Dagens upplägg Kemiförsök

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Atomer, molekyler och kemiska reaktioner
Advertisements

Frågor som vi brottats med
Atomer och kemiska reaktioner
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Kemi.
HOKUS POKUS I det här avsnittet ska vi lära oss mer om bl a vatten, temperatur, blandningar och lösningar Ord att lära sig: permanent, konservera, Celsius,
Mitt arbete om förändringar av Elias och Elliott.
Atomer Det finns lite över hundra olika sorters atomer. Av dessa atomer kan det bildas nästan hur många ämnen som helst.
De tre aggregationsformerna
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Vad menas med ett ämnes egenskaper?
Närvaro!!.
NTA i Karlshamns kommun. Mer än 100 kommuner Introducerades 1997 i Linköpings kommun Syftar till att stimulera nyfikenhet och öka intresse.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Mitt arbete om förändringar av Markus och Vilgot
Rena ämnen och blandningar
Kemins grunder Föreläsning nr 1 Sid 6-15.
Läroplansträff Välkomna.
Ämnen har egenskaper Lukt surt beskt Smak sött salt.
Kemi.
Workshop inför Projektet
Och annat runt omkring det!
Vi värmer våra pulver.
VAD ÄR KEMI? Vetenskapen om olika ämnens: Egenskaper Uppbyggnad
Jonföreningar och molekyler
Fysik Materia Del 2.
Mitt arbete om förändringar Av Frida E och Isabella.
Ämnenas smådelar Ingenting försvinner.
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Grundläggande kemi För att kunna skilja på olika ämnen så talar man om ämnens olika egenskaper. Till exempel syrgas och kvävgas. Dessa båda gaser är osynliga.
Tänk på!!!!!!!!! Läs på etiketter Använd sked Använd skyddsglasögon
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Mitt arbete om förändringar av Pontus och Matilda
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Mitt arbete om förändringar av Klara och Natalie.
Johan Karlsson, Pilängskolan, Lomma –
Hållplats 1Hållplats 2Hållplats 3 Eleven kan beskriva eller förklara ett fenomen eller ett samband i vardagliga termer och utifrån egna erfarenheter,
Naturvetenskaplig undersökning
Rörelse och konstruktion
Kemi - Materia Begrepp inom Kemin.
Kemins grunder.
Marie Roslund, Rusksele skola, Rusksele –
Introduktion & Säkerhet del 2
1800 t var grunden för Organisk kemi
Kemins karaktär och arbetssätt Hur skaffar vi oss kunskaper om verkligheten? Att baka bröd Hur beskrivs ett brödbak?
Sammanfattning Ämnenas beståndsdelar Fast, flytande och gas
Vad menas med ett ämnes egenskaper?
KEMI Vad är det egentligen?.
Ämnen och vatten.
Mitt arbete om förändringar av Ida och Alicia
Formellt, skarpt och snyggt
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Kemi finns överallt runtomkring oss.
KEMI NO år 6 Källängens skola KEMI.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Marie Norelius Kemiförsök Marie Norelius
Gasolbrännare.
KEMI Blandningar, lösningar och aggregationsformer
1 Lärande för hållbar utveckling inom NTA Gerd Bergman, utvecklingschef
Ämnen har egenskaper Lukt surt beskt Smak sött salt.
Blandningar och lösningar
Marie Roslund, Rusksele skola, Rusksele –
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Uppdrag 7 Testa med jod. Uppdrag 7 Testa med jod.
Uppdrag 8 Testa med rödkålssaft
KEMI NO år 6 Källängens skola KEMI.
Kemi – första terminen.
Grundläggande Kemi åk.7 Spektrum Kemi Sid
Presentationens avskrift:

Dagens upplägg Kemiförsök 12.00-16.00 Uppdrag 1-12 13.30 Fika

Tidigare erfaranheter NTA-teman Presentation Namn Skola/årskurs Tidigare erfaranheter NTA-teman

Mål med temat kemiförsök Systematiskt förutsäga, observera, beskriva, och dokumentera resultat från olika tester. Struktur Kompetensutveckling för elever och lärare Lärar- och elevhandledning www.ntaskolutveckling.se

Uppdrag 1 Vad kan det hemliga pulvret vara? Motivera. Mindmap KEMI Vad kan vara farligt när man handskas med kemi? Regler! Uppdrag 1 Anteckningsmaterial Förstoringsglas Skyddsglasögon Påse med hemligt pulver Svart papper Vad kan det hemliga pulvret vara? Motivera. Undersök pulvret, använd sinnena (ej smak).

Säkerhetsregler Jag pratar med min lärare innan jag gör experiment jag själv hittat på Jag smakar aldrig på okända pulver eller vätskor Jag tvättar alltid händerna på en gång om jag får pulver eller vätskor på dem Jag städar alltid bort spill med detsamma Jag rör mig lugnt i klassrummet Jag använder alltid skyddsglasögon

Kemiska ämnen hemma Vilka förpackningar/ämnen finns hemma? Farosymboler  www.kemi.se OBS! Övergångsperiod!

Uppdrag 2 På försöksmallen: undersök de olika ämnen med sinnena. Ordning och systematik –viktigt för att kunna dra slutsatser. I kemi: exakta mängder, vilka undersökningar ger vilka resultat. Enstaka ord i tabellform. Dokumentationen avgörande längre fram i temat. Uppdrag 2 Skyddsglasögon 1 Förstoringsglas 1 Pappersbricka 1 Försöksmall 5 olika Burkar med lock 5 olika skedar 5 Tandpetare 1 Svart papper Egenskapstabell På försöksmallen: undersök de olika ämnen med sinnena. På svarta papperet: Undersök ämnena genom förstoringsglaset. Dokumentera i egenskapstabellen.

