Infrastrukturplanerna 2010-2021 Lägesrapport 2008 - 12 - 10 Infrastrukturplanerna 2010-2021 Helena Ervenius 2008-12-09
Fosilbränslefri regionförstoring 2030 Tågpendling Cykelparkering Pendlarparkering Attityder Nya bilar Expressbussar Anropsstyrd trafik Kan vi öka tågresandet med 50%? Järnväg, tåg, biljettpris, offentlig subvention © Regionförbundet i Kalmar län 2007
Persontransporter Miljarder km © Regionförbundet i Kalmar län 2007
Fler kan gå eller cykla © Regionförbundet i Kalmar län 2007
Rullande planering 2016 – 2026 ?? 2010-2021 2004 - 2015 1998 - 2007 Planering pågår 2010-2021 2004 - 2015 Gäller fortfarande 1998 - 2007 © Regionförbundet i Kalmar län 2007
Alla planer hänger ihop Nationell trafikplan 2010-2021 Nationell järnvägsplan 2004-2015 Nationell vägplan 2004-2015 Länsplaner © Regionförbundet i Kalmar län 2007
Ny transportplan 2010 - 2021 Här är vi nu! © Regionförbundet i Kalmar län 2007
Länka kompletterande regioner Ta vara på växtkraften Länka kompletterande regioner Trafik över Östersjön Knyt ihop växande regioner © Regionförbundet i Kalmar län 2007
Tre områden som påverkar resande, infrastruktur och utveckling Starkaste sambanden i östra Götaland Samband mellan universitetsorter Starka besöksmål Samband mellan godsnoder Tre områden som påverkar resande, infrastruktur och utveckling © Regionförbundet i Kalmar län 2007
Ekonomiska ramar + medfinansiering Ca 35 mdr till länen miljarder kronor Drift- och underhåll, väg 136 Drift- och underhåll, järnväg 64 Utveckling av transportsystemet 217 Totalt 417 + medfinansiering Planperioden 2004-2015 319 mdr © Regionförbundet i Kalmar län 2007
Mycket är intecknat © Regionförbundet i Kalmar län 2007
Fosilbränslefri regionförstoring 2030 Tågpendling Cykelparkering Pendlarparkering Attityder Nya bilar Expressbussar Anropsstyrd trafik Vilken infrastruktur behöver vi? Vad har vi råd med? © Regionförbundet i Kalmar län 2007
Transportplan för Kalmar län i Nybro kommun Pendlarstråket Kalmar – Nybro – Växjö Kust till kustbanan oh riksväg 25 Resten av kommunen? Bra förbindelser med Nybro – Bil i första hand? Pendeltåg på sikt? Örsjö och Hanemåla Kollektivtrafik: Alsterbro, Bäckebo, Örsjö och Orrefors? Turismtrafiken? Stråket Nybro – Orrefors – Kosta. Målerås? Stimulans för ändrat färdsätt? Mer gods på järnväg? © Regionförbundet i Kalmar län 2007
Detta räknar Banverket på just nu Objekt som är lönsamma enligt beräkningsmodellen Enbart elektrifierade banor Mötesstationer Kalmar - Alvesta Emmaboda –Karlskrona © Regionförbundet i Kalmar län 2007
Detta räknar Vägverket på just nu Nationella vägar som kan vara aktuella E22, E4 Riksvägar 25, 26, 33, 40, 50 E22 Gladhammar Mönsterås Rinkabyholm Bergkvara Objekt som är lönsamma enligt beräkningsmodellen © Regionförbundet i Kalmar län 2007
Vem ska betala? Exploaterings-vinster Broavgifter Direkta bidrag © Regionförbundet i Kalmar län 2007
Preliminär tidsplan 2009 1 nationell plan 21 länsplaner Dessa ska samverka 15 januari Planernas struktur 27 februari Planerna till 50% 2 april Planerna till 90% 3 juni Planen ut på samråd tillsammans med nationell plan 24 september Redovisar samrådsvaren ? oktober Beslut 2 november Lämna till regeringen Förankring via seminarier Februari = förutsättningar April = förslaget till plan © Regionförbundet i Kalmar län 2007
För hållbar resa mot framtiden © Regionförbundet i Kalmar län 2007