Västsvenska paketet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Advertisements

Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
1. 2 Föreslagen inriktning – vi gör den goda resan möjlig •Väginfrastrukturens drift och underhåll ska säkerställas så att samhället får ett vägtransportsystem.
Citydistribution Göteborg
Namn/talare Datum.
Fjärde järnvägspaketet
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Satsningar för ett starkt och hållbart transportsystem
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
E SÄRSKILT PROJEKT FÖR E20  VARFÖR  MÅLSÄTTNING  STRATEGI  FINANSIERINGSMODELL.
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Regionala stadskärnor RUFS 2010 och bakgrund Seminarium 25 november 2009 Göran Johnson Regionplane- och trafikkontoret, SLL.
Västra Götalandsregionens handlingsprogram för energi
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Västra Götaland.
Slutanalys inför den regionala utvecklingsstrategin
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Inriktningsplanering för
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
Beredningen infrastruktur - summering Ordförande: Monica Hanson, Trollhättan Beredningsansvarig: Christian Martins.
Ulrika Honauer Vägdirektör region Väst - Trafikverk 1 april - Västsvenska infrastrukturpaketet.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Västra Nacka är en del av den centrala regionkärnan med god potential att fungera som komplement till Stockholms city när Stockholmsregionen växer Plankarta.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Näringslivsträff EU-programmet Interreg Sverige-Norge Ett medel för den regionala utvecklingen!
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Övergripande strategier Samrådet Analysmetod Ekonomiskt hållbart?
Infrastrukturplanering
VISION VÄSTRA GÖTALAND - DET GODA LIVET
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Regional utvecklingsplanering och miljömål
Stockholm Jönköping Norrköping Helsingborg Göteborg Örebro Västerås Linköping Uppsala.
Framställning från partierna Hösten 1996 gjorde (S), (C), (Fp), (V) och (Kd) i Västsverige en framställning till regeringen om att få genomföra en försöksverksamhet.
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
UPPDRAGet Höghastighetsjärnvägar Åtgärder i storstäderna
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Avtal om medfinansiering av transportslags- övergripande infrastrukturåtgärder i Västsverige.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
UPPDRAGET Höghastighetsjärnvägar Åtgärder i storstäderna nya bostäder Järnväg i norr Lagförslag om värdeåterföring Cykelåtgärder Östlig förbindelse.
Tre nya län 2019 Studieförbunden 10 oktober 2016.
Samrådsförslag.
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Design i kollektivtrafiken
I dag saknas det en nationell vision för utveckling av transportsystemet. När Regeringen presenterade den Nationella planen för transportsystemet
Vad innebär regionbildningen?
Utgångspunkter för regional styrgrupp
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
FAKTA OM MALMÖ Demografi Arbetsmarknad Stadsutveckling.
Cykelplan
Presentationens avskrift:

Västsvenska paketet

Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden. Utgångspunkten är att den lokala arbetsmarknaden ökas från 990 000 till 1 500 000 människor regionens kärna – Göteborgs centrala delar – ska stärkas genom en kraftfull utbyggnad och ökad tillgänglighet utvecklingen i övrigt koncentreras utmed de fem huvudstråken till/från Göteborg

Då krävs… För att kunna skapa en god livsmiljö och förutsättningar för tillväxt behövs en utveckling av kollektivtrafiken, järnvägar och vägar. En omställning till ett mer hållbart transportsystem. För att nå detta krävs: en attraktiv kollektivtrafik med hög kapacitet ett järnvägssystem med hög kapacitet att näringslivets transporter blir mer tillförlitliga

Förutsättningar för det goda livet Förbättrad infrastruktur ökar tillgängligheten och möjliggör regionförstoring och uthållig tillväxt med expanderad arbetsmarknad ökad sysselsättning vidgad marknad för varor och tjänster ekonomisk tillväxt En väl fungerande kollektivtrafik är en förutsättning för hållbar regionförstoring och en attraktiv regionkärna Det är också en förutsättning för att det långväga resandet i storstadstriangeln ska fungera effektivt

Ett paket med infrastruktursatsningar Med start nu och fram till 2027 planeras en rad infrastruktursatsningar – Det Västsvenska paketet. Avtalsparter i Västsvenska paketet är Västra Götalandsregionen, Göteborgs Stad, Göteborgsregionens kommunalförbund, Region Halland samt Trafikverket (huvudman) i nära samarbete med Västtrafik. Paketet omfattar 34 miljarder kronor. Finansieringen planeras bestå av 50 procent statliga medel och 50 procent lokal och regional finansiering. Den lokala och regionala finansieringen föreslås bestå av trängselskatt, exploateringsintäkter och bidrag från lokalt och regionalt håll. Statens pengar kommer främst via Trafikverkets nationella investeringsplaner 2010 - 2021.

