svenska 1
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Svenska som andraspråk 3
Språkinlärning, HT2017 Lärare: Lotta Plejert
Sociologi Introduktion.
Bygga svenska Modell för bedömning av nyanlända elevers språkutveckling. Göteborg 11 september 2018 Morit Malm Isd, Stockholms universitet
Bygga svenska beskriver elevers språkutveckling i fem steg med fokus på skolspråk.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Ta del av riktlinjerna här
Samverkan med föräldrar med ett annat språk och kultur
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur i skola och samhälle – 7,5 hp 2. Svenska språkets struktur i ett kontrastivt perspektiv – 7,5 hp 3. Andraspråksinlärning och flerspråkighet – 7,5 hp 4. Bedömning av andraspråksutveckling – 7,5 hp 1. Att lära på ett andraspråk – 7,5 hp 2. Bedömning av kunskapsutveckling hos flerspråkiga individer – 7,5 hp Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9 Högskolan i Gävle 1

Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9 Högskolan i Gävle 2 Fart: ½ Varje moment i respektive block (A resp B) är valbara, dock är behörighet 30 hp i ämnet svenska som andraspråk för att få läsa moment på b-nivå. Behörighet för år 9: 45 hp.

Språk och kultur i skola och samhälle A-nivå – 7,5 hp Efter avklarad kurs skall studenten kunna: Redogöra för migrationsprocess och dess påverkan på kulturella och språkliga samhällsstrukturer. Redogöra för sociolingvistiska processer med koppling till flerspråkighet. Problematisera det flerspråkiga klassrummet och få förståelse för flerspråkiga elevers möjligheter och begränsningar utifrån språkliga och kulturella normer i samhälle och skola och dess koppling till identitetsuppfattningar. Analysera och urskilja aspekter av språklig makt och samhällelig makt och sambandet mellan dessa i ett didaktiskt perspektiv. Jämföra och kritisk granska olika aspekter av språk, kultur och identitet. Högskolan i Gävle 3

Svenska språkets struktur i ett kontrastivt perspektiv A-nivå – 7,5 hp Efter avklarad kurs skall studenten kunna: Tillämpa, redogöra och beskriva svenska språkets struktur på olika språkliga nivåer såsom fonologisk-, morfologisk-, syntaktisk-, semantisk- och diskursnivå. Undersöka, kartlägga och generalisera svenskans språksystem i förhållande till andra språk. Jämföra svenska språkets struktur i förhållande till andra språk. Högskolan i Gävle 4

Andraspråksinlärning och flerspråkighet A-nivå – 7,5 hp Efter avklarad kurs skall studenten kunna: Definiera och redogöra för teorier inom andraspråksinlärning och flerspråkighet i samhälle, skola och hos individen, samt faktorer som påverkar språkinlärning i olika åldrar. Tillämpa sina kunskaper inom andraspråksinlärning genom att genomföra mindre studier av andraspråksutveckling med koppling till processbarhetsteorin. Bedöma och kritiskt granska olika teorier inom andraspråksinlärning och flerspråkighet i skola, samhälle och hos individen. Högskolan i Gävle 5

Bedömning av andraspråksutveckling A-nivå – 7,5 hp Efter avklarad kurs skall studenten kunna: Definiera och redogöra för olika bedömningsmodeller för andraspråksutveckling i tal och skrift. Applicera sina kunskaper genom att performansanalysera och bedöma inlärartexter på olika språkliga nivåer såsom fonologisk-morfologisk-, syntaktisk-, semantisk- och diskursnivå. Kritiskt granska och jämföra bedömningsmodeller för ett andraspråk i utveckling. Högskolan i Gävle 6

Att lära på ett andraspråk B-nivå – 7,5 hp Efter avklarad kurs skall studenten kunna: Beskriva och redogöra för hur språklig socialisation, språksyn samt inlärnings- och undervisningstraditioner kan påverka flerspråkiga elevers språkutveckling och kunskapsinhämtning Redogöra för språkets roll i ämnesundervisning samt beskriva olika typer av språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt Sammanställa olika modeller och arbetssätt för språk- och kunskapsutveckling hos flerspråkiga elever, generalisera och dra slutsatser om hur ett framgångsrikt språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt kan se ut, generalisera och dra slutsatser om hur ett framgångsrikt språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt kan se ut Kritiskt utvärdera barns och ungdomars kunskapsutveckling i skolan utifrån ett flerspråkighetsperspektiv Högskolan i Gävle 7

Bedömning av kunskapsutveckling hos flerspråkiga individer B-nivå – 7,5 hp Efter avklarad kurs skall studenten kunna: Definiera och beskriva olika bedömningsmodeller för kunskapsutveckling på ett andraspråk, med fokus på genrepedagogik Sammanställa, generalisera och dra slutsatser om olika bedömningsmodeller för kunskapsutveckling Dokumentera, synliggöra och bedöma flerspråkiga barns och ungdomars kunskapsutveckling i skolan Jämföra och kritiskt granska olika bedömningsmodeller för kunskapsutveckling hos flerspråkiga elever utifrån en parallell utveckling av språk och ämneskunskap Högskolan i Gävle 8

Upplägg Högskolan i Gävle 9 Delvis inneträffar:  Ca en inneträff per månad.  En 7,5 hp-kurs omfattar således ca 3 inneträffar  Justering av detta går naturligtvis att lösa utifrån inkomna önskemål. Föreläsningar ges löpande via länk under momenten. Examination sker både skriftligt och muntligt. Löpande uppgifter sker oftast löpande under momentens gång.

Preliminär prisbild Högskolan i Gävle 10 Priset per student (7,5 hp förutsatt 20 deltagare) blir kr/moment. Max 30 studenter/kursmoment. Prisnivån handlar i slutänden om hur upplägget ser ut, hur många inneträffar /träffar på andra platser det kan tänkas handla om mm. Detta påverkar sålunda prisbilden.