SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 INTRODUKTION AMBASSADÖRER FÖR KVINNORS FÖRETAGANDE 2013-2014.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Att identifiera och utveckla ledare

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
Idrottslärare om astma
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: MAME Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGIONANALYS / KORTARE VERSION: Svenska avdelningar 9 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH företag – de flesta är små 5-9 anställda 5% anställda 3% anställda 2% > 50 anställda.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 AMBASSADÖRER FÖR KVINNORS FÖRETAGANDE.
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse lokala.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Jämställdhetsintegrering av företagsfrämjande – så här gör du!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Bredda vägen för tillväxt Kvinnors företagande – en strategisk.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Företagens villkor och verklighet Tillväxtmöjligheter och tillväxthinder för svenska små och medelstora.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillväxtverket 1 Sverige – ett föredöme för företagsamhet med hållbar tillväxt.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1.
Årsbokslut för svensk turism 2013
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Vad är du för typ av person?
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Regionalfonden Västsverige
Näringsdepartementet Främja kvinnors företagande Regeringens satsning för att främja kvinnors företagande
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
Innehåll  Introduktion  Profeten Nuh (Noa)  Profeten Ibrahim (Abraham)  Profeten Musa (Moses)  Profeten ’Isa (Jesus)  Profeten.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Demokratiprojektet Den arabiska våren.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Enterprise Europe Network 1 -Rådgivning som tar Europa till företagen Christina Lugnet GD, Tillväxtverket.
Verksamhetsidé och omfattning Verksamhetsidé och syfte Ung Företagsamhet är en ideell, partipolitiskt obunden organisation som sedan 1980 verkar för att.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Att främja kvinnors företagande Program Information & affärsutveckling Insatser inom befintliga nationella program Finansiering Attityder &
1.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Resultat från kartläggning av hur kvinnor som driver företag i Halland upplever bemötandet hos främjande aktörer.
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Presentationens avskrift:

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 INTRODUKTION AMBASSADÖRER FÖR KVINNORS FÖRETAGANDE

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 2

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Fler företag som drivs av kvinnor utvecklas och växer Fler kvinnor väljer att driva företag på heltid och anställer Nyföretagandet bland kvinnor ökar Höja kunskapen och kompetensen om kvinnors företagande Synliggöra kvinnors företagande och lyfta fram förebilder Insatser riktade till kvinnor integreras i det ordinarie företags- främjande systemet, till exempel när det gäller rådgivning, finansiering och myndigheters verksamheter Programmet Främja kvinnors företagande ska bidra till att:

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Göra nytta Göra möjligt Göra synligt Programmet Främja kvinnors företagande

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH …men varför? Hur ser bilden av företagaren ut? Hur ser fakta ut? Vad är poängen med ambassadörsprojektet och programmet Främja kvinnors företagande? Varför jobbar Tillväxtverket med frågan? 5

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Vem är företagare? 6

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH % av företagen i Sverige drivs av kvinnor 31 % av de nystartade företagen startades av kvinnor under 2011 och 7 % av kvinnor och män gemensamt När fler företag drivs och utvecklas av kvinnor tas fler affärsidéer till vara och nya affärsmodeller utvecklas >> Förnyelsen och dynamiken i näringslivet ökar >> Sveriges möjligheter till ökad konkurrenskraft och hållbar ekonomisk tillväxt ökar Företagandet i siffror

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 9 Källa: Företagens villkor och verklighet 2011

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Backa bandet…

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 11 Branscher kvinnor och män

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Förebilder visar möjligheter 12

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Om ambassadörsprojektet Ett regeringsuppdrag sedan ambassadörer i hela landet. Syfte: Att dela med sig av sin berättelse och sina erfarenheter för att sprida en realistisk bild av företagande och entreprenörskap bland unga och andra intresserade icke-företagare. Målgrupp: unga och icke-företagare Gymnasieskolor Högskolor Yrkesskolor Nätverk och föreningar Kvinnor som funderar på att starta företag 13

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Vilka är ambassadörerna? 14

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Projektets organisation – vem gör vad? Regeringsuppdrag. Näringsdepartementet. Nationell koordinator: Tillväxtverket. 15 regional koordinatorer: Exvis Ung Företagsamhet, Företagarna, Transfer, Regionförbund mm. 15

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillväxtverket

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Nationell ambassadörskonferens 22 april

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 18 Ambassadörsveckan, v 45

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Regionala koordinatorer

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH REGIONAL KOORDINATOR 20

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Ambassadörsprojektet. 21 Väcka intresse för entreprenörskap Förändra bilden av företagaren Sprida kunskap om hur det är att driva företag Synliggöra kvinnors företagande Varför? Långsiktig strävan Tillväxt och förnyelse i svenskt näringsliv.

