Tillgänglighets- uppdraget
Uppdrag om tillgänglighet till SPSM Varför ett uppdrag om tillgänglighet? Skolverkets rapport 2008: Tillgänglighet till skolans lokaler och valfrihet för elever med funktionsnedsättning Låg kunskap om tillgänglighet Låg kunskap om behov hos elever med funktionsnedsättning Rapport Rädda Barnen 2008: Får jag vara med? Om vardagen i skolan för elever med rörelsehinder. Osäkerhet om inklusion Behov av kunskap om funktionsnedsättningars betydelse för lärande och kunskapsutveckling
Skapa mervärde i skolan Tänk tillgänglighet! www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Skapa mervärde i skolan Tänk tillgänglighet! Projektledare: Ulla Sturaeus och Catrin Tufvesson
Tänk tillgänglighet! Vanliga tankar: Måste vi verkligen? www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Tänk tillgänglighet! Vanliga tankar: Måste vi verkligen? Vad är tillgänglighet egentligen? Hur dyrt blir inte det då? Har vi tid? Tänk om vi gör fel! Vilken ände börjar vi i?
Grunden för tillgänglig utbildning … www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Grunden för tillgänglig utbildning … … är kunskap om Individens förutsättningar Grundstenar för lärande Val av pedagogik Fysisk miljö och dess förutsättningar
… OCH att vi ska utgå ifrån elevens behov och rättigheter enligt: www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet … OCH att vi ska utgå ifrån elevens behov och rättigheter enligt: FN:s konvention om barnets rättigheter FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning Skollagen Arbetsmiljölagen Plan- och bygglagen Diskrimineringslagen Handikappolitiska handlingsplanen
Samspelsmodell Individens lärande Samspel Pedagogik Elev www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Samspelsmodell Individens lärande Elev Samspel Pedagogik Fysisk miljö och dess förutsättningar
Samspelsmodell Därför att: www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Samspelsmodell Därför att: En möjlighet till att arbeta för en tillgänglig utbildning för alla Helhetsperspektiv Olika nivåer: organisations nivå grupp nivå individ nivå Del av systematiskt arbetsmiljöarbete Användas som checklista
Eleven eller ”Vad har eleven i ryggsäcken”? www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Eleven eller ”Vad har eleven i ryggsäcken”? Kunskap om: Ålder Kön Funktionsnedsättning Bakgrund Annan erfarenhet Elev
Lärande eller ”Hur påverkas möjligheten till lärande”? www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Lärande eller ”Hur påverkas möjligheten till lärande”? Kunskap om konsekvenser av funktionsnedsättning för individens lärande: Språk och kommunikation Koncentration, fokusering och motivation Rörelse och förflyttning Socialt samspel För att kunna bearbeta och tolka information Elev
Pedagogik eller ”Vilket val av pedagogiska strategier behöver göras”? www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Pedagogik eller ”Vilket val av pedagogiska strategier behöver göras”? Elev Kunskap om: Val av alternativ, anpassad och kompletterande pedagogik Alternativa lärverktyg, anpassade läromedel Lärstilar Samspel och sociala strukturer IT IUP och åtgärdsprogram Betyg och bedömning
www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Fysisk miljö och dess förutsättningar eller ”Hur ska den fysiska miljön utformas”? Elev Kunskap om: Form för lärande Rum för lärande Ny- och ombyggnation Utemiljön Strategiskt tillgänglighetsarbete
www.spsm.se/tillganglighet Samspelsmodellen som checklista på organisations-, grupp- och individnivå Vad har barnet eller eleven i ”ryggsäcken”? Hur påverkar det möjligheten till lärande? Vilket val av pedagogiska strategier behöver göras? Vilket stöd ska den fysiska miljön ge?
Skolan som organisation www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Skolan som organisation Kunskap om: Internationella och nationella styrdokument (bland annat elevens rättigheter/rätten till tillgänglig utbildning) Behov av kompetensutveckling generellt och utifrån enskild individ Heldagsperspektiv Systematiskt arbetsmiljöarbete
Hur kommer man igång i skolan? www.spsm.se/tillganglighet Hur kommer man igång i skolan? Definiera tillgänglighet. Vad omfattar det? Implementera tillgänglighetsplanering i det systematiska arbetsmiljöarbetet . Förankra tankarna hos ledning och bland medarbetare. Samverkan? Behövs kompetensutveckling? Tillgång till specialistkunskap? Gör en lång och en kortsiktig plan. Prioritera. Ansvarsfördelning. Beräkna kostnaderna. Följ upp åtgärderna! Ett sätt att inventera verksamhet och lokaler är att utgå från samspelsmodellen för tillgänglig utbildning.
Planering av utformning vid nybyggnation www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Planering av utformning vid nybyggnation planering/personal luft verksamhet/elever ljus ljud
Planering av utformning vid nybyggnation www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Planering av utformning vid nybyggnation G HK F K skolgård
Planering av undervisning i befintlig miljö www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Planering av undervisning i befintlig miljö N Gruppens förutsättningar Möjlighet till lärande Val av pedagogik Stöd av fysisk miljö Klassrum 1, Tufvesson (2009)
Planering av individuell anpassning www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Planering av individuell anpassning Elevens förutsättningar Möjlighet till lärande Val av pedagogik Stöd av fysisk miljö
Strategiskt arbete i kommunen www.spsm.se/tillgänglighet www.spsm.se/tillganglighet Strategiskt arbete i kommunen Vad innebär tillgänglig utbildning i vår kommun? Hur får vi in tillgänglighetsplanering i styrdokumenten? Förankra tankarna hos ledning och bland medarbetare. Samverkan? Vilka prioriteringar måste göras? Föreslå långsiktiga och kortsiktiga mål. Vem ansvarar för vad? Beräkna kostnaderna. Följ upp beslutade åtgärder. Ett sätt att inventera verksamhet och lokaler är att utgå från samspelsmodellen för tillgänglig utbildning. Hur ser det ut i kommunens verksamhet?
www.spsm.se/tillganglighet Läs mer på Projektledare: Ulla Sturaeus och Catrin Tufvesson