Ett processinriktat arbetssätt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Advertisements

Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Skane.se Förnyelse inom varumärkesprojektet 2012.
Grannsamverkan i flerbostadshus
Stöd för analys och förbättring
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Samverkan kring förebyggande barn- och ungdomsarbete Dokumentation
© Aduct AB voxpop ”folkets röst” ett webb-baserat beslutstödssystem.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Ett arbete med att etablera
Kommunstyrelsen att inleda en översyn av nämnds- och förvaltningsorganisation i syfte att göra den enklare, effektivare och mer medborgarvänlig att innan.
– Anette Blomqvist – Ulrica Larsson – Erik Westerlund – Ledarskapsutveckling över gränserna Case Högsby kommun.
Black Belt projekt ökad tillgänglighet ambulansen SkaS 2012 och framåt
Processorienterat förbättringsarbete
Skapa förutsättningar för e-arkiv och ett digitalt informationsflöde
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Framtidens bästa primärvård
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
BILDA + SENSUS SENSUS + BILDA. Beslut och vision Utgångspunkter för en vision -att möta en omvärld i förändring -tillsammans är vi så mycket mer -utgångspunkter.
Mål- och resultatstyrning
Modell för Utveckling av ledningssystem
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Projektledning.
Mervärden och aha-upplevelser
Arbetsförmedlingens förtroenderesa
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Kvalitetssäkring ISO 9000.
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
SAMVERKAN För att bygga upp en stabil och varaktig samverkan krävs ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. En metod kan vara att arbeta utifrån en.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
Presentation Socialstyrelsen är statens nationella expert- och tillsynsmyndighet inom hälso- och sjukvård. socialtjänst, hälsoskydd och smittskydd och.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Kartläggning av inköpsprocessen
SKAPAD AV. Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja.
Välkomna till Projektledningskurs. Önskar Carina Höyheim carina
Vad är ett projekt? En grupp projektdeltagare utför under ledning av en projektledare en klart definierad uppgift, på en viss tid, med givna resurser.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Lars-Görans utmaning - och er! Vad är på gång? Det politiska läget 2010 års budget Förtroendemannaorganisation Förvaltningsorganisation Många.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Uppföljning av rehabilitering på sjukhem
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Transportprojekt hemvården Uppsala
KOMMUNIKATIONSINDEX- NYTT I MEDARBETARENKÄTEN 2014
Heby kommuns kvalitetspolicy
Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson,
Hemtjänstprocessen, bakgrund
Strategi för Bästa Heby
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Utvärdering Socialfonden
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Samordnare samsjuklighet
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Ett inspirationsmaterial inför samtalet mellan chef och medarbetare.
Verktyget Utmärkelsen….
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
PoPS: Processkartläggning av, och pilotutredning inom, utveckling av stödtjänster Driftrådet 28 maj 2019.
Presentationens avskrift:

Ett processinriktat arbetssätt Fram-projektet Ett processinriktat arbetssätt Fram: en norsk isbrytare

Presentationens innehåll Bakgrund till Fram-projektet Skellefteås processutvecklingsmodell Projektorganisation Ett praktiskt exempel Avslutande reflektioner

Bakgrund

Ökade krav på effektivitet Skellefteå kommun står likt andra kommuner inför stora behovsförändringar Ökade krav på effektivitet I Skellefteå kommuns styrkort finns ett mål att utveckla verksamhetens processer Befolkningsutvecklingen innebär att färre människor snart ska ge service till fler. Kommunens medborgare har nya och andra förväntningar på oss. De räknar med korta kontaktvägar, snabb service och effektivare användning av resurser. 2. Från kommunledningen finns krav på effektivare resursanvändning 3. Ett sätt att möta målet och de förändringar som kommunen står inför är att införa ett projekt för ett processinriktat arbetssätt. Skellefteå kommun ska tillhandahålla medborgarnytta på ett så effektivt sätt som möjligt. Verksamheten ska genom processutveckling bli effektivare och det dagliga arbetet underlättas genom att kommunen: Bättre anpassar tjänster efter kundens behov Skapar effektiva arbetsflöden/processer som stödjer medarbetare i det dagliga arbetet

Syfte Blir tydligare om innehållet i de tjänster som Skellefteå kommunen levererar Skapa tydlighet och enhetlighet så att medarbetare kan få stöd i arbetet för att med jämn kvalitet kunna utföra det som lovas Arbeta effektivt, gör saker på rätt sätt, i rätt tid och nå uppsatta mål Skapa förutsättningar för att medarbetare ska kunna komma med nya idéer och förbättringsförslag för verksamheten 1. Vad blir tydligare? – Förväntansnivåerna 2. Samma typ av arbete utförs idag olika beroende på var i organisationen det utförs – vad är effektivast? 3. Förhoppningsvis kan uppföljning ske av processerna i sig 4. Genom exempelvis deltagande i workshops

