Möte med lokala läs- och språkutvecklare 2010-04-13.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Välkomna på information om gymnasievalet!
Dolda kunskaper avslutande möte
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
Poetry slam Tehres Lindskog & Kristina Bruce Årets vinnare: Roberto Karlsson, Viktor Stolpe och Agnes Török.
Gymnasiearbetet p..
•Vill du vara med och lösa case från organisationer inom ditt ämnesområde? Vill du testa dina kunskaper mot en möjlig framtida arbetsgivare? Tävla med.
Solanderskolan presenterar
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Skapa jullåtar i grupp med Garageband Fyra tillfällen av skapande för år sju.
Vad vi jobbar med • Folder på anslagstavlan • Veckobrev • Bloggen Hur tycker ni det fungerar med bloggen?
Att söka till högskolan
Att skriva sig till läsning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Kursplan Kunskapskrav Bedömning Läroplan Skola 2011, K-dag 28 mars.
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Mål och betygskriterier
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Barns och elevers språk-, läs- och skrivutveckling
Planering.
Information 99 % av eleverna från kommunala skolor har ett resultat.
Språkgruppen S:t Olofsskolan.
Läroplansträff Välkomna.
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Kompetensutveckling Med PIM
Lokal Pedagogisk Planering
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Information inför skolstart år 6 HT-2013
Demokrati.....
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Praktisk arbetslivsorientering
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Elevens val Tomaslundsskolan Vt. 09.
Läroplansträff fritidshem
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Skolutveckling via digitala medier
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Lotta Ekman-Johansson & Ingrid Faste. Den korta versionen  Påvisa behov  Väcka intresse  Ge lättillgänglig information.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Förskoleklassen Torpshammar
Välkomna till Edboskolan
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansträff Välkomna!.
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
pedagogisk dokumentation
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Läroplansträff Välkomna.
… Vi är människokopior från samma fabriker Med normer och principer som ingen begriper Lyssnar efter ljud men allting bara piper Mitt hjärta pulserar tomma.
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Svenska som andraspråk 3
Välkomna till vår förberedelseklass
Språkforskningsinstitutet I fokus för konferensen står:
Plan För Ökad Måluppfyllelse
Dialogmöte förskoleklass
Bygga svenska åk 1-6.
Presentationens avskrift:

Möte med lokala läs- och språkutvecklare

Program  Camilla Batal – presentation av sajten ”Allaväljare” – lättläst angående valet och partierna  Pedagog Stockholm  Eva Gustafson – Läsa, tänka, skriva  Niclas Bryntesson, Eva Gustafson, Mary Syberg Hall, Christina Forslin – Utvecklingsarbete i samarbete NCS  Anna Engström - NE  Språkprojektet – Vad händer 2010?

Barn & Böcker på Skansen med tävlingen ”En bok i världsklass” maj  Utdelning av priser till vinnarna i tävlingen  Medverkan av årets ALMA-pristagare - Kitty Crowther planeras  Olika ”litterära” aktiviteter under tre dagar  Hela programmet kommer att läggas ut på den nya webbplatsen som lanseras 15 april

Stockholms stadsbibliotek  Samarbete projektet och Stockholms stadsbibliotek  Hur gick det med läsecirklarna?  Vad händer i höst?  Vad tycker ni?

Medioteket Kalendarium Kalendarium  Höstens aktiviteter: –Fyra kurser i ”Att skriva sig till Läsning” + två nätverksmöten –Skriva med de små –Bilda, språka, läsa –Läs - skriv digitalt –Att använda IKT för att stimulera till läsning/skrivning –Läsinlärning på interaktiva skrivtavlor –Läsa på andra språk –Författarbesök i åk 3

NE & UR & LLom valet  NE SKOLA resurs på nätet i SKOLWEBBENSKOLWEBBEN  UR.seUtbildningsradionUtbildningsradion  LL Centrum för lättläst LL 

Toura tar upp…  LUS kurser  ’Utveckla din bedömarkompetens i sv/SVA’  Nätverksgrupper  Webbadressen till studiehandledningen ’Nya språket lyfter’  Pedagog Stockholm

LUS –kurser hösten 2010 Utveckling och bedömning av elevers läsning med LUS-schemat som instrument.  Workshop-kurser: –Att LUSa i de tidigare skolåren, F-5 –Att LUSa i de senare skolåren, år 6-9 Upplägget är:  4 tillfällen  1a tillfället en genomgång av LUS som bedömningsverktyg, LUS-punkterna samt en inventering av behoven i gruppen  Tillfälle 2-4 utgår från gruppens behov

Utveckla din bedömarkompetens i sv/SVA Ett kompetensutvecklingsmaterial framtaget av Skolverket  Läs mer på:  Kan läggas upp som en studiecirkel

Materialet består av:

Du som är intresserad av att delta i en nätverksgrupp för dem som vill prova och gå igenom materialet mejlar mig en intresseanmälan:

Studiehandledning till ’Nya språket lyfter’ Du hittar studiehandledningen på Skolverkets sida: Du som är intresserad av att gå igenom studiematerialet i form av en nätverksgrupp mejlar detta till Toura. Har du andra förslag så mejla mig även dessa!

Språkforskningsinstitutets pågående och planerade insatser  Flerspråkighetspaketet - Mötet med de flerspråkiga barnen/eleverna - Handledarutbildning kring boken ”Stärk språket, stärk lärandet” - ”Språk och ämne”, genrepedagogik, föreläsningar mm  Scaffolding for Success with Genre-based pedagogy - Kursmaterialet kommer PÅ SVENSKA i slutet av vårterminen. - Ny kurs startar i höst  Reading to Learn - Ny kurs (-er) startar i höst  Nätverk inom förskolan och för lärare som gått ”Scaffolding for success-kursen”

Inspirationsdag den 20 maj Genrepedagogik i klassrummet  Dr David Rose  Ass Professor Kristina Love  Olika lärare från stadens skolor som presenterar sin praktiska tillämpning av genrepedagogien/R2L Anmälan: OBS! Senast den 3 majhttps://websurvey.textalk.se/start.php?ID=37206 Plats: Campus Konradsberg

Några frågor till Er?  På vilket sätt är förskoleklasserna involverade i Ert språk- /läsutvecklingsarbete? Hur påverkar organisationen? Goda exempel? TIPS: ”Flerspråkighet i förskolan – ett referens- och metodmaterial”  Bedömning av elevers språk och språkutveckling genom att bedöma deras texter enligt den funktionella språkmodellen, som ligger som grund för genrepedagogiken. Finns intresse för kompetensutvecklingsinsatser? Hör av Er i så fall!