Mitt liv med Aspergers syndrom Hanna Danmo Källman.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds.
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Arbetsterapi i skolan.
RINKEBYSKOLAN
Barnanpassad utredning
HAKIR (handkirurgiskt kvalitetsregister) Ett samarbete mellan Södersjukhuset AB Linköpings Universitetssjukhus Skånes universitetssjukhus i Malmö Uppsala.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Markör Marknad och Kommunikation AB 2009
Välkommen till kattens magiska värld
Studie och yrkesvägledning
Fredag 13 juli 2007 Jag önskar att få ut mera av livet Jag har tagit ett beslut !
Sociala företag & egenmakt
Psykisk hälsa på 1177.se och UMO.se
Valideringsprocessen
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Avslutning Lärare förädlar Sveriges viktigaste naturprodukt!
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Det lönar sig inte att springa …......om man är på fel väg!
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
BILDSKÖNE BENGTSSON & TATUERADE JOHANSSON en teaterpjäs
Individuell utvecklingsplan på gymnasiet. Hur kan idrottsgymnasierna sätta individen och dess utveckling i centrum? Hur vet vi att de verkligen utvecklas?
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Agneta Hellne Anhöriga kastas många gånger brutalt mellan glädje och den yttersta förtvivlan.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Elizabeth Odalen Bjord
Hantera en kronisk sjukdom
Marcus berättar lite om sig själv
Varmt välkomna till Skelleftehamn, Ånge, Iggesund Sandviken, Stockholm, Helsingborg Kumla, Skoghall, Boxholm Oskarshamn och Trollhättan.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Nordstjernen Film og TV De tysta barnens röst Dialog- och informationsfilmer om och med barn till föräldrar med en psykisk sjukdom.
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Valideringsprocessen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Janet Wohlfarth Mia Gustavsson Jacqueline Karvik
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Dolda funktionsnedsättningar
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
DEN MAGISKA DÖRREN.
MIN PRAO-DAG PÅ HÖGKULLEN Steg upp Färdig åkte. BÖRJAN PÅ DAGEN  Jag hjälpte till  Frukosten  Jag la puzzel  Vi gick ut  Träffade barn och vuxna.
Linköpings universitet
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Projektet Bakgrund, mål & syfte, målgrupp, tidsramar, processinnehåll, valideringsmaterialets användningsområde.
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Identitet Vad formar oss till oss?.
ReumatikerförbundetFinansieras av Arvsfonden Att leva med…….
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Sammanställning av enkätsvar ang
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
År 2: Genomförande – test av metod och modell.
GRUBBESKOLAN PRESENTERAR PROJEKTET DEN NYA SKOLGÅRDEN ETT AKTIVITETSPARADIS.
Vad är kännetecknande för en ledare -Nu ska du arbeta ensam och under tystnad -Om du blir klar innan tiden är slut ska du läsa igenom och fundera på vad.
Elev loggbok.
Arbetsterapi i skolan.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Eleverna i klass 1-6 har svarat på enkäten
Presentationens avskrift:

Mitt liv med Aspergers syndrom Hanna Danmo Källman

Bor i Stockholm med man och katter Arbetar på Autism- & Aspergerförbundet Asperger-diagnos sen 19 års ålder

 

Skoltiden

Om jag fick leva om mitt liv och min skoltid:  Tidig asperger-diagnos ”Aspergerklass”, eller mindre klass för barn med speciella behov, redan från ettan Att jag inte var mobbad/utanför Att lärare och klasskamrater förstod mig (Information/utbildning om AS!)   Att skolpersonalen hjälpt mig i kontakten med andra elever (Fler vuxna på skolgården på raster!) Att jag fått strategier/hjälpmedel för att hantera mina svårigheter Att jag fått sammanfattningar , tydlig information, anteckningshjälp

Stora vändningen: DIAGNOSEN

Arbete Projektledare Projekt Empowerment 2001-2004 Nu trygghetsanställning 50 % med lönebidrag Redaktör/skribent förbundstidningen Ögonblick

  Boende  

Fritid

Tidig diagnos och hjälp/stöd är viktigt! Viktigt att tänka på: Tidig diagnos och hjälp/stöd är viktigt! Hitta strategier tillsammans med oss för att kompensera våra svårigheter. Lägg framför allt stor vikt vid våra styrkor – det ger självkänsla och självförtroende. Om vi får diagnos som barn, berätta om diagnosen från början och gör oss delaktiga.

  Lär oss vad som förväntas i olika situationer – när vi är medvetna kan vi själva välja om vi vill anpassa oss och smälta in eller gå vår egen väg och sticka ut ur mängden! Hjälp oss att tycka: ”JAG ÄR BRA SOM JAG ÄR”  

hanna.danmo@autism.se www.autism.se