Grammatiska exempel Förklaringar av uttryck i BNF-form.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Introduktion till dagens övning
Advertisements

om företaget där du gör din praktik!
ETT SÄTT ATT BESKRIVA VERKLIGHETENS SITUATIONER MED MATEMATIK
Markeringar Positiv markering Negativ markering
Hur det kom sig att vi började studera generna (arvet)
Om undersökningen Läsanvisningar för resultatdiagrammen
FTFs motionsskola.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Enheter introduktion Hur lång är du?
Från mönster till algebra
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Högtidstal Retorik.
Access med Sebastian och Robert
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Varför grammatik? Vad är ordklasser?
William Sandqvist Booles Algebra Genom att representera logiska uttryck på matematisk form, där sammanfognings-orden OR och AND motsvarade.
Sjuk- och friskanmälan
Hur registrera t.ex älgobs och avskjutning i Viltdata?
Task Analysis (”uppgiftsanalys”) inom MDI
Enkel dator teknik Tips och tricks.
Prolog, Mån 16/9 Rebecca Jonson.
Logikprogrammering, Mån 23/9 Rebecca Jonson. Repetition P :- Q, R. Deklarativ syn: –P är sann om Q och R är sanna. –Av Q och R följer P Procedurell syn:
Att skriva en artikel.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Revolution Vad är en revolution?.
Växjö 21 april -04Språk & logik: Kontextfria grammatiker1 DAB760: Språk och logik 21/4: Kontextfria 10-12grammatiker Leif Grönqvist
Växjö 22 april -04Språk & logik: Parsning med kontextfria grammatiker1 DAB760:Språk och logik: 22 aprilParsning Leif Grönqvist
Lokal Pedagogisk Planering
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
Flödeskontroll Satser i ett program utförs en och en efter varandra. Detta kallas sekvensiell flödeskontroll. Ofta är det dock nödvändigt att modifiera.
Cirkelledarutbildning
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Titel på ditt arbete -undertitel, vad handlar det mer specifikt om? Introduktion Här bör man skriva en kortfattad introduktion till sitt arbete, eller.
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Atomer och isotoper I en atomkärna finns neutroner och protoner
Max start-guide Liten och väldigt snabbt ihopkastad.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
Hur gör man en debattartikel?
INFORMATÖRENS ARBETSUPPGIFTER
Sverige Ordet Sverige kan bytas ut mot namnet på just er kommun! I det vita området går det bra att infoga bild på ert kommunvapen och infoga en textruta.
Integrera mp3 i hotpotatoes.  Se hur test-övningen kommer att se ut: N1_Audio_01.htm
Version 1.11 Du ska starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta, leta upp symbolen som visas nedan och klicka på den. För att komma vidare.
En guide för arbeten i SO
Referat Hur och mall.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Instruktioner Hur man skriver.
15 September, Lexikala element mm Eftersom C är ett språk, har det ett alfabet och regler för hur bokstäverna kan bilda ord och hur olika strukturella.
om företaget där du gör din praktik!
Styckeindelning.
Föreläsning 9 Logik med tillämpningar Innehåll u Semantiska tablåer i predikatlogiken u Klausulform u Herbrandmodeller u Kapitel 3.5,
Lennart Edblom, Frank Drewes, Inst. f. datavetenskap 1 Föreläsning 12: -kalkylen allmänt om -kalkylen syntax semantik att programmera i -kalkylen.
Föreläsning 16 Logik med tillämpningar Innehåll u Information kring kursvärdering och tentagenomgång u Genomgång av övningstenta 2.
Föreläsning 14 Logik med tillämpningar Innehåll u Cuts och negation u Input/output u Extralogiska predikat u Interaktiva program, failure-drivna.
Kronljusströmställaren 0, 1, 2, 3
Lennart Edblom, Frank Drewes, Inst. f. datavetenskap 1 Föreläsning 4: Syntaxdefinition Formell syntaxdefinition Lexikalisk och kontextfri syntax.
Logikprogrammering ons 4/9 Rebecca Jonson.
Kommunikationslösning för licensansökningar (KLAS)
Växjö 14 april -04Språk & logik: Finita automater1 DAB760: Språk och logik 14/4:Finita automater Leif Grönqvist Växjö Universitet.
Regler för citatteknik
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
SPRÅKLIG MEDVETENHET/UPPMÄRKSAMHET
Att referera och ange källa!
(Skriv överenskommelsens namn här) ÅÅÅÅ-ÅÅÅÅ Slutrapport (…och lägg gärna en bild här, exempelvis kommunloggan) En överenskommelse inom Västra Götalandsregionen.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Lite matterepetition Räknesätten, bråk, förkorta, parenteser
FIFA 3.1 Releasematerial.
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
HAMNPLAN (H) Lör 4 maj Förmiddag Lör 4 maj Eftermiddag 4 11 Brandgata
Presentationens avskrift:

Grammatiska exempel Förklaringar av uttryck i BNF-form

Exempel 1 Vad beskrivs av följande regler? → → a | a → b | b → c | c

Exempel 1 (fortsättning) → S, A, B och C är regler som beskriver syntaxen för det beskrivna språket Regeln S består av tre andra regler Dessa förekommer i ordningen A, sedan B och sist C

Exempel 1 (fortsättning) → a | a Symbolen | betyder eller Att består av är BNF:s sätt att hantera rekursion Regeln A beskriver alltså att a kan förekomma en eller flera gånger

Exempel 1 (fortsättning) → b | b → c | c På samma sätt anger och att b respektive c kan förekomma en eller flera gånger

Exempel 1 (fortsättning) Slutsats: → anger att det beskrivna språket består av ett eller flera a följt av ett eller flera b följt av ett eller flera c

Exempel 2 Förutsatt följande grammatiska regler: → a c | | b → c | c → d | Vilka syntaxer är korrekta: abcd acccbd acccbcc acd accc

Exempel 2 (fortsättning) → a c | | b → c | c → d | abcd? 1. → a c 2. → a b c 3. → a b c d

Exempel 2 (fortsättning) → a c | | b → c | c → d | acccbd? 1. → a c 2. → a c c c 3. → a c c c (d | ) 4.acccbd är ej korrekt eftersom den gröna texten endast går att byta ut mot ett d eller ett c

Exempel 2 (fortsättning) → a c | | b → c | c → d | acccbcc? 1. → a c 2. → a c c 3. → a c c (d | ) 4.acccbcc är ej korrekt eftersom den gröna texten endast går att byta ut mot d eller ett eller flera c

Exempel 2 (fortsättning) → a c | | b → c | c → d | acd? 1. → a c 2. → a c c 3.acd är ej korrekt eftersom det alltid är minst två c innan första d:et

Exempel 2 (fortsättning) → a c | | b → c | c → d | accc? 1. → a c 2. → a c c 3. → a c c c