Viktigt för hela landet Västsverige – landets viktigaste industriregion med 25 % av den totala exporten. Göteborgs hamn – Nordens största hamn med 65 % av containertrafiken Göteborg – en av de viktigaste tillväxtmotorerna i landet

Bidrar till internationell konkurrenskraft Det som är bra för Västsveriges utveckling, med sin stora andel tillverknings- och exportindustri, är också bra för hela landet Tillförlitliga godstransporter till och från Göteborgs hamn, Nordens största, såväl på väg som järnväg är av avgörande betydelse för hela landet och för Norden. Tillförlitliga resor med fjärrtågen i Storstadstriangeln skapas genom att Västlänken avlastar lokal- och regionaltåg från befintliga banor såsom Gårdatunneln och Göteborgs säckbangård Västsvenska paketet stödjer kvaliteten och tillförlitligheten för näringslivets transporter, arbetspendling i storstadsregionerna, storstäder med god miljö samt fördubblingsmålet avseende kollektivtrafiken.

Varför ett Västsvenskt paket? Göteborg – en av de viktigaste tillväxtmotorerna i landet Västsverige – landets viktigaste industriregion med 25 % av den totala exporten Göteborgs hamn – Nordens största hamn med 65 % av containertrafiken K2020 är ett regionalt samarbetsprojekt för att fördubbla kollektivtrafikresandet i Göteborgsområdet till 2025 En utveckling av infrastrukturen behöver ske i Göteborg på liknande sätt som redan skett i Stockholm och Malmö

Västsvenska paketet – vad ligger bakom? De transportpolitiska målen Västra Götalandsregionens vision om det Goda Livet Göteborgsregionens kommunalförbunds Uthållig tillväxt och Strukturplan Framtidens kollektivtrafik i Göteborgsområdet Västsvenska paketet grundas på en överenskommelse mellan Trafikverket Göteborgs stad Västra Götalandsregionen Region Halland Göteborgsregionens kommunalförbund Bekräftades genom Regeringens beslut om Nationell transportplan Riksdagens beslut om trängselskatt i Göteborg

Syfte med Västsvenska paketet Att skapa förutsättningar för och bidra till att uppfylla politiskt antagna mål : En större arbetsmarknadsregion En attraktiv kärna och utveckling längs huvudstråken En konkurrenskraftig kollektivtrafik En god livsmiljö Stärkt konkurrenskraft för näringslivet Om syftet med paketet är Syftet med Västsvenska paketet kan sammanfattas som ” att skapa förutsättningar för och bidra till att skapa tillväxt och ett hållbart transportsystem”. Arbetsmarknadsregion Göteborgs lokala arbetsmarknad ska år 2020 omfatta närmare 1,5 miljoner invånare (GR UT mål 1) De övergripande målen är framförallt hämtade från GR:s Uthållig tillväxt, men Västsvenska Paketet är till nytta för hela arbetsmarknadsregionen, inklusive övriga delar av VGR och Halland, liksom för hela landet. Attraktiv kärna huvudstråk Kärnan ska stärkas med ytterliggare 40 000 arbetsplatser och 30 000 boende fram till 2020. Stråk och regiondelscentrum ska öka med 40 000 arbetsplatser och 90 000 boende (GR UT) Kollektivtrafik 40% målet Minst 40% av resorna i Göteborgsregionen ska göras med kollektivtrafik 2020. För att skapa en attraktiv region och uthållig tillväxt måste skapa en långsiktigt hållbar infrastruktur med attraktiv kollektivtrafik (GR UT) God livsmiljö Regioninvånarna ska erbjudas en god livsmiljö med ren luft och friskt vatten, ett rikt stads- och vardagsliv Konkurrenskraft näringsliv Kvaliteten och tillförlitligheten för näringslivstransporter ska förbättras (Riksdagens transportpolitiska mål – funktionsmål) Bakom varje formulering finns de politiska ställningstaganden Utifrån dessa 5 mål har ett antal effektmål formulerats alltså på vilket sätt bidrar paketet till att uppfylla de politiska målen Syfte_mål_VP 2010-12-09

Trängselskatten en viktig pusselbit Trängselskatten införs för att motverka trängsel bidra till minskad miljöpåverkan bidra till medfinansiering av Västsvenska paketet Minskad trängsel och förbättrad miljö bidrar dessutom till att skapa en attraktiv, hållbar och växande region.

Vad ingår Västlänken en tågtunnel under Göteborg Marieholmstunneln en vägtunnel under Göta Älv Ny Göta älvbro viktig central älvförbindelse K2020 kollektivtrafiksatsningar för att fördubbla kollektivtrafikresandet Effektivare åtgärder för bättre framkomlighet, trafiksystem mindre miljöpåverkan och högre trafiksäkerhet IT-system i vägnätet Stimulansåtgärder för olika resslag

Marieholmstunneln Älvsborgsbron Göta Älvbron Tingstadstunneln Partihallsförbindelsen Marieholmstunneln Marieholmsbron (järnväg)

Finansiering av Västsvenska paketet Staten: 17 mdkr Göteborgs stad: 1, 25 mdkr Västra Götalandsregionen, Region Halland: 1 mdkr Realisering av markvärden: 0,75 mdkr + Trängselskatt: 14 mdkr = Kostnad för Västsvenska infrastrukturpaketet: 34 mdkr Paketet omfattar 34 miljarder kronor. Finansieringen planeras bestå av 50 procent statliga medel och 50 procent lokal och regional finansiering. Den lokala och regionala finansieringen föreslås bestå av trängselskatt, exploateringsintäkter och bidrag från lokalt och regionalt håll. Statens pengar kommer främst via Trafikverkets nationella investeringsplaner 2010 - 2021.