LFA- Logical Framework Approach

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Advertisements

Projektplanering med hjälp av Logiskt Ramverk (LR)
Arbetsplatslärande - ett annorlunda sätt att lära
Gunilla Kajrup, proj.ledare Mikael Lennartsson, bitr.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
Samverkan kring förebyggande barn- och ungdomsarbete Dokumentation
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Att analysera samhällsfrågor
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Svenskt Friluftsliv har till uppgift att bevara och utveckla förutsättningarna för det svenska friluftslivet Stärka friluftsorganisationernas långsiktiga.
Vad är EU-projekt? Alla EU-stöd och projekt ska ha en europeisk dimension I de regionalpolitiska stöden – att minska sociala och ekonomiska skillnader.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Områdesutveckling Torpa
Workshop om det nya Socialfondsprogrammet
Välkommen till ESF:s seminarium
Samverkansinsats Trampolinen
Anpassad studiegrupp på SFI Alternativ läs och skrivinlärning
Europeiska socialfonden avstamp i Europa 2020-strategin
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Utvärdering – av vad, för vem och varför? SPARC-konferens 16 maj 2014
LFA – Logical Framework Approach
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Hälsoskola för nyanlända under etablering
TUNA-projektet.
AME/EMS Samverkansuppdraget Eva Marie Sjöberg Leg arbetsterapeut, specialist inom hälso- och sjukvård Leg psykoterapeut med auktorisation inom.
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
Tolka en platsannons Driven Lyssnande Stresstålig Social kompetens
I Strömstads säljs varje dag: ( utslaget per invånare) 2 kg fläskkött 37 cl brännvin 2 l läsk Det finns : 1 m² godisbutik / invånare.
1.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Tillsammans skapar vi jobb för fler!
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Hur löser vi problemen på Finlands arbetsmarknad?
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Logisk referensram Logic Framework Approach (LFA)
MIA-Mobilisering Inför Arbete Ansökan Europeiska socialfonden.
Resursmodellen Södertörn Ett projekt medfinansierat av ESF Perioden t.o.m Programområde 2 Motverka utanförskap: Insatserna ska öka.
MIA-Mobilisering Inför Arbete Riktad utlysning till Samordningsförbunden Stockholms län – totalt 100 MKR - Vad betyder detta? Utlysningen har tre syften:
FAIRs arbetsmetodik Problemträd Orsaker Huvudproblem Effekter Målträd Aktiviteter Resultat Projektmål Övergripande mål LFA-metoden.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Något att tänka på när man söker pengar
Fler I Arbete Effekter - Bidragsberoende - Utanförskap
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Förändringsteori Utlysning 2017/00484 breddad rekrytering för arbete
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Goda arbetsgivarkontakter och meningsfull praktik
ALLIN, ett samverkansförslag om insatser för utrikesfödda i Trollhättan, Lilla Edet, Grästorp, Vänersborg, Mellerud och Bengtsfors Europeiska socialfonden,
Bättre brukarinflytande 2017
Utvidgad SIP – ”Jobb SIP” Samordnad individuell plan
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Olika är normen!.
Viktiga förutsättningar -för att kunna arbeta med ökad lönespridning-
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Inkluderande Rehabilitering
Presentationens avskrift:

LFA- Logical Framework Approach

Vad är LFA? Ett hjälpmedel för logisk analys som stimulerar till frågor kring projektets relevans, genomförbarhet och uthållighet Ett ramverk som kan ge en struktur i dialogen mellan olika intressenter Ett planeringsinstrument- ringar in de olika momenten i en förändringsprocess Ett hjälpmedel för att skapa deltagande, ansvar och ägarskap

LFA-metodens nio steg Omvärldsanalys Intressentanalys Problem/situationsanalys (Problemträd) Målformulering (Målträd) Aktivitetsplan Resursplanering Indikatorer, mått på måluppfyllelse Riskanalys Analys av förutsättningar för måluppfyllelse

Projektplaneringsworkshop Någon från varje intressentgrupp deltar Tillsammans ta reda på vilket problem projektet ska lösa och vad projektet ska åstadkomma Skapar gemensam och strukturerad syn på varför projektet bör genomföras Ägarskap och ansvar hamnar rätt

Övning Problemträd/situationsanalys Alltför många unga kvinnor och män är arbetslösa Orsaker? Effekter?

