© VirtuaaliAMK / T. Ståhl 1 Den Den Virtuella yrkeshögskolan & Arcada september 2014september 2014 september 2014september 2014

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Bidrag till universiteten direkt eller via externa finansiärer? Utvecklingen i Sverige och i vissa andra europeiska länder Carl Jacobsson Analysenheten,
Advertisements

© Luckan r.f BAKGRUND i Svenska teatern, Luckan myntades … behov av fysisk plats för det finlandssvenska … info om Svenskfinland.
Biblioteken som stöd till vuxen- och distansstuderande.
Biblioteksservice till Sveriges nätuniversitetet Jan Hagerlid KB/BIBSAM Överbibliotekarie vid SLU (tjl)
Kompetensplattform Halland
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Vadstena 30/ •ITIS ÅR 2002, Platser 2001/2002 •Behov av skolledarutbildning ht 2001? •Extra.
Studieuppläggning – datateknik Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt överenskommelse.
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
/LMRHH-seminarium SAMARBETE PÅ SVENSKA MELLAN HÖGSKOLOR I HELSINGFORS Rapport utförd på uppdrag av RHH (Rektorsdelegationen för högskoleutbildningen.
Hur kan studenten medverka i kvalitetsarbetet? Ole Karlsson och Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Finland Ett nordiskt benchmarkingprojekt, erfarenheter.
 Redan ha kunskaper på A2 nivå (diagnostiska prov).  En fullständig kurs på nätet.  Fokus på kommunikation och interkulturell.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
VA-PLAN Nynäshamns kommun
VA-PLAN Nynäshamns kommun
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
Jörgen From Anu Ylitalo Pedagogisk Digital Kompetens DELTAGARE Åbo Akademi Hanken.
Linköpings universitet
Utlandsstudier – gör din utbildning unik.
Ett projekt med Funka och Språkrådet finansierat av Internetfonden Automatiska översättningar Susanna Laurin
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Linköping 16/ ITIS år 2002, Platser 2001/2002 Skolledarutbildning vt 2002 Handledarstöd Informationskampanj.
1 IT i skolan internationella och nationella trender Dialog i Väst, 22 maj 2003 Jan Hylén.
Introduktion till IT vid ÅA/ÖH Jens Granlund. Omfattning 2 sv – 80h 2 sv – 80h –20% föreläsningar –20% övningar –20% läsa boken Lättpocket om IT –20%
FRAMTIDENS STUDENTER TILL FRAMTIDENS YRKE VÄLKOMNA.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Resurser för kand- och graduskribenter Tove Forslund, Lärcentret Åbo Akademi -
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Björknässkolan Nacka kommun
Stöd till Brottsoffer Första enkätinsamlingen februari :a årets svarsfrekvens på 83% 2:a årets svarsfrekvens 92% 3:e året %
1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Vörå och Korsholms kommuner. Korsholm: –15 skolor (sv) + 2 (fi), GY –200 lärare + 50 övrig personal –1850 elever Vörå: –11 skolor (sv) + 2 (fi),
Följa upp läget i landet
Mats Blomberg Mauritza Jadefrid Joakim Lennartsson Biblioteksundervisning i informationskompetens med fokus på hållbar utveckling.
Det nationella digitala biblioteket
Fråga bibliotekarien. De finska bibliotekens gemensamma digitala referenstjänst Befinner sig i portalen Biblioteken.fi.
För kunskap och bildning NY TEKNIK I UNDERVISNINGEN Henrik Laurén Forskningens fronter
Visioner och verklighet Planeringsdagen Verkligheten  Universitetet blöder  Studenterna försvinner  Sparbeting och hyreshöjningar 2007  Nya.
Kursutvärdering Studiebyrån Alla kurser utvärderas Du ska utvärdera alla kurser som du deltar i Genom kursutvärderingen ger du läraren respons på.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
ÅRJÄNGS KOMMUN Sunne kommun Creare Vivere Finansierat av Europeiska socialfonden.
Klientinventering inom hemvården Päivi Tossavainen Raija Kuronen
Kulturarvsportaler – mötesplats för samverkan. För oss i Västernorrland började allt redan på 1990-talet….
Undervisning i informationssökning vid ett program vid Linköpings universitet, Campus Norrköping Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
I NFORMATIONSVETENSKAP Studieorientering Gunilla Widén Kristina Eriksson-Backa
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Finlandssvenskt högskolesamarbete inom nätbaserad utbildning Högskolesamarbete på svenska i Helsingfors © Tore Ståhl / Arcada
Mot -eller välj era mål och gör något! Dagens uppdrag! -Den egna skolans konkreta åtgärdsförslag.
Institutionen för datavetenskap vid Helsingfors universitet Studierådg. Greger Lindén PB 68 Gustaf Hällströms gata 2b Helsingfors universitet
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
1 Institutionella arkiv Turid Hedlund OACS - Open Access Communication for Science.
Praktiska verktyg för klubbverksamheten Monica Martens-Seppelin Sydkustens landskapsförbund i Vasa och 1.12 i Helsingfors.
Vårt historiska arv! Nätverket Kvinnokraft arbetade under 1980-talet för att skapa opinion kring fördelningen av de regionalpolitiska medlen och den ojämna.
Studieuppläggning – datavetenskap Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt överenskommelse.
Oktober 2009Sammanställning: Lärcentret i Åbo/Forslund1 Vad görs för att utveckla undervisningen vid ÅA? Vilket stöd för utveckling av undervisningen finns.
MinPlan-information för nya studerande Institutionen för biovetenskaper Gadolinia, aud. A Kl Åbo Akademi - Institutionen.
1 Lärcentrets stöd för studerande och stöd för studierådgivningen STUDS-mötet Tove Forslund
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Språk, IT och den Europeiska referensramen © Tore Ståhl / Pil-projektet, Arcada
© Regionförbundet i Kalmar län 2008Sidan 1 - Fria fjärrlån - Transporter, 3 ggr / v - Lämna / låna på 25 bibliotek -”Katalog”, via SeSim och Z Bokupphandling,
Studieuppläggning - informationssystem Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt.
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Utvärderingen läget idag vad gäller det som behövde åtgärdas  Möten för samarbetsparter  Hålls vid rätt tidpunkt  75% helt eller delvis.
Pil-projektet Pedagogik och lärande på Internet Seminariet ‘Virtuosa Pilar‘ YH Sydväst, Ekenäs Tore Ståhl.
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Presentationens avskrift:

© VirtuaaliAMK / T. Ståhl 1 Den Den Virtuella yrkeshögskolan & Arcada september 2014september september 2014september

© VirtuaaliAMK / T. Ståhl 2 VirtualYH – virtuellt samarbetsnätverk för landets 31 YH –samarbetsavtal 11/2001 –kontaktpersoner i alla YH Arcada: Tore Ståhl & Stig Blomqvist konkret nätverkssamarbete –pedagogik –kvalitetsutveckling –kurs- och materialproduktion –teknisk utveckling och standardisering koordineras av utvecklingsenheten VirtualYH i grunden trespråkig portal & styrdokument översätts

© VirtuaaliAMK / T. Ståhl 3 Tjänster till lärarna pedagogiska utvecklingsfora riktlinjer och stödmaterial –manuskriptmallar –stödmaterial för kvalitetskontroll –produktionsmiljö för nätstödda kurser support- och rådgivningstjänster upphovsrättsliga frågor

© VirtuaaliAMK / T. Ståhl 4 Tjänster till studerande VirtualYH-kursutbud –kursutbyte & studeranderörlighet –gratis för examensstuderande –avgift inom öppnaYH se anvisningarna kap. 1, p. 1.4anvisningarna rådgivning karriär- och rekryteringstjänsten Jobstep

© VirtuaaliAMK / T. Ståhl 5 Tyngdpunkter 2004 produktionsringarna eStudiebyrå v. 2.0 utv. av verktyg för kvalitetssäkring fortbildning produktutveckling inom nätbaserad undervisning samarbete med biblioteks- och informationstjänster

© VirtuaaliAMK / T. Ståhl 6 Produktionsringar ESF-stödda projekt samproduktion av material –delad användar- och modifieringsrätt –materialet i en materialbank –kurserna anordnas av en YH ringar, över 250 sv planer –ca ringar  ca 475 sv –1.990 M€ –medverkan delvis MoR-finansierad svenskan & kursmaterialet –vid svenskspråkig medverkan direkt översättning –annars ”on demand”

© VirtuaaliAMK / T. Ståhl 7 Kursutbudet i eStudiebyrån sedan http:// –kursutbudet i sökbar databas  Opiskelu  Koulutustarjonta – – 93 kurser aktuella ( st.) flerformskurser 25 (8) st. nätkurser 64 (68) st. närstudiekurser 4 (4) st. –kategorisering enl. nät- /när- /flerform (jfr. Amkota- klassificering)Amkota- klassificering –aktuell statistikaktuell statistik databasen hanterar anmälning, remittering och fakturering Arcadas anvisningar i shb och på

© VirtuaaliAMK / T. Ståhl 8 Processen i korthet studerande anmäler sig eStudiebyrån bevakar trafiken programledaren förordar / avslår Arcadas utbud –förs in manuellt, i framtiden ev. automatiskt –kan vara alla slag av kurser –prissättning enl. gemensam norm (se anvisningarna, bilaga 1 p. 2.3) anvisningarna

anmälan fakturering kurs prestation tillgodo- räknas 7d... ok avslag 7d... ok avslag kurs-yhs student egen yhs systemet deadline ? min. 14 dagar

© VirtuaaliAMK / T. Ståhl 10 eStudiebyrå v. 2.0

© VirtuaaliAMK / T. Ståhl 11 Tangerande projekt Pil-projektet -  (6.2005?) –även ESF-finansierat –stöder lokal kompetensutveckling Arcadas IKT-strategi -  2006 –MoR-finansierad –lokal utveckling FiSvHS-samarbete – 2004 (2005?) –MoR-finansierat –alla 8 YH med svenska UP samarbete och synergier men separat ekonomi, inte ”korsfinansiering”

© VirtuaaliAMK / T. Ståhl 12 Frågor hurdana kurser vill Arcada marknadsföra via portalen? potential ? –pedagogiskt mervärde –arbetslivskontakter –bredare utbud –kostnadseffektivitet