Inga förändringar påkallade av ändrad HF Uppföljning och förstudie med syfte att analysera nuläge och se över möjliga modeller att ge bättre möjligheter.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Problem-based learning for information literacy
Advertisements

Processledare Peer A Peer B Peer C Peer D Peers/ Peer-profil Innovations- systemsexpert PraktikerNäringslivHögskolaInternationell Val av peer-grupp X X.
Aktionsforskning Harriet Axelsson
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Department meeting, CSEE, April 21, People in and out 2.Salaries 3.Course evaluations for lp2+3 4.Applications to LTU programs.
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
Kvalitet i grundutbildningen1
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Utflykt till Järna och utbyte med Youth Initiative Program Vårdinge by folkhögskola 6 maj 2011 Hållbar Utveckling B.
Utflykt till Järna och möte med Youth Initiative Program Vårdinge by folkhögskola 19 Mars 2010 Hållbar Utveckling B och VVV.
Högskola med eller utan forskningsanknytning
ELNU´s Sommarkonferens 2012 Resultat från arbetsgrupperna LOR 22 augusti
Sveriges lantbruksuniversitet GUR ska föreslå förändringar av anslagsfördelning och dimensionering av utbildningen på grundläggande och avancerad.
Att få rätt saker att hända
Möte beträffande kvalitetsgranskning
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet Seminarium med japanska gäster
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Reviderad resursfördelning - Fakultetsmedel på KTH Bakgrund Nytt statligt system Kvalitetsindikatorer: externa medel, vetenskaplig produktion, antal helårsstudenter.
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Vision och övergripande mål - vad vill vi uppnå med autonomiarbetet? Högre kvalitet i verksamheterna (”världsklass”) Ökad harmonisering av och transparens.
Strategiska perspektiv på verksamheten
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Skriv en kort uppsats med rubriken
Engineering in Spain Visit of Swedish Delegation Narciso García Escuela Politécnica Superior Universidad Autónoma de Madrid Bilaga.
Svenska Judoförbundet Stockholms Judoförbund - Klubbmöte 13/11-12 Utbildning.
Professionsutveckling - förändring genom iterativa cykler av planering, undervisning, analys, ny planering …. ” Lärare och forskare som kunskapsbyggare.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Inga förändringar påkallade av ändrad HF Uppföljning och förstudie med syfte att analysera nuläge och se över möjliga modeller att ge bättre möjligheter.
NOTIS – Ökad arbetslivsanknytning i utbildningen
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
Innovation and Project Management Cecilia Enberg.
Farofyllda vägar Annika Winsth Economic Research September 2015.
English 5 Our Method for Success. What is our model for success? Our Pedagogical Style The Four Assessments Expectations, Absences, tardiness, late work,
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Lab Contact 1  Lab Assistants:  Meng Liu, Group B  Sara Abbaspour, Group A
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
© Controllerfunktionen Planeringsavdelningen. © Controllerfunktionen Verksamhetsidé SLU utvecklar kunskapen om de biologiska naturresurserna och människans.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
STEPS TO FOLLOW FOR BECOMING A SHIP CAPTAIN A career as a ship captain can be a tedious task. Ship captains take care of business, navigation and operation.
Styrning ur ett verksamhetsperspektiv. Styrning handlar om att få andra att göra det man själv vill Styrning är beroende av om det finns tillgång till.
Swedish for international students Kie FM Sandra Uitto Swedish teacher Language Center, Aalto University U-wing, II floor.
Digitization and Management Consulting
”Projects are about People”
Ledningsgruppsutveckling Lunds universitet
Planering i matematikundervisning
Education for Change Gitte Jutvik, WWF
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Inspelad återkoppling vid handledning av självständiga arbeten
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Sammanträde med styrelsen
Fjärrundervisning Forskning och framtid
Magister- och masterutbildning i kostvetenskap
WILL YOUR THESIS MAKE A DIFFERENCE?
Report Tracking survey 2018 Sweden Attitudes towards professional education (upper secondary / high school level) WorldSkills Sweden Pontus Slättman.
The director of education and Research-Based Education
Bild 1: En allmän öppningsbild som kan användas på lite olika sätt,
What happens after stage 1?
Titel på projektet Title of the project
Presentationens avskrift:

Inga förändringar påkallade av ändrad HF Uppföljning och förstudie med syfte att analysera nuläge och se över möjliga modeller att ge bättre möjligheter för:  gemensamt prioritera verksamhet – vid behov styra uppdragen inom GU  motivera ”SLU-prislapparna” - externt och internt  spara resurser (ffa arbetstid) – i beredningsarbete och undervisning Rapport Ledningsrådet/vice-dekaner Grundutbildningens styrning

Nuläge, 7 ärendenivåer Styrelse/RektorGrundutbildningsrådFakultetsnämndUtbildningsnämndProgramnämndInstitution Kurs

Styrelse/Rektor Utbildningsnämnd SLU ProgramutskottInstitutionKurs Alternativ styrmodell – univ.gemensam organisation

Styrelse/RektorGrundutbildningsrådFakultetsnämndUtbildningsnämndProgramnämndInstitution Kurs Uppdragens väg

