(biologi-utbildning@ifm.liu.se) Grundkurs i biologi, 4.5hp 2007 Kurshemsida:http://cms.ifm.liu.se/edu/coursescms/NBIA18/ Eva Mattsson (biologi-utbildning@ifm.liu.se)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort presentation katalogisering specialpedagogers examensarbeten
Advertisements

Naturvetenskap.
Gymnasiearbetet p..
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Att söka till högskolan
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Livets uppkomst.
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
En guide i praktisk loggboksanvändning
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Nolans modell MÅL Vad är det vi vill uppnå?
Viktorija Kalonaityte
Nationellt prov Sv1.
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Kandidatuppsats VT14 Kursledare: Lotta Hallberg och Karl Wahlin
Psykologi A henrik LARSSON (LAH)
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Introduktion till examinationsuppgift Intro-TYK A Skriftlig grupprapport 30 min Introduktion Frågor 2 tim 20 min Arbetet i din TYK-grupp startar Gruppindelning:
Termin 1-4Enligt studiegång Termin 5-6Listning. Kurser som skall läsas under termin 5 eller 6 Omvårdnad, examensarbete 15 Hp Profil (teori och VFU) 15.
Alumnienkät, Bakgrund Lärarkonventets initiativ Gjort en gång tidigare 25 lärosäten deltog denna gång Frågorna något justerade till denna.
Coach.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Kapitel 4 November 2008/Leif Carlsson Om Dina levnadsvanor Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Kapitel 4 Liv & hälsa i Örebro län år 2008 November 2008/Leif Carlsson Om Dina levnadsvanor Liv & hälsa en undersökning om hälsa, levnadsvanor och.
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
SAMHÄLLSKUNSKAP B Henrik Larsson
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
2011 Uno Wennergren Professor Teoretisk Biologi
Nya utvecklingssamtal
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Introduktion till matematik studierna på LTH
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Fakta om undersökningen
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Att välja till gymnasieskolan Är en process som håller på……
Gymnasiearbete 100p Introduktion.
Utmaningar i arbetet med BfL
Förelasning 6 Hypotesprövning
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Utbildning, forskning och innovation sedan 1666
Livets ursprung hur uppstår liv
2008 Uno Wennergren Docent Teoretisk Biologi
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Vetenskapsfilosofi En traditionell indelning av vetenskap som ofta används på universitet och högskoler är följande: Naturvetenskap (Exempelvis: Fysik,
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Smittspårarutbildning
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Kemins karaktär och arbetssätt
Föreläsning Svenska II
2011 Uno Wennergren Professor Teoretisk Biologi
Kognitionsvetenskaplig metod 729A94 Kursansvarig: Agneta Gulz
Presentationens avskrift:

(biologi-utbildning@ifm.liu.se) Grundkurs i biologi, 4.5hp 2007 Kurshemsida:http://cms.ifm.liu.se/edu/coursescms/NBIA18/ Eva Mattsson (biologi-utbildning@ifm.liu.se) Välkomna! Tredje gången kursen ges.

Mål med kursen studenten skall: få en inblick i biologiämnet få en introduktion till sin inriktning under de följande kurserna i biologi kunna placera delkurserna i ett större sammanhang bli motiverad till fortsatta studier tränas i universitetsstudier få en diskussionsgrupp få en inblick i hur man kan använda www effektivt i studiesammanhang

Kursens innehåll Vad är vetenskap? Biologi som vetenskapligt ämne Livets ursprung, evolutionens byggstenar Klassificering av organismer (systematik) och arters utveckling Mångfalden inom en art Introduktion till de tre inriktningarna Molekylär genetik och Fysiologi Etologi och Djurbiologi Ekologi, Miljö- och Naturvård

Kursens olika moment Föreläsningar Seminarier (ca 8 studenter per grupp) Förberedd via Blackboard Quiz, seminarie- och diskussionsfrågor (på Blackboard) Egen diskussion ca 30 minuter Skriv tillsammans en sammanfattning och svar på frågorna – ge till mentor Sammanfattningen returneras med kommentarer vid nästa tillfälle

Gruppindelning Grupp 1-4 : 8-10 studenter per ’grupp’ Grupprum: Hittar du i schemat (var rummen ligger finns beskrivet i Blackboard och i pdf-schemat). Gruppindelningen hittar ni på kurshemsidan, under seminarier

Vi som undervisar Uno Wennergren Eva Mattsson Thomas Östholm Per Jensen Johan Edqvist Karl-Olof Bergman Agneta Johansson

Vad ni behöver göra Köp boken, finns i bokhandeln hus Zenit Läs kapitel 1 inför seminariet Gör Quiz Kom till Biologi-expeditionen (mitt emot BL32) inför seminariet om ni inte hittar seminarielokalerna. Delta aktivt i seminarier samt lämna in en disskussionssammanfattning/grupp efter varje seminarium.

Första föreläsningen: Vad är vetenskap? Kunna skilja på vetenskap och pseudovetenskap Vetenskapliga metoder Vad är vetenskapsområdet biologi? Vad karakteriserar liv? Exempel: funktionell genomik till ekologi Biologi och matematik!?

Vad är vetenskap? Vetenskap – ett sätt, en process, att lösa problem eller att få kunskap Processen, arbetssättet kallas Vetenskaplig metod

Vetenskaplig metod: de olika byggstenarna i processen Observation Nya obeservationer görs och tidigare resultat studeras Copyright © The McGraw-Hill Companies, Inc. Permission required for reproduction or display.

