”En sund själ i en sund kropp” GRANSÄTERSKOLANS PROFIL.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Föräldramöte blivande 4 A
Advertisements

Välkommen till högstadiet på Sävar skola!
Att träna Läsförståelse
Folkhälsoenkät Barn och Unga i Skåne och Helsingborg 2012
Idrottslärare om astma
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
BLOMMENSBERGSSKOLAN 6-9-skola Kulturprofil Temainriktat arbetssätt
Det svenska kulturarvet
Vart är vi och hur går vi (mycket)vidare?
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
- Konsten att ge feed-back
Hem – och konsumentkunskap Sjöfruskolan VT-12
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP
ERGONOMI Vad är det?.
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Måltiden som helhet Rummet (ljus, ljud, rekvisita, färg, form)
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Fotbollsakademi – för flickor och pojkar!
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottslig utbildning för Gymnasiet, Uppsala Välkomna! Välkomna!
Vägen mot en timplanelös skola
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Askersunds kommun
Föräldramöte Ht
Skapande Skola Medel från statens kulturråd gör det möjligt med större och fler kulturinsatser i skolan!
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Konsten att lyckas med sina studier
#Skolanförst Twitter Facebook Lararforbundet.se Radio, TV, Tidningar.
Fritidshemmet Hästens. Vision En formulering av ett mål som skall upplevas som utmanande, stimulerande och utgöra en gemensam färdriktning, i första hand.
Stockholm stad Familjedaghem 2013 Staden totalt Presentation Om undersökningen Frågorna i enkäten Inför läsning av rapporten Svarsfrekvens Resultat –Staden.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Elevassistenter och det lärande uppdraget
Inledning Initiativet till värdegrundsarbetet kommer från de tio medverkande idrotter i Göteborg som började diskutera möjligheten för barn att prova flera.
Dans – eller rörelse till musik
Läroplansträff fritidshem
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
HÄLSA Föreläsning om HÄLSA Av och med Stefan Lindström
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid ….på väg mot en hälsodiplomering...
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Läroplansträff Välkomna!.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Vad gör vi idag? Lek 4 Vad händer idag och varför?
Mörbylånga kommun Styrkort 2015 Torslunda Fritidshem Idéernas Paradis.
Idrottspsykologi.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Hur du tar hand om din kunskap
Fysisk aktivitet, kost och hälsa
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Utomhusmatematik i elevens närmiljö
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Hälsa och lärande. Målsättningar med hjärnprojektet  Studieförberedande – att skapa bästa möjliga förutsättningar för våra elever inför deras fortsatta.
Tränings handboken En mini guide för idrottare.  Syftet med detta informationshäfte är att läsaren ska få tips på hur man kan optimera sin idrottsligaprestation.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Näring - hälsa SYFTE: Fördjupa er i näringslära /hälsa.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
ATT BLI EN IDROTTARE.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Kulturnyckeln lå 16/17 Hemsidan öppen för bokning den 8 juni.
Svenska Matematik So/No Engelska Idrott Övrigt Jobbat klart hJ-ljud
Lektionsplanering Hanna Sepp.
Fritidshem på Knappekulla
Informerar föräldrar om Barn- och Ungdomsverksamheten
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Ämnesplan Teater & Musikal
Presentationens avskrift:

”En sund själ i en sund kropp” GRANSÄTERSKOLANS PROFIL

V i vill med vår profil ge näring till våra elevers rotsystem för att de ska kunna utvecklas och blomma. För att en människa ska kunna utnyttja sin fulla potential behöver hon utveckla, inte bara sin intellektuella sida utan också sin konstnärliga, kreativa och fysiska. För att lärandet ska kunna optimeras finns det, enligt hjärnforskningens rön, fyra faktorer som är grundläggande för att inlärning ska ske: - fysisk aktivitet - rätt kost - stimulerande miljö - vila och sömn

G ransäterskolan vill på bästa sätt och så långt det är möjligt tillgodose dessa grundläggande faktorer. I vår profil ger vi våra elever möjlighet att utveckla alla sina sidor och även fördjupa sig inom något av profilämnena. Profildelarna genomsyrar hela skolan på olika sätt men fr.o.m. årskurs 7 ska varje elev välja antingen Idrott & Fysisk Hälsa eller Kultur.

God Matkultur God inre & yttre Miljö Denna profildel utvecklas och drivs i forum som Matråd, Elevråd, Föräldraråd och andra specialinriktade grupper. Målet är att vi ska få ett certifierat skolkök som tillagar mat från grunden. Vi vill också utveckla vår frukostidé så att så många elever som möjligt har ätit en bra frukost innan dagens arbete sätter igång. Mellanmål på eftermiddagen är en annan sak vi vill förbättra. Med hälsosam mat, bra matkultur och förutsättningar för optimalt lärande följer också god miljö. Detta är något som vi tillsammans med elever och föräldrar jobbar med att utveckla.

Läsning Alla elever kommer att efter ett, för skolan, gemensamt pedagogiskt koncept arbeta med litteratur och läsning genom hela sin skoltid. Läslusten är centralt för lärandet och därför har vi i Gransäterskolans timplan lagt extra tid inom svenskämnet för detta. Läsningen kommer att utgå från vår egen litteraturkanon.

Inför årskurs 7 väljer varje elev mellan två profiler: Idrott & Fysisk Hälsa Alla elever får en idrottsutbildning där de får träna sin kropp samt lära känna och vårda densamma. Profilen innehåller även idrottsteori och en grundläggande idrottsledarutbildning. I årskurs 7-9 kan man antingen välja en Allmän Del där Friluftsliv ingår eller någon av specialiseringarna Innebandy eller Ridning/Hästskötsel. Kultur Alla elever får inom profilen Kultur öva sig på samt uppleva olika saker inom Bild, Musik, Dans och Teater. I årskurs 7-9 kommer man arbeta med en Teater/Musikal/Show som framförs i slutet av läsåret. Man kan då specialisera sig på t.ex. dans, sång, rekvisita, kostym, komponera egna låtar och musik, ljud & ljus.