Mål Projektet ska bidra till att effektivisera verksamheten inom valda processområden med minst 15 % Måluppfyllnad mäts genom att en nyttovärdesanalys görs för varje process. En nyttovärdesanalys blir utgångspunkt för vad i processen som ska följas upp. 1. För varje process som identifieras och kartläggs ska projektet kunna påvisa en effektivitetspotential på minst 15 %. (Se även bild 9) 2. Exemplifiera med på nyttovärden Effektiva processer till lägre kostnad för kommunen. Verksamhetsansvariga/chefer får verktyg för ett medskapande och värdeskapande arbete och ett beslutsunderlag för effektivisering. Medarbetare får en ökad kommunikation mellan funktioner, ökad delaktighet, bättre stöd i sitt arbete, ökad förståelse för sitt bidrag till helheten. Projektet bidrar till värdegrundens professionalitet, engagemang och framsynthet. Medborgare/kunder får tydlighet i de tjänster kommunen levererar och effektivare processer som levererar tjänsterna. Nämnder får stöd i sitt arbete med medborgardialog.

Skellefteås processutvecklingsmodell

1. Urval av ett antal processer 2. Kartlägga nuläge 3. Kartläggning av beslutat läge 4. Genomföra nyttovärdesanalys 5. Lösningsförslag Attrahera (människor och näringsliv), Utreda investeringsbehov, Genomföra bygg- och anläggningsprojekt, Underhåll av fastigheter och infrastruktur, Elevvårdsprocessen och Stöd till funktionshindrade enligt LSS Innebär att tillsammans med berörda medarbetare, på WS, identifiera aktiviteter i processen samt vilka förbättringsmöjligheter som finns (problem och vision) Innebär att hitta det arbetssätt som på ett kostnadseffektivt sätt skapar värde för dem processen finns till för (fokus på tid – vilken aktivitet tar längst tid? Min, trolig, max?). Arbetet genomförs för att visa på vilka nyttor genomförandet av förändringen ger och till vilka kostnader. På det sättet får verksamhetsansvariga på berörd nivå ett beslutsunderlag för vilka förändringar som bör genomföras. Exempel på nyttovärden Effektiva processer till lägre kostnad för kommunen. Verksamhetsansvariga/chefer får verktyg för ett medskapande och värdeskapande arbete och ett beslutsunderlag för effektivisering. Medarbetare får en ökad kommunikation mellan funktioner, ökad delaktighet, bättre stöd i sitt arbete, ökad förståelse för sitt bidrag till helheten. Projektet bidrar till värdegrundens professionalitet, engagemang och framsynthet. Medborgare/kunder får tydlighet i de tjänster kommunen levererar och effektivare processer som levererar tjänsterna. Nämnder får stöd i sitt arbete med medborgardialog. 4-5. Nyttovärdesanalysen presenteras tillsammans med ett lösningsförslag för hur förändringen kan införas till uppdragsgivaren, den som gett uppdraget om processutveckling.

Hållbara förbättringar Delaktighet Snabbhet och resultat Projektet ska tillgodose dagens behov av bland annat besparingar. Samtidigt ska arbetet bygga på långsiktighet. Det innebär att projektet har arbetat med att bygga upp kompetens internt på Skellefteå kommun för att säkerställa att arbetet med att utveckla processer blir kontinuerligt och med ständiga förbättringar. All utveckling som projektet föreslår ska bygga på principen hållbarhet. Hållbarhet för kommunens medborgare/kunder, för organisationen och för medarbetare. DOCK Projektet kommer att driva det här en liten bit på väg. Slutrapporten för projektet kommer att utgöra beslutsunderlag för om Skellefteå kommun ska jobba vidare med det här. Det är först då det stora arbetet påbörjas och de verkligen effekterna av arbetssättet kan utläsas. I projektet kommer vi att se effekter inom valda processområden. Möten processutvecklare Avstämningsmöten varje/varannan vecka beroende på behov för erfarenhetsutbyte, kompetensöverföring, utveckling av metodik för arbetet med att utveckla verksamhetsprocesser. 2. Projektet innebär och förutsätter en hög delaktighet från de medarbetare och ledare som berörs av arbetet 3. Förändringar kan skapa osäkerhet och otrygghet hos medarbetare. Det är oerhört viktigt att förändringen genomförs med drivkraft och att tänkt resultat verkligen blir realiserat. Medarbetare som endast hunnit delta på ”WS-nuläge” efterfrågar implementering. Arbetet med förändringen kräver tydlig kommunikation av bland annat mål och förväntningar samt att chefer klarar av att förändringsprocessen. Hur omfattande förändringar kan göras i en första processutveckling vet vi inte idag.