Vetenskaplig metod: de olika byggstenarna i processen Observation Nya obeservationer görs och tidigare resultat studeras Ett testbart påstående förmuleras Hypotes

Vetenskaplig metod: de olika byggstenarna i processen Observation Nya obeservationer görs och tidigare resultat studeras Ett testbart påstående förmuleras Hypotes Experiment/Observationer Hypotesen prövas genom experiment eller ytterligare observationer

Vetenskaplig metod: de olika byggstenarna i processen Observation Nya obeservationer görs och tidigare resultat studeras Ett testbart påstående förmuleras Hypotes Experiment/Observationer Hypotesen prövas genom experiment eller ytterligare observationer Resultaten analyseras och hypotesen förkastas eller stöds Slutsats

Vetenskaplig metod: de olika byggstenarna i processen Observation Nya obeservationer görs och tidigare resultat studeras Ett testbart påstående förmuleras Hypotes Experiment/Observationer Hypotesen prövas genom experiment eller ytterligare observationer Resultaten analyseras och hypotesen förkastas eller stöds Slutsats Vetenskaplig teori Många experiment och observationer stödjer en teori. Ny teori kan bildas enl ovan

Fig. 1.3 Watson och Crick, 1953 Skapades tillsammans med röntgenkristallografi – man fick bilder som gjorde att dubbelhelixen blev en ide/hypotes Teorin i sin tur har gett upphov till mängder av nya hypoteser som testats och endera förkastats eller stötts (hållit än så länge)

Dubbelhelix av Watson och Crick 1953 Skapades tillsammans med röntgenkristallografi – man fick bilder som gjorde att dubbelhelixen blev en ide/hypotes Teorin i sin tur har gett upphov till mängder av nya hypoteser som testats och endera förkastats eller fått stöd (hållit än så länge)

Hur skapas ny vetenskaplig teori Många delresultat (hypoteser som testats och ej förkastats) Tillsammans skapar underlag för en gemensam övergripande hypotes Att väga dessa tillsammans kallas induktion – induktionsbevis Givet att a och b är sant så måste även c vara sant, den logiska slutsatsen av a och b Exempelvis om de hundratals arter fåglar man studerat alla lägger ägg så är slutsatsen att fåglar lägger ägg utan att studera dem alla.

Experiment Skapa en händelse för att testa en hypotes Flera variabler kan påverka händelsen Gör det kontrollerbart genom att renodla till helst enbart en variabel Kontrol grupp vs försöks grupp Oberoende variabel – den man varierar Beroende variabel - den man mäter

Pseudovetenskap Vad är vetenskap och vad är pseudovetenskap???? Är påstående prövade med vetenskapliga metoder? Har man verkligen testat hypotesen? Var försöket tillräckligt renodlat så det verkligen testade hypotesen? risk att man blir lurad/lurar sig själv och tror det är renodlat, eftersom man vill lösa problemet

Paradigmskifte Vetenskapen måste vara beredd att ändra sina teorier.

Ekologi Organisms Organ systems Organs Tissues Cells Molecules Atoms tree human Organ systems Organs leaf stem brain heart Tissues leaf tissues cardiac tissue Cells nerve cell Molecules DNA molecules Atoms

vetenskap och tillämpningar Biologi vetenskap och tillämpningar

Tillämpning av biologisk vetenskap: Nya metoder inom lantbruk och avel medför högre mjölkproduktion Fig. 1.11

Tillämpning av biologisk vetenskap Vaccinationer 1796 Jenner studerade smittkoppor och kokoppor De som fått kokoppor blev inte speciellt sjuka i smittkoppor 200 år senare så anses smittkoppor utrotat (dock ej helt pga terrorister) Kunskaper om immunsystem ger vaccinationsprogram

HSW, p.19

Fig. 1.12 Att inte förstå och tillämpa biologisk kunskap kan få negativa konsekvenser. Ljusblått är hyggen, rött är skog. Erosion, artutdöende Olympic peninsula.

Första föreläsningen: del 1 Vad är vetenskap? Kunna skilja på vetenskap och pseudovetenskap Vetenskapliga metoder Vad är vetenskapsområdet biologi? Vad karakteriserar liv? Exempel: funktionell genomik till ekologi

vecka föreläsning föreläsare kap lokal Seminarie grupp Bio1a: 1-4 Seminarie grupp Bio1b: 1-4 33 Fre 10-12 Uno W 1 BL32 35 Må 10-12 Bikupan Myrstacken Boltzmann Galaxen To 10-12 36 22 E324 37 Fre 13-15 39 Sverre S 23 40 Dalton 42 Onsdagen den 18 / 10. Buss avgår 8.30, Kårallen Åter Linköping 17.00 Kolmårdens djurpark Start vid gamla entren 9.30 Tag med egen lunch      

44 Uno W 11, 12 Genetik och Evolution För alla   Stefan T 13 Molekylär genetik 45 Per J 17 Etologi Karl-Olof B 15.1-2 16 Ekologi  v 46 Ett seminarie per program

45 Uno W 11, 12 För alla   Stefan T 13 v 46 Ett seminarie per program 46 Per J 17 Karl-Olof B 15.1-2 16