Tillgänglighets- uppdraget

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
2-årigt samverkansprojekt
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Den nya skollagen.
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
SkolFam® − Skolsatsning inom familjehemsvården
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Exempel utifrån ett antal målområden
En reviderad läroplan för förskolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Vad innebär ett barnperspektiv
Lotusmodellen.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
i kommuner, landsting/regioner
Hälsa, lärande och trygghet
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Föräldramöte Ht
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
Elevassistenter och det lärande uppdraget
FAS 05 FÖRNYELSE- ARBETSMILJÖ- SAMVERKAN.
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
Läroplansträff fritidshem
Verksamhetsstöd Fristående gymnasieskolor 24 april SIDAN 1.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Ett mänskligare internet Stefan Johansson
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Fullföljda studier – den enskilt viktigaste faktorn för att våra barn och unga ska få ett gott liv.
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Varmt välkomna till Klagshamns rektorsområde. Vision Limhamn-Bunkeflo ”Vi ska erbjuda intellektuell, kreativ och fysisk stimulans i en socialt utvecklande.
BARNSKÖTARUTBILDNING
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
KOSTPOLICY VUXENNÄMNDEN I ESKILSTUNA KOMMUN ANTAGEN AV VUXENNÄMNDEN
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
Inkludering Att ta till vara på nyanlända elevers kunskap.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Nyheter i skollagen från och med
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Tillgängliga lärmiljöer
Presentationens avskrift:

Tillgänglighets- uppdraget

Uppdrag om tillgänglighet till SPSM Varför ett uppdrag om tillgänglighet? Skolverkets rapport 2008: Tillgänglighet till skolans lokaler och valfrihet för elever med funktionsnedsättning Låg kunskap om tillgänglighet Låg kunskap om behov hos elever med funktionsnedsättning Rapport Rädda Barnen 2008: Får jag vara med? Om vardagen i skolan för elever med rörelsehinder. Osäkerhet om inklusion Behov av kunskap om funktionsnedsättningars betydelse för lärande och kunskapsutveckling

Skapa mervärde i skolan Tänk tillgänglighet! www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Skapa mervärde i skolan Tänk tillgänglighet! Projektledare: Ulla Sturaeus och Catrin Tufvesson

Tänk tillgänglighet! Vanliga tankar: Måste vi verkligen? www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Tänk tillgänglighet! Vanliga tankar:  Måste vi verkligen? Vad är tillgänglighet egentligen? Hur dyrt blir inte det då? Har vi tid? Tänk om vi gör fel! Vilken ände börjar vi i?

Grunden för tillgänglig utbildning … www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Grunden för tillgänglig utbildning … … är kunskap om  Individens förutsättningar Grundstenar för lärande Val av pedagogik Fysisk miljö och dess förutsättningar

… OCH att vi ska utgå ifrån elevens behov och rättigheter enligt: www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet … OCH att vi ska utgå ifrån elevens behov och rättigheter enligt:  FN:s konvention om barnets rättigheter FN:s  konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning Skollagen Arbetsmiljölagen Plan- och bygglagen Diskrimineringslagen Handikappolitiska handlingsplanen

Samspelsmodell Individens lärande Samspel Pedagogik Elev www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Samspelsmodell Individens lärande Elev Samspel Pedagogik Fysisk miljö och dess förutsättningar

Samspelsmodell Därför att: www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Samspelsmodell Därför att:  En möjlighet till att arbeta för en tillgänglig utbildning för alla Helhetsperspektiv Olika nivåer: organisations nivå grupp nivå individ nivå Del av systematiskt arbetsmiljöarbete Användas som checklista

Eleven eller ”Vad har eleven i ryggsäcken”? www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Eleven eller ”Vad har eleven i ryggsäcken”? Kunskap om: Ålder Kön Funktionsnedsättning Bakgrund Annan erfarenhet Elev

Lärande eller ”Hur påverkas möjligheten till lärande”? www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Lärande eller ”Hur påverkas möjligheten till lärande”? Kunskap om konsekvenser av funktionsnedsättning för individens lärande:   Språk och kommunikation Koncentration, fokusering och motivation Rörelse och förflyttning Socialt samspel För att kunna bearbeta och tolka information Elev

Pedagogik eller ”Vilket val av pedagogiska strategier behöver göras”? www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Pedagogik eller ”Vilket val av pedagogiska strategier behöver göras”? Elev Kunskap om: Val av alternativ, anpassad och kompletterande pedagogik Alternativa lärverktyg, anpassade läromedel Lärstilar Samspel och sociala strukturer IT IUP och åtgärdsprogram Betyg och bedömning

www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Fysisk miljö och dess förutsättningar eller ”Hur ska den fysiska miljön utformas”? Elev Kunskap om: Form för lärande Rum för lärande Ny- och ombyggnation Utemiljön Strategiskt tillgänglighetsarbete

www.spsm.se/tillganglighet Samspelsmodellen som checklista på organisations-, grupp- och individnivå Vad har barnet eller eleven i ”ryggsäcken”? Hur påverkar det möjligheten till lärande? Vilket val av pedagogiska strategier behöver göras? Vilket stöd ska den fysiska miljön ge?

Skolan som organisation www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Skolan som organisation Kunskap om:  Internationella och nationella styrdokument (bland annat elevens rättigheter/rätten till tillgänglig utbildning) Behov av kompetensutveckling generellt och utifrån enskild individ Heldagsperspektiv Systematiskt arbetsmiljöarbete

Hur kommer man igång i skolan? www.spsm.se/tillganglighet Hur kommer man igång i skolan? Definiera tillgänglighet. Vad omfattar det? Implementera tillgänglighetsplanering i det systematiska arbetsmiljöarbetet . Förankra tankarna hos ledning och bland medarbetare. Samverkan? Behövs kompetensutveckling? Tillgång till specialistkunskap? Gör en lång och en kortsiktig plan. Prioritera. Ansvarsfördelning. Beräkna kostnaderna. Följ upp åtgärderna! Ett sätt att inventera verksamhet och lokaler är att utgå från samspelsmodellen för tillgänglig utbildning.

Planering av utformning vid nybyggnation www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Planering av utformning vid nybyggnation planering/personal luft verksamhet/elever ljus ljud

Planering av utformning vid nybyggnation www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Planering av utformning vid nybyggnation G HK F K skolgård

Planering av undervisning i befintlig miljö www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Planering av undervisning i befintlig miljö N Gruppens förutsättningar Möjlighet till lärande Val av pedagogik Stöd av fysisk miljö Klassrum 1, Tufvesson (2009)

Planering av individuell anpassning www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Planering av individuell anpassning Elevens förutsättningar Möjlighet till lärande Val av pedagogik Stöd av fysisk miljö

Strategiskt arbete i kommunen www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Strategiskt arbete i kommunen Vad innebär tillgänglig utbildning i vår kommun? Hur får vi in tillgänglighetsplanering i styrdokumenten? Förankra tankarna hos ledning och bland medarbetare. Samverkan? Vilka prioriteringar måste göras? Föreslå långsiktiga och kortsiktiga mål. Vem ansvarar för vad? Beräkna kostnaderna. Följ upp beslutade åtgärder. Ett sätt att inventera verksamhet och lokaler är att utgå från samspelsmodellen för tillgänglig utbildning. Hur ser det ut i kommunens verksamhet?

www.spsm.se/tillganglighet Läs mer på Projektledare: Ulla Sturaeus och Catrin Tufvesson