Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2012. Här idag: Presentation kursen, deltagare, lärare Introduktion av kursen: Kursplan, litteraturlista, momentschema.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort presentation katalogisering specialpedagogers examensarbeten
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
KANDIDATUPPSATS.
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
Gymnasiearbetet p..
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
VT-2003 Carina Svensson Svenska A och B En fråga om överlevnad!
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Centrala innehåll och kunskapskrav
Uppsala centrum för hållbar utveckling (CSD UPPSALA) Hållbar utveckling B Centrum för miljö- och utvecklingsstudier (CEMUS) Vårterminen 2011 Välkommen.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Hjärtligt välkomna.  Kursintroduktion  Diskussion av läst litteratur  Inför nästa träff  Fika infaller vid väl valt tillfälle! Dagens program.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Lokal Pedagogisk Planering
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Religionsdidaktisk introduktion Det religionsdidaktiska forskningsfältet --- Christina Osbeck
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Språk och interkulturell kommunikation
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Att arbeta vetenskapligt
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Nätverk kursplanepiloter
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Marknadsföring och försäljning
Agenda och kursmål Hösten 2011 Nortech Telecom. Välkomna 2 En kort presentation av deltagarna runt bordet  Namn  Företag  Vilka förväntningar har du.
Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg 1.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Utvärderingsmöte för personalen
Nationer, ideologier och folkmord genom
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete Examensarbete 1 - T5 En introduktion till vetenskapligt arbete.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Välkomna till kursen PDGX62! Examensarbete med utvecklingsinriktning Kursintroduktion Monica Johansson.
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
From Great To Excellent
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Fördjupning och examination av VFU
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Sociologi Introduktion.
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
Introduktionsblocket SSA HT-17 Vetenskapligt skrivande
Workshop Arbetsplatslärande.
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Bli säker på utredande PM
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2012

Här idag: Presentation kursen, deltagare, lärare Introduktion av kursen: Kursplan, litteraturlista, momentschema Paus Religionsdidaktik Religionsdidaktiska forskningsfältet Uppsatsintroduktion

Kursplan – Religionsdidaktik Religionsdidaktik kan förstås som en praxisorienterad disciplin. Lärprocessen – där kunskaper, värderingar och handlingsmönster av religions- och livsförståelsemässig art förvärvas – är i förgrunden. Fokus: eleven, läraren och stoffet jfr momentschema

Delkurs 1: Metod och litteratur Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - beskriva det religionsdidaktiska forskningsfältet - beskriva några teorier relevanta för religionsdidaktiska studier - beskriva några metoder relevanta för religionsdidaktiska studier - fördjupat redogöra för och kritiskt diskutera något forskningsfält, någon teori och någon metod för religionsdidaktiska studier. - diskutera konsekvenser och tillämpning av uppmärksammade resultat och teorier med avseende på religionsdidaktisk yrkespraktik Målformuleringar (1. Metod & litteratur, 2. Uppsats)

Delkurs 2: Uppsats (arbetet påbörjas direkt men drar igång för fullt i v 45) Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - formulera och relevant avgränsa ett religionsdidaktiskt problem - beskriva det aktuella forskningsläget - välja och med relevanta metoder samla in ett material av lämpliga proportioner - kritiskt och systematiskt värdera och analysera materialet - strukturera, redogöra för samt diskutera resultat i relation till det beskrivna forskningsläget - uppvisa ett forskningsetiskt förhållningssätt - skriva en vetenskaplig uppsats enligt genrens formaliakrav Målformuleringar

Momentschema (Fokus; elev, lärare & stoff) VDagTidInnehållLitteraturLärare A. INTRODUKTION (Forskningsfält, teori, allm. uppsats) 35 Tor Allmän introduktion Religionsdidaktik Religionsdidaktiska forskningsfältet Uppsatsintroduktion Osbeck; s Backman: Översikt CO Fre Teori för lärande Sem: Religionsdidaktik som forskningsfält/uppsatsidé B. ELEVEN I FOKUS Fortsättning – Se särskilt papper!! OBS! Studiegrupper! Arbetsuppgifter! Säljö Osbeck s CO

Litteraturlista Se separat papper!

Fastställda förväntningar Planering Genomförande... Vidare: * Religionsdidaktiska fo-fältet * Uppsatsintroduktion