Funktion Funktion Funktion Process Bild som presenteras på WS-nuläge Skellefteå kommun är en organisation uppdelad i funktioner. Varje funktion kommunicerar inom sin avgränsade del och kan bli isolerad från andra funktioner. Oftast identifieras problemen i gränssnitten mellan funktionerna. Genom att beskriva arbetsflödet utifrån ett helhetsperspektiv och ett kundperspektiv synliggörs och medvetandegörs problem tillsammans med medarbetare i processen. Slutkunden står utanför organisationen och har ett horisontellt synsätt som inte alls stämmer överens med hur organisationen är uppdelad i funktioner. Denna isolering försvårar korta kontaktvägar, snabb service och effektiv användning av resurser. 10

Projektorganisation

Beställare Styrgrupp Projektgrupp Processutvecklare Beställare: Förvaltningschefsgruppen där kommunchefen representerar beställaren i styrgruppen (svarar för resurser, godkänt projektdefinitionen, utsett styrgrupp) Projektägare: Chef IT-avd, KLK (svarar för resultatet, koordinering mot förvaltningar) Styrgrupp: KLK:s ledningsgrupp (bevaka genomförandet) Projektledare/projektgrupp: Repr för KLK IT-avd och ek.avd Processutvecklare: Resurser från förvaltningar, verksamhetsutvecklare eller motsvarande som får utbildning i metodiken, handledning samt stöd i arbetet med processutveckling. Delprojekt/ process Delprojekt/ process

Dagsläge Processutvecklingsmodell för Skellefteå är framtagen 15 processutvecklare är utbildade Uppdragsgivare utsedda för valda processer Första kartläggningarna är påbörjade och ska vara klara innan midsommar Processutvecklare: verksamhetsutvecklare etc. – resurskontrakt tecknat – halvtid under processutvecklingsperioden Uppdragsgivare: en ansvarig förvaltningschef per process – svarar mot beställaren (förvaltningschefsgruppen) – Uppdragsgivaren är den formella beställaren av kartläggning av processområdet. Ansvarar för resurserna (workshopdeltagarna) och är beslutsfattare i processen. Exempel på beslut en uppdragsgivare kan ta i processarbetet är vilka förändringar (nivå på beslutat läge) som är lämpligt för berörd verksamhet.

Politisk förankring Projektdefinitionen beslutad i kommunstyrelsen Nämnder genom förvaltningschef har lagt förslag på angelägna områden En pågående informationsinsats… Den enda politiska förankringen har skett i KS, i övrigt handlar det om att olika instanser har fått information. (Detta är en brist som vi får jobba med nu, vi ska ut och informera och diskutera mkt i vår!). De som fått info är KS, Nämndsorförandegruppen, Vice Nämndsordförandegruppen samt kulturnämnden (på egen begäran).

Processen: att genomföra bygg- och anläggningsprojekt Ett praktiskt exempel Processen: att genomföra bygg- och anläggningsprojekt

Ramar för processutvecklingen Processen som utreder investeringen kommer antingen med ett beslut om att genomföra ett bygg och anläggningsprojekt alt förslag på inköp. Investeringsutredningen kan även generera avslag. En genomförd investering kommer sedan att bli föremål för underhållsprocessen då den ska förvaltas. Processen startas av beslut om uppdrag (att genomföra ett b/a-projekt) som kommer in från processen utreda investering. (Grov budget och tidsplan är satt för projektet.) Processen avslutas vid slutbesiktad och ev. därefter åtgärdad byggnation eller anläggning. Information om hur anläggningen ska tas i bruk överlämnas till driftsansvarig och verksamhetsansvarig. Processens kund är de verksamheter, vars behov av befintliga anläggningar inte kunnat lösas på annat sätt (Operativa verksamhetsprocesser, t.ex. socialt bistå medborgare, stödja människor i utveckling)

Bakgrund till processutvecklingen Olika angreppssätt… Helhetsansvar? Dagens hantering av investerings- och byggnationsgenomförandet inom Skellefteå kommun sker på olika sätt främst beroende på vilken typ av investering/byggprojekt det är Det finns förbättringspotential och effektiviseringsvinster att fånga upp vid bättre och tydligare design, styrning och kvalitetssäkring av genomförandet av bygg och anläggningsprojekt. Byggnationer kan ha många aktörer men ingen som ansvarar för helheten. Ingen ansvarar från uppstart av byggprocessen till att byggnationen eller anläggningen finns på plats och kan överlämnas till drifts- och verksamhetsansvarig.

