Plötsligt var det ett vägarbete!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fornminnesinformation och FMIS
Advertisements

PSYKOLOGI OCH ELEKTRONISK UTRUSTNING I TRAFIKEN
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Olycksfall bland barn och ungdomar
Dödsolyckor på väg med ”fyrhjulingar” Rev Källa: Trafikverkets djupstudiedata av omkomna i vägtrafiken.
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
STRADA Trafikskadade personer Värmland 2002 – 2008 Registrerade av polis och hälso- och sjukvård* *Akutmottagningarna i Arvika, Karlstad och Torsby Den.
Olycksutveckling Moped
ISO en ny ISO-ledningssystem- standard för trafiksäkerhet Anders Lie (Ordförande SIS/TK 511 Ledningssystem för trafiksäkerhet )
Trender för framtidens städer Rikard Engström Strategisk utveckling
Hur kan stat och kommun främja utvecklingen av bostäder för äldre?
Cyklisters singelolyckor - orsaker och skador
Vem är den svenske motorcyklisten? • motorcyklar i trafik, ägare • 90 % är män, 10 % kvinnor • Medelåldern bland ägarna : 52,2 • Han/hon.
Bilens Historia av: Johan, Erik och Max
Riskbild vid arbete i spår
Skåne University Hospital
Session 61 MC Transportforum Extremt beteende EXTREMT BETEENDE – OLOVLIG KÖRNING Jesper Christensen Maria Nordqvist.
Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd.
Leverantörsdagen Gävle 14 april
Obehörigt spårbeträdande och kameraövervakning inom järnvägssektorn
Program Allmänt/Organisation Statlig medfinansiering Vägteknik Miljö
Bibliotek för SVIT Säkerhet Verksamhet Informationsstruktur Teknik Biblioteket Jessica Rosenälv
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Att forska och innovera är att våga tänka vidare…
Nyheter i BVF 923 version 4.0, gäller från
Användande av JIMO Version 1.1
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Lean accounting på SUS -begränsningar och möjligheter KEFU seminarium 20 maj 2014 Erfarenheter från ett gemensamt forskningsprojekt mellan Skånes universitetssjukhus.
Vad är klinisk prövning och Good Clinical Practice GCP
Tips och råd för att uppfylla krav enligt BVF 810.0
MSB:s statistik och IDA
Fakta om vägarbeten Olyckor och incidenter Hastigheter vid vägarbeten
Seminarium 7/4 CTS Värdering av förbättrad kapacitet på järnväg för godstrafik.
Sekretess i vården Lars-Olof Tobiasson.
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
Olyckor i vägtrafik David Wilde Olycksutredare Vägverket Region Stockholm.
Motorcyklisters attityder och beteende
Konsekvens-beskrivning av åtgärder för att nå nya etappmål för trafiksäkerheten 2020 Lars Darin Ylva Berg Johan Lindberg Anders Lie Ssbtrp.
Strategiska mål för Tekniska nämnden. SCB undersökning Verksamhetsresultat Övergripande målStrategiskt målLägeNyckeltal Mål värde Utfall God kommunal.
Krav på leveranser till förvaltning
Hastighetsefter-levnad – hur tar vi nästa steg
Att möta framtiden Cancerrehabilitering
Inköpsbehov har uppstått
Leverantörsdagen Gävle 14 april
Vuxenutbildning 2014 sfi och sfx Sfi Södertälje
Resultat från Bilprovningens webbenkät om bilisters inställning och vanor gällande bilkörning och alkohol. September Enkätresultat.
Införande av nya hastighetsgränser
Säkerheten främst Registrering av behörigheter
Förkortad insatstid vid olyckor med hjälp av eCall och CRS Dipl.-Ing (FH) Jörg Heck, Moditech Rescue Solutions.
Upphandlarnas roll i säkerhetsarbetet GNS
kl 19:00 i föreningslokalen
Första hjälpen.
Suicidprevention på järnväg Tylösand Erik Lindberg
Allvarlig skada för oskyddade i singelolyckor Simon Sternlund
SFI SFX 2013 I Stockholms län Nacka.
Organisation LFP- arbetet Styrgrupp Sjukhusets ledningsgrupp, representant från landstingsservice fastighetsavdelning och Uppsala universitet Arbetsgrupp.
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
Friktion- viktigaste funktion för trafiksäkerhet Bristande friktion bidragande faktor i 10 % av alla MC-olyckor på torr väg. Källa: STRADA Grus i 12 %
Region Mitt Östersund Borlänge Gävle Härnösand
Antal omkomna i vägtrafiken, Källa: STRADA, Transportstyrelsen.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
Utskott Utformning av vägar och gator
NVF ”kick off” möte i Reykjavik 4-5 september 2008
Jonas Åström Trivector
Mc, Moped - olycksutveckling
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
Polisrapporterade skadade på väg, fyrhjulingar
Presentationens avskrift:

Plötsligt var det ett vägarbete! VM-dagarna Elmia Jönköping 2012 Eva Liljegren, Trafikverket

Ökad trafik

Mer att göra när man kör

Bättre utrustning, ökad kompetens, regelverk, kontroller av vägarbetsplatser

Tunga skydd

Teknisk utveckling och ökad kunskap

Problem och utmaningar! Statlig väghållare Kommunal väghållare Entreprenörer Tillverkare

Antal trafikolyckor med personskador vid vägarbeten 2003-2011 per väghållare (inrapporterade i STRADA av polis och sjukvård)

Antal trafikolyckor inrapporterade i STRADA av polis respektive sjukvård 2003-2011 (Källa: STRADA)

Antal trafikolyckor vid vägarbeten 2003-2011 uppdelat på vinterväghållning och övriga vägarbeten (Källa: STRADA)

Antal trafikolyckor vid vägarbeten per svårighetsgrad och väghållare 2003-2011 (Källa: STRADA)

Antal trafikolyckor vid vägarbeten 2003-2011 per olyckstyp (Källa: STRADA)

Oskyddade trafikanter Äldre Får svårare skador Främst på kommunala gator Varna! Vägled! Värna!

Upphinnandeolyckor Nästan bara trafikanter skadade Ofta kökrockar Nästan bara trafikanter skadade Nackskador – whiplash Whiplash är den skadetyp som ger flest invaliditetsfall i trafikolyckor Varna tidigt!!! Varna högt!!! Varna på andra sätt!!!

114 olyckor med skadade vägarbetare (4,7% av de totala antalet trafikolyckor vid vägarbeten i STRADA.) Olyckor med vägarbetare 2003-2011 4 dödsolyckor 23 svåra olyckor 87 lindriga olyckor

Antal trafikolyckor med vinterväghållningsfordon 2003-2011, per fordonstyp (Källa: STRADA)

ANVÄND BILBÄLTE!!!

Utmaningar för er alla! Hur förhindrar vi upphinnandeolyckor? Hur skyddar vi de oskyddade trafikanterna? Hur får vi vägarbetarna att förstå hur de ska skydda sig? (och hur får vi samlad kunskap om skadade vägarbetare?)

Volvo V70 (2010) kör in i TMA (ATA Alpha 60 MD) i drygt 120 km/h. Lindriga skador på bägge förarna!!!

Tack för att ni lyssnade!