Infrastrukturplanerna

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Bidrag till universiteten direkt eller via externa finansiärer? Utvecklingen i Sverige och i vissa andra europeiska länder Carl Jacobsson Analysenheten,
Advertisements

Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Genomförande länsplanen Större objekt Utvecklingspotten Kollektivtrafikanläggningar Trafiksäkerhetsåtgärder Cykelvägar
Felaktig/Missvisande uppgift i marknadsföring : :6 Marknadsföring utan delägares uppdrag :8 Marknadsföring utan skriftligt.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Nya mötestider - nya resemöjligheter!
1 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Är gräset grönare hos grann- kommunen?
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Syftet med Klimatidolerna - Att skapa framtidsbilder för Växjö, Europas grönaste stad - Att låta Växjöprofiler testa på framtidens gröna varor och tjänster.
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Goda kommunikationer med omvärlden
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Fossilbränslefri region
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Stora additionstabellen
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Västsvenska paketet.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
Postmilen båda banorna
FRAMTIDA HAVSNIVÅER I NYNÄSHAMNS KOMMUN?
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
1 Bygg stråk i stället för snuttar- det kan spara stora belopp! Presentation av Göran Tegnér & Janne Henningsson, WSP Analys & Strategi, 15 mars 2010.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Ekonomirapporten. April 2014
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Inriktningsplanering för
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Ulrika Honauer Vägdirektör region Väst - Trafikverk 1 april - Västsvenska infrastrukturpaketet.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
EU:s Sammanhållningspolitik Fyrbodal Sverker Berglund Europeiska Unionen Europeiska regionala utvecklingsfonden Europeiska Socialfonden.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Remiss 2 april – 18 maj Västtrafik och kommunerna ska höras
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Infrastrukturplanering
Kriterier för att identifiera objekt Bristinventering av stråk - trafiksäkerhet resp framkomlighet Utpekade stråk 90/100/110 – Möteseparering av befintlig.
Transporter 1. Hannele Johansson 2. Per Hansson 3. Bengt Nordström.
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Hur vill vi utveckla Kalmar län med hjälp av infrastruktur Leif Larsson
Sörmlands regionala transportinfrastrukturplan Arbetsutskottet i Flen onsdagen den 10 juni 2009 Carina Jönhill Nord.
Stora subtraktionstabellen
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
April 2009 MåndagTisdagOnsdagTorsdagFredagLördagSöndag 30/3 Träning /31 Träning Träning Match Orrefors.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Uthållig kommun i Kalmar län Möjligheterna att producera biogas från kommunalt avfall Emmaboda Stefan Svenaeus Regionförbundet i Kalmar.
Karl-Johan Bodell Konferens om Infrastrukturplanerna för 2010 – 2021 RF den 20 maj -09.
Hur kan 793 Mkr bli mer? Håkan Brynielsson
Presentationens avskrift:

Infrastrukturplanerna 2010-2021 Lägesrapport 2008 - 12 - 10 Infrastrukturplanerna 2010-2021 Helena Ervenius 2008-12-09

Fosilbränslefri regionförstoring 2030 Tågpendling Cykelparkering Pendlarparkering Attityder Nya bilar Expressbussar Anropsstyrd trafik Kan vi öka tågresandet med 50%? Järnväg, tåg, biljettpris, offentlig subvention © Regionförbundet i Kalmar län 2007

Persontransporter Miljarder km © Regionförbundet i Kalmar län 2007

Fler kan gå eller cykla © Regionförbundet i Kalmar län 2007

Rullande planering 2016 – 2026 ?? 2010-2021 2004 - 2015 1998 - 2007 Planering pågår 2010-2021 2004 - 2015 Gäller fortfarande 1998 - 2007 © Regionförbundet i Kalmar län 2007

Alla planer hänger ihop Nationell trafikplan 2010-2021 Nationell järnvägsplan 2004-2015 Nationell vägplan 2004-2015 Länsplaner © Regionförbundet i Kalmar län 2007

Ny transportplan 2010 - 2021 Här är vi nu! © Regionförbundet i Kalmar län 2007

Länka kompletterande regioner Ta vara på växtkraften Länka kompletterande regioner Trafik över Östersjön Knyt ihop växande regioner © Regionförbundet i Kalmar län 2007

Tre områden som påverkar resande, infrastruktur och utveckling Starkaste sambanden i östra Götaland Samband mellan universitetsorter Starka besöksmål Samband mellan godsnoder Tre områden som påverkar resande, infrastruktur och utveckling © Regionförbundet i Kalmar län 2007

Ekonomiska ramar + medfinansiering Ca 35 mdr till länen miljarder kronor Drift- och underhåll, väg 136 Drift- och underhåll, järnväg 64 Utveckling av transportsystemet 217 Totalt 417 + medfinansiering Planperioden 2004-2015 319 mdr © Regionförbundet i Kalmar län 2007

Mycket är intecknat © Regionförbundet i Kalmar län 2007

Fosilbränslefri regionförstoring 2030 Tågpendling Cykelparkering Pendlarparkering Attityder Nya bilar Expressbussar Anropsstyrd trafik Vilken infrastruktur behöver vi? Vad har vi råd med? © Regionförbundet i Kalmar län 2007

Transportplan för Kalmar län i Nybro kommun Pendlarstråket Kalmar – Nybro – Växjö Kust till kustbanan oh riksväg 25 Resten av kommunen? Bra förbindelser med Nybro – Bil i första hand? Pendeltåg på sikt? Örsjö och Hanemåla Kollektivtrafik: Alsterbro, Bäckebo, Örsjö och Orrefors? Turismtrafiken? Stråket Nybro – Orrefors – Kosta. Målerås? Stimulans för ändrat färdsätt? Mer gods på järnväg? © Regionförbundet i Kalmar län 2007

Detta räknar Banverket på just nu Objekt som är lönsamma enligt beräkningsmodellen Enbart elektrifierade banor Mötesstationer Kalmar - Alvesta Emmaboda –Karlskrona © Regionförbundet i Kalmar län 2007

Detta räknar Vägverket på just nu Nationella vägar som kan vara aktuella E22, E4 Riksvägar 25, 26, 33, 40, 50 E22 Gladhammar Mönsterås Rinkabyholm Bergkvara Objekt som är lönsamma enligt beräkningsmodellen © Regionförbundet i Kalmar län 2007

Vem ska betala? Exploaterings-vinster Broavgifter Direkta bidrag © Regionförbundet i Kalmar län 2007

Preliminär tidsplan 2009 1 nationell plan 21 länsplaner Dessa ska samverka 15 januari Planernas struktur 27 februari Planerna till 50% 2 april Planerna till 90% 3 juni Planen ut på samråd tillsammans med nationell plan 24 september Redovisar samrådsvaren ? oktober Beslut 2 november Lämna till regeringen Förankring via seminarier Februari = förutsättningar April = förslaget till plan © Regionförbundet i Kalmar län 2007

För hållbar resa mot framtiden © Regionförbundet i Kalmar län 2007