Viktigt att gemensamt prioritera verksamhet – strategiskt styra uppdrag och finansiering inom GU Ingen organisationsförändring Stärkt mandat och uppdrag till GUR som beredande för strategiska beslut på rektors/styrelse nivå * utbildningsutbud * fördelningsprinciper inom utbildningen * utbildningens regelverk GUR ska göra inspel till arbetsgruppen ”Styrning, delegation…” Ledningskansliet ska fortsätta arbetet med SLU-gemensamt budgetverktyg Arbetsgruppen avtackades Resultat av diskussionen i LR

Arbetet syftar till att Främja kvaliteten i utbildningen och attrahera de bästa doktoranderna Harmonisera reglerna Utveckla former och rutiner för antagning, uppföljning och examination som är enkla, förutsägbara och effektiva Utveckla kriterier baserade på examensmålen som används vid uppföljning och examination

Förslag som rör antagning Syftar till att: Öka fakultetens möjligheter att se till att hela antagningsprocessen av stipendiater håller hög kvalitet Hur? Formellt SLU-Letter of invitation Institutionen måste visa att stipendiater har granskats på samma sätt som andra sökande ffa intervjun formaliseras

Förslag som rör uppföljning – principiellt nytt förhållningssätt Tidigare mål med forskarutbildningen enligt HF: Ha förmåga att självständigt bedriva forskning Nu ska vi examinera mot 10 delmål uppdelade under rubrikerna: Kunskap och förståelse Färdighet och förmåga Värderingsförmåga och förhållningssätt

For a degree of Doctor the research students must demonstrate Theoretical knowledgeKnowledge based on practice and experience Knowledge and understanding Skills and abilitiesJudgement and approach systematic understandinganalysis and synthesisintellectual independence broad and in-deep and up-to-date knowledge independent, criticalscholarly integrity methods in general and with specific methods creativability to make ethical assessments specialist knowledgepresent and discuss research and research results deeper insight into the potential and limitations of scholarship Table after: Khalid El Gaidi, Learning lab, KTH

Förslag som rör uppföljning Syftar till att: Tydliggöra hur utbildningen möter examensmålen Upptäcka problem i tid på den nivå som har ansvar att åtgärda Mätbara delmål (åtaganden) så att det är tydligt vid uppföljningarna om delmålen uppfyllts eller inte Hur? Två parallella uppföljningsprocesser NYTT!! Akademisk uppföljning som baseras på examensmålen och görs på institutionen Utvecklingsuppföljning som baseras på ISP och görs av “oberoende granskare”

OBS! De följande figurerna är modellskisser som används som grund för diskussion!

Kriterierna 1.Written PM after 6 months study net time. Criteria: Considering the examination goals for the four year education towards a doctoral degree and the character of the subject, the PhD student has at the first assessment demonstrated a sufficient ability to within a given time, in written form (max. 10 pages), present and discuss objectives and hypotheses of the research planned to form the basis of the thesis.

Kriterierna 1.Written PM after 6 months study net time. Criteria: Considering the examination goals for the four year education towards a doctoral degree and the character of the subject, the PhD student has at the first assessment demonstrated a sufficient ability to within a given time, in written form (max. 10 pages), present and discuss objectives and hypotheses of the research planned to form the basis of the thesis. 2.Seminar at department after one year study net time. Criteria: Considering the examination goals for the four year education towards a doctoral degree and the character of the subject, the PhD student has at the second assessment demonstrated a sufficient ability to orally in an academic context present and discuss objectives and hypotheses of the research planned to form the basis of the thesis. 3.Half time assessment after two years study net time. Criteria: Considering the examination goals for the four year education towards a doctoral degree and the character of the subject, the PhD student has at the third assessment demonstrated a sufficient ability to be an active part in all steps in a research process and in a given time, in written form, analyze, present and discuss some of results from the research planned to form the basis of the thesis. 4.75% time assessment after three years study net time. Criteria: Considering the examination goals for the four year education towards a doctoral degree and the character of the subject, the PhD student has at the forth assessment demonstrated a sufficient ability to be an active part in all steps in a research process and in a given time, in written form, analyze, present and discuss some of results from the research planned to form the basis of the thesis.

Förslag som rör databasen Syftar till att Dokument som krävs vid uppföljningarna ska vara enkla att få tag på Likvärdig uppföljning av alla doktorander Undvika att ord står mot ord om det blir konflikt mellan handledare och doktorand Hur ISP, protokoll från uppföljningar lagras digitalt och användningen blir behörighetsskyddad

Nisses Folder en mapp i en databas Projektplan Ett arbetsdokument som beskriver hela forskarutbildningen med kurser, forskningaktiviteter, resor etc i ett planerat tidsschema. Revideras ”kontinuerligt”. ISP Specificerar doktorandens och handledarens åtagande under nästa år. Signeras av handledare och doktorand. Personal Performance Report för doktorand resp. handledare. Självvärdering som signalerar hur man tycker att utbildning, forskning och samarbete fungerat i generella termer Protokollen från de akademiska uppföljningarna Pm, seminarium etc.

Nisse XX, pnr, antagningsdatum, forskarutbildningsämne, antagningsdatum An example of a PhD Project Plan - to be completed with supplements with research plans for the project forming the basis for the thesis work Year 1 (gross)Year2Year 3Year 4Year 5Year 6Year 7Year 8 Course 123 May Course 2 week 28 Course 3 before Christmas Course 4 x Writing introductory paperFeb - Sept field work learning new method experiment 1 Feb - Nov submitting paper 1 Dec study visit in ItalyAugust Conferens week 20 January First version of thesis ready May Dissertation