Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2012
Här idag: Presentation kursen, deltagare, lärare Introduktion av kursen: Kursplan, litteraturlista, momentschema Paus Religionsdidaktik Religionsdidaktiska forskningsfältet Uppsatsintroduktion
Kursplan – Religionsdidaktik Religionsdidaktik kan förstås som en praxisorienterad disciplin. Lärprocessen – där kunskaper, värderingar och handlingsmönster av religions- och livsförståelsemässig art förvärvas – är i förgrunden. Fokus: eleven, läraren och stoffet jfr momentschema
Delkurs 1: Metod och litteratur Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - beskriva det religionsdidaktiska forskningsfältet - beskriva några teorier relevanta för religionsdidaktiska studier - beskriva några metoder relevanta för religionsdidaktiska studier - fördjupat redogöra för och kritiskt diskutera något forskningsfält, någon teori och någon metod för religionsdidaktiska studier. - diskutera konsekvenser och tillämpning av uppmärksammade resultat och teorier med avseende på religionsdidaktisk yrkespraktik Målformuleringar (1. Metod & litteratur, 2. Uppsats)
Delkurs 2: Uppsats (arbetet påbörjas direkt men drar igång för fullt i v 45) Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - formulera och relevant avgränsa ett religionsdidaktiskt problem - beskriva det aktuella forskningsläget - välja och med relevanta metoder samla in ett material av lämpliga proportioner - kritiskt och systematiskt värdera och analysera materialet - strukturera, redogöra för samt diskutera resultat i relation till det beskrivna forskningsläget - uppvisa ett forskningsetiskt förhållningssätt - skriva en vetenskaplig uppsats enligt genrens formaliakrav Målformuleringar
Momentschema (Fokus; elev, lärare & stoff) VDagTidInnehållLitteraturLärare A. INTRODUKTION (Forskningsfält, teori, allm. uppsats) 35 Tor Allmän introduktion Religionsdidaktik Religionsdidaktiska forskningsfältet Uppsatsintroduktion Osbeck; s Backman: Översikt CO Fre Teori för lärande Sem: Religionsdidaktik som forskningsfält/uppsatsidé B. ELEVEN I FOKUS Fortsättning – Se särskilt papper!! OBS! Studiegrupper! Arbetsuppgifter! Säljö Osbeck s CO
Litteraturlista Se separat papper!
Fastställda förväntningar Planering Genomförande... Vidare: * Religionsdidaktiska fo-fältet * Uppsatsintroduktion