Struktur handledning, upplägg Lådans innehåll

Tillsätta andra kemiska ämnen för att beskriva ett ämnes egenskaper. Samma mängd av ämnena som ska jämföras. Vikt eller volym? 1 mol = 302 217 000 000 000 000 000 000 atomer eller molekyler 12 gram kol lika många atomer som 197 gram guld Uppdrag 3 Skyddsglasögon Förstoringsglas 1 Pappersbricka 1 Försöksmall 5 olika Burkar med lock 5 olika skedar Vatten Pipett Tandpetare Egenskapstabell The scale of universe Vad händer om man blandar ämnena med vatten? En struken sked (mha tandpetare) av varje ämne Sex droppar H2O på pulvret Rör försiktigt Studera pulvret + anteckna i egenskapstabellen Gemensamt: Olika sätt att beskriva vad de sett. Ämnens löslighet i vatten, andra lösningar? -Lösning –små beståndsdelar ej synliga mikroskop.

Uppdrag 4 Förutsägelse, återknyt till kunskap från uppdrag 3. Skyddsglasögon Förstoringsglas Pappersbricka Försöksmall 5 olika Burkar med lock 5 olika skedar Tandpetare 5 Graderade bägare 1 Pipett 1 stor plastbägare 5 petriskålar 5 kaffefilter Egenskapstabell Fyll den stora plastbägaren med H2O Fyll de graderade bägarna upp till 10 ml med pipett Ställ respektive bägare i rätt cirkel på försöksmallen Häll en struken sked med pulvret ner i vattnet. Rör om, iaktta vad som händer. Häll ytterligare en struken sked av pulvret, rör om, iaktta. Häll i ytterligare en tredje struken sked, rör om. Dokumentera Gemensamt: Filtrera

Kristall –ett fast ämne där atomer/molekyler bildar ett regelbundet mönster. Genom avdunstning få tillbaka kristaller som varit lösta. Långsam avdunstning, kristaller hinner sätta sig samman igen. Odla en stor kristall! Odla saltkristaller hemma! Uppdrag 5 Petriskålarna och filter från uppdrag 4 Undersök petriskålarna och filtrerna. Vart tog vattnet vägen? Vidare: Leta efter stenar (ej rundslipade), titta efter kristaller. Varje mineral är ett kemiskt ämne som bildar kristaller av en bestämd form. Tips: DinoLight

Uppdrag 6-8 Planera sin egen systematiska undersökning? Diskutera säkerheten, passa kläderna! Vad kommer att hända? Uppdrag 6-8 Skyddsglasögon 1 Förstoringsglas 1 Pappersbricka 1 Försöksmall 5 olika Burkar med lock 5 olika skedar 5 Tandpetare 1 Droppflaska med ättika/jod/rödkål Egenskapstabell En struken sked av varje ämne på försöksbrickan. Sex droppar ättika/jod/rödkål Försiktigt, rör om. Byt tandpetare mellan ämnena. Dokumentera Fler experiment: Gör egen rödkålssaft!

Uppdrag 9 - 3 arbetsstationer God ventilation! Fördela uppdragen. Olika smältpunkt Fast  flytande (inget nytt ämne bildas) kallas fysikalisk förändring.  sönderdelas (nytt ämne bildas) kallas kemisk förändring. Ljuset (parafin och stearin), stearinet smälter (flytande). Värmen så hög att flytande övergår till gasform. Stearingaserna som brinner! Uppdrag 9 - 3 arbetsstationer Skyddsglasögon 1 Pajform med vatten i 1 värmeljus (ställ på den vattenfyllda pajformen) tändstickor 5 små aluminiumformar 5 klädnypor med färgmärkning 5 olika burkar med lock 5 tandpetare 5 olika skedar Vad kommer att hända med pulvren när de hettas upp? Vad ska vi tänka på för att säkerheten ska bli så god som möjligt? På vilken höjd över lågan är det lämpligt att hålla folieformen? Häll en struken sked av ämnet i aluminiumformen, håll formen mha klädnypan över värmeljuset. Gemensamt: Dokumentera

- vilka är de okända ämnena? Uppdrag 10 - vilka är de okända ämnena? Ringa in unika egenskaper hos ämnena från tidigare dokumentationer. Koppla ihop färgkoderna på burkarna till namnet på de fem ämnena (arbetsblad 10A, s 69).

Uppdrag 11 Skyddsglasögon 5 tandpetare 1 påse okänt vitt pulver Planera hur uppdraget ska genomföras Redogör hur ni tänkt göra innan ni sätter igång Genomför de/den planerade undersökningen Gemensamt: Vilket test gav mest information om pulvrets egenskaper? Vad är det för hemligt pulver? Hemuppdrag: Ta med ämnen hemifrån till skolan att undersöka

Uppdrag 12 Bägare märkt A, B eller C med en blandning av två olika kemiska ämnen Utrustning som behövs för att genomföra Vilka två ämnen är blandade i bägaren? Planera och presentera hur ni tänkt genomföra undersökningen Genomför planerade undersökningar

Uppdrag 12 s 78, fel i lärarhandledningen A potatismjöl + bikarbonat B socker + alun C bikarbonat + talk

Avslutning på tema Sammanfatta vad eleverna lärt sig (fyll på mindmap) Något de har blivit nyfikna på?

Dinolight (hands on science) istället för microskop Tips Concept cartoons DiNo www.puzzle-maker.com Dinolight (hands on science) istället för microskop Kemins dag 11-12 oktober

Utvärdering sara.eklund@kreativum.se 0454-303379