Vad har gjorts och vad ska göras? slutfört slutfört i maj juni Kartlägga nuläget: Har gett en ögonblicksbild, problem har identifierats som kan omsättas till förbättringsområden, snabbt och kort arbete Beskriva visionen: Syftade till att skapa en bild av hur ”man” vill att kunden, medarbetaren, omvärlden ska beskriva organisationen-processen långt fram i tiden Beskriva beslutat läge: ska ge en gemensam bild av det bästa läget – hur skulle vi vilja att det fungerar, hitta lösningar på de funna problemen i nuläget, föränderligt läge (här ställs frågan varför?) Förbereda för start: Här tar uppdragsgivaren beslut om vem som ska ta emot processen och arbeta med dess införande. Man gör en införandeplan och i den ingår bland annat planering av utbildning och information. Där definieras också vilka som ska få information, utbildning mm.

Lärdomar Gruppsammansättningen Ge ett tydligt och praktiskt uppdrag – nedtonad processteori Ge en positiv bakgrundsbeskrivning till uppdraget Gör nulägesbeskrivningen lagom detaljerad – undvik VEM Vid problembeskrivning och vision – betona VAD och HUR Tid kontra kompetens, stämma av anledning till deltagande, förväntningar – enhetlig information om uppdraget Ni kan det här: Bistå med kunskap om nuläget, men framför allt hur det borde se ut = möjlighet att påverka framtida arbetet, Sätt spelregler för WS, Vi talar om deras arbete… Lagom är helt beroende på hur mycket uppdragsgivaren vill förändra och styra processutvecklingen. Grad av förändring torde vara beroende av detaljeringsgraden på nulägesbeskrivning, vilket är en förutsättning för probleminventeringen - om syftet är att förändra en process så bör aktiviteterna (de som anses vara problematiska idag) beskrivas rätt ingående - annars är det svårt att få till en synbar förändring Fokusera på det processutvecklingen syftar till att utveckla...

Avslutande reflektioner

1. Ett projekt för att införa processinriktat arbetssätt 2. Vad ska processerna användas till? 3. Vem ska ta hand om resultatet? Och hur ska vi göra det? 4. Hur skapas deltagande i verksamheter som idag är endast är kund till processen? 1. Det är viktigt att inse att processkartläggningen i projektet i sig inte kommer att innebära förbättringar utan är det första steget i ett ev. förändringsarbete. Processkartläggningen anses kunna bidra till en gemensam syn på verksamheterna - processerna, ge ökad förståelse för vad som skapar värde för kunden och hur processynsättet påverkar organisationen. Kartläggningen ska möjliggöra analys och göra det lättare att måttsätta processen. 2. Processutveckling kan genomföras i fyra nivåer utifrån vad syftet är med arbetet. I ett första steg kartlägger man processer till exempelvis ett kvalitetsledningssystem (ex SOSFS 2006:11 – om ledn.system för kval i verksamhet enl. SoL, LSS osv. - principer för styrning för och ledning av verksamhet – organisation, ansvar, rutin), 2. I ett andra steg måttsätts processer dvs. ämnar styra verksamheten genom processen, 3. i ett tredje steg ges processen ansvar för resultat genom att processägare utses och linjeorganisationen ansvarar för resurser, 4. I ett fjärde steg är linjeorganisationen upplöst och man har en organisation för processtruktur, projektstruktur och kompetensansvar. Det finns i dag inget beslut gällande Fram projektets mål i relation till någon av dessa nivåer. 3. Fram-projektets projektgrupp arbetar med den frågan, tillsammans med förvaltningschefsgruppen, under våren… 4. En viktig resurs i arbetet med att utveckla…, Arena även för frågor som: 1. Ändrade krav på verksamheten efter färdigställd byggnad/anläggning? – Hur hanteras detta? 2. Erfarenhetsuppföljning? (Samrådsgrupper etc.) 3. Hur utforma verksamhetsbeskrivningar? (Otydliga?) 4. Överlämning till drift- och verksamhetsansvarig