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Hur gör vi? företagare som är förebilder – över hela Sverige. Grunden för Ambassadörsprojektet Förmedlar en personlig och realistisk bild av företagande

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Vad gör ambassadörerna? 23 Föreläsningar Studiebesök Bollplank Mäss- eller paneldeltagare ”jobbskugga” En inblick i företagarens värld

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH VILKA ÄR DINA DRIVKRAFTER? 24

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Ur regeringsuppdraget ”Som ambassadör ska man vara intresserad av att tala inför olika grupper, inspirera andra och dela med sig av sina erfarenheter som företagare. Arbetet sker på volontärbasis men deltagarna får möjlighet att inspirera andra, vara del av ett prestigefullt nätverk av entreprenörer och möjligheter till uppmärksamhet i nationell, regional och lokal press.” 25

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Varför ambassadör? Jeanette Bohman, Skivarps Gästgivaregård, Skåne Jag får vara en del av att skapa förebilder och andra föreställningar om vad en företagare är, hur vi jobbar och hur vi driver våra små företag i ett land som har byggts upp av industrin. Jag får möjlighet att inspirera och dela med mig av mina, ibland alltför många idéer, samt dåliga och goda erfarenheter. Jag har skapat ett nätverk som är GULD värt! Min man brukar säga att jag har en tjej i varje stad i Sverige och det stämmer nog. Ett nätverk som stöttar, tar del av erfarenheter och kunskaper likaväl som det delar med sig av detsamma. Det har indirekt skapat fler affärsmöjligheter för min verksamhet.

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Rollen som ambassadör Berätta din historia som företagare – visa möjligheter Dela med dig av dina erfarenheter – förkorta vägen för andra Målet: Att ge en inspirerande men samtidigt realistisk bild av vad det innebär att vara företagare. Hur? Fyra ideella uppdrag per år. 27

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Ambassadörsuppdrag Föreläsning 28

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Ambassadörsuppdrag Jobbskuggning/studiebesök 29

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Ambassadörsuppdrag Panelsamtal 30

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Ambassadörsuppdrag 31 Delta på mässor

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Ambassadörsuppdrag Personliga möten. Bollplank. Inte företagsrådgivning! Ung Företagsamhet 32

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Verksamt.se

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Var kommer uppdragen ifrån? Ambassadorer.se Ambassadörerna själva. 34

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Hur sprider vi kännedom? Samverkan med Skolverket Samverkan med UF Bokningskampanj riktad mot skolor Information via mejl till lärare Samverkan med regionala aktörer Berätta om ditt uppdrag! 35

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Bjud in en företagare i klassrummet 36

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Erbjudanden Boka en Skatteinformatör

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Resultat? personer, 7355 reg uppdrag

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Utvärdering - åhörarenkät

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH ”De va nice!” Röster ur åhörarenkäten Jag fick inspiration till vad jag kan göra med min framtid och att jag faktiskt inte behöver göra samma sak hela livet. Jag vill bli som henne. De va kul att lyssna om hur det är med eget företag och att man fick ställa vilka frågor man ville om det. Fick en "kick in the ass" när det gäller att ta tag i sin egen dröm Fick reda på både för- och nackdelar. Fick mer inspiration. I egenskap av lärare: En energikick och hon gav eleverna en glimt av en värld de inte möter i skolan. Bra tips och råd 40

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH …men vad ger det då? Eftersom många varit unga, vet jag inte vad som händer om några år. Det är ett stort steg att starta företag och kanske kan vi väcka nyfikenhet, men det behövs mycket, mycket mer för att ta ett så stort steg som att starta företag efter en ambassadörsföreläsning. Jag tipsade om att hon kunde vara öppen för kortare uppdrag också, och hur hon kunde tänka kring att sälja sina tjänster istället för att söka en fast tjänst. Den tankeprocessen fick henne till att starta ungefär ett halvår senare! Många många mail har jag fått där de skriver att jag var den person som gjorde att de tog steget vilket värmer. 41

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Förebilder har betydelse. ICWBL 42