Problemanalys - Målanalys Problemträd Orsaker Huvudproblem Effekter Målträd Aktiviteter Delmål/Resultat Projektmål Övergripande mål De grundläggande frågor en problemanalys bör besvara är följande: – Vilket är det huvudsakliga problem som skall lösas med hjälp av projektet? – Vad orsakar problemet? Vilka är de egentliga, grundläggande, orsakerna till att huvudproblemet existerar? – Vilka konsekvenser/effekter har problemet? – Vem drabbas av problemet? Vem ”äger” problemet? Intressenterna bygger ett problemträd där huvudproblemet är stammen, huvudfrågan/problemet vi vill lösa. Effekterna/konsekvenserna är kronan och utgör argument till beslutsfattare varför vårt projekt är viktigt att genomföra. Effekterna kan vara på tre nivåer – individ, organisation och samhälle. Orsakerna till huvudproblemet är rötterna. De är nödvändiga att att komma åt och hantera om man vill finna en uthållig lösning på huvudproblemet. När vi identifierat problemträdet i en grupp med så många olika intressenter och perspektiv som möjligt på vårt huvudproblem gör vi om problemträdet till ett målträd. Vårt huvudproblem formuleras om till projektmål, de negativa effekterna görs om till positiva, övergripande mål och orsakerna blir till delmål/resultat och åtgärder/aktiviteter. Man bör inte har fler än åtta delmål. Sedan gäller att se vilka aktiviteter som leder till de olika delmålen. LFA-metoden 6

Problemanalys Effekter Huvudproblem Orsaker Arbetsgivarna missar kompetens ……………………… Kommunen får dåligt rykte Dyrare för kommunen Ungdomarna utvecklas inte Jobbigt för de närstående Unga kvinnor och män med psykiska funktionsnedsättningar i kommun X har svårt att få arbete eller meningsfull sysselsättning Handläggarna (Soc, AF) har inte tillräcklig kunskap om målgruppen Fördomar i samhället Problemträdet bygger man upp med hjälp av lappar under en LFA workshop. Varje deltagare/intressent skriver ned orsaker och effekter för att få så många perspektiv som möjligt. Det är viktigt att deltagarna representerar en mångfald i så många bemärkelser som möjligt (t.ex. kön, etnisk bakgrund, olika typer av funktionsnedsättning, olika offentliga aktörer som berör målgruppen) för att få en bred problemanalys. När alla orsakslappar är uppsatta ser man olika kluster, ämnesområden – lappar som på olika sätt hör ihop. Ett kluster handlar om förhållningssätt hos ungdomarna/målgruppen, ett annat om fördomar i det omgivande samhället som kan delas upp på olika grupper (arbetsgivare, handläggare på Af, Soc o.s.v.) Ett annat kluster har fokus på brist på kunskap. Avsaknad av samverkan mellan olika aktörer är ett vanligt kluster. Diskutera orsakerna ur ett jämställdhetsperspektiv – Får detta samma konsekvenser för unga kvinnor och män? Om inte, hur skiljer det sig och vad ska vi göra i anslutning till det? Brist på självförtroende hos ungdomarna Arbetsgivarna ser inte gruppen som potentiell arbetskraft Brist på praktikplatser och inskolningsplatser Brist på samverkan soc/Af/Fk ……………………..... LFA-metoden 7

Målanalys Övergripande mål Projektmål Delmål/Resultat Aktiviteter Lättnad för närstående ……………………………… Aktiviteter Delmål/Resultat Projektmål Övergripande mål Ungdomarna mår bättre Arbetsgivarna får ny kompetens Ungdomarna utvecklas Minskade kostnader för samhället Ökat antal arbetstillfällen och/eller meningsfull sysselsättning åt kommunens unga kvinnor och män med psykiska funktionsnedsättningar Ökat självförtroende hos ungdomarna Ökad kunskap om målgruppen hos handläggarna på Soc/Af Målanalysen kan ge svar på: – Vad kan projektet var en del av att uppnå på längre sikt? (Övergripande mål) – Hur vill projektägaren att situationen skall se ut när projektet är avslutat? (Projektmål) – Vad uppnås på kort sikt? Vilka delmål behövs för att uppnå projektmålet? (Delmål/Resultat) Efter att problemträdet är klart gör man om detta till ett målträd. Lapparna vänds på så att effekterna blir övergripande mål (Trädets krona), orsakerna, sorterade i olika kluster, blir målområden/delmål. I exemplet har vi delmål med fokus på kunskapsinhämtning hos samverkansparter, delmål med fokus på målgruppens egna attityder, självförtroende m.m., och ett delmål som har fokus på information till arbetsgivare om målgruppen o.s.v Formulera delmålen så att det framgår att det handlar om både unga kvinnor och män. Fundera över om det är samma mål som ska uppnås för unga kvinnor och män. Om inte, vad skiljer och varför? Målgruppen synliggörs hos arbetsgivarna och det omgivande samhället – minskade fördomar Ökat antal praktik- platser och inskolningsplatser Förbättrad samverkan soc/Af/Fk ……………………..... 8

Tack för mig! Sara Wanther 0734-253745 Sara.wanther@skanenordost.se En kort presentation av metoden kan laddas ned på SIDAs hemsida under Publikationer och sök sedan ”LFA”