Riksbankskursen 2005/2006 Dessa bilder presenterades av John Hassler och Per Krusell den 7 oktober 2005 för Alexander Nilsson, Anders Vredin och övriga.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Penning- och finanspolitik i den öppna ekonomin Kapitel 16
Advertisements

Prisbildning i en marknadsekonomi
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Närvaro!!.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Pedagogisk dokumentation
F12: sid. 1 Föreläsning 12 Gränser för ekonomisk politik  Kan politiska beslutsfattare styra ekonomin rätt?  Vill politiska beslutsfattare styra ekonomin.
För att kunna göra varor och tjänster behöver man produktionsfaktorer.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Blanchard kapitel 8 Medellång sikt – AS-AD modellen
Eller formativt lärande…
Betyg och förmågor.
Föreläsning 12 Sammanfattning
Föreläsning 9 Förväntningar och stabiliseringspolitik
Stabiliseringspolitik
Föreläsning 11 Växelkurser, räntor och BNP
Den samhällsekonomiska analysen – tillräcklig för att beskriva transportsektorns måluppfyllelse? Karin Thoresson Linköpings universitet & VTI.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Grundkurs i nationalekonomi, Åbo akademi Penning- och finanspolitik i en sluten ekonomi.
De centrala målen för den ekonomiska politiken ligger fast: full sysselsättning, snabb ekonomisk tillväxt, jämnare inkomstfördelning, rimlig prisstabilitet.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Huvudområde offentlig förvaltning
Ekonomiska kretsloppet
Grundkurs i nationalekonomi, Åbo akademi Aggregerat utbud och prisnivån.
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Efterfrågemodeller R. D. Jonsson, Transportmodellkurs Trafikverket
Beräkningsvetenskap Michael Thuné.
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
F12: sid. 1 Föreläsning 12 Gränser för ekonomisk politik  Kan politiska beslutsfattare styra ekonomin rätt?  Vill politiska beslutsfattare styra ekonomin.
Skattning av trendkurvor/trendytor och förändringar över tiden Claudia von Brömssen SLU.
Grundkurs i nationalekonomi, Åbo akademi Att förklara BNP: Vad bestämmer Finlands BNP på kort sikt?
Penningpolitik med inflationsmål
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Föreläsning 7 Marknadsmisslyckanden: • Imperfekt konkurrens
Grundkurs i nationalekonomi, Åbo akademi Centralbanker och det monetära systemet.
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
1 Kursens Mål Allmänbildning “Att kunna läsa tidningarnas ekonomisidor etc.” Att lära ut redskap (modeller) som kan användas för att göra en självständig.
1 Kap 6. Kortsiktiga fluktuationer och multiplikatorn zAntagande: Pris konstant på kort sikt zFöretagen producerar så mycket konsumenterna vill ha till.
Blanchard kapitel 10 Penningmängd, inflation och sysselsättning
Mål Matematiska modeller Biologi/Kemi Datorer muntlig presentation
Matematisk statistik och signal-behandling - ESS011 Föreläsning 1 Igor Rychlik 2015 (baserat på föreläsningar av Jesper Rydén)
Kapitel 2 Nationalekonomiska verktyg. 1 Modeller och data En modell –är en teoretisk referensram baserad på förenklande antaganden –som hjälper en att.
Föreläsning 3 Varu och penningmarknaderna tillsammans IS-LM modellen
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
IDAG: Varumarknaden i balans + penningmarknaden i balans.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
1 Makroekonomi med tillämpningar Föreläsning 7: Penningmängd, Inflation och Sysselsättning.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
K4: sid. 1 Kapitel 4 Varu- och penningmarknaden: IS-LM modellen Varumarknaden i jämvikt + penningmarknaden i jämvikt. Samtidig bestämning av både ränta.
K10: sid. 1 Kapitel 10 Inflation, penningmängdens tillväxt och realränta Effekter av penningpolitik. Tre samband: Phillipskurvan, liksom som tidigare 
K1: sid. 1. K1: sid. 2 Kapitel 1 Översikt Huvudbok Makroekonomi   Blanchard: Calmfors, Flam, Hassler och Krusell Seminarier   Kompendium doktrinhistoria.
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp Handelsrätt 10HP Extern- 7HP redovisning Extern- 7HP redovisning Kalkylering 7HP och budgetering Kalkylering.
K6: sid. 1 Kapitel 6 Produktion, ränta och växelkurs Vad händer med jämvikten om inhemsk eller utländsk efterfrågan påverkas? Vi börjar med en motsvarighet.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
K2: sid. 1 Kapitel 2 Varumarknaden   Hur bestäms produktionen på kort sikt?   Cirkulärt samband   Produktionen bestäms av efterfrågan   Efterfrågan.
Reklam Vem får synas och hur?.
Ekonomisk utveckling & Samhällsekonomiska målen
Ekonomisk tillväxt Produktion och levnadsstandard
Kap 15 Avvägningen inflation-arbetslöshet
Workshop Arbetsplatslärande.
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Inriktningar årskurs 4 - Nationalekonomi
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp
Presentationens avskrift:

Riksbankskursen 2005/2006 Dessa bilder presenterades av John Hassler och Per Krusell den 7 oktober 2005 för Alexander Nilsson, Anders Vredin och övriga inblandade i Riksbankens upphandling av makroekonomisk kurs.

Riksbankskursen Syfte – att kunna förstå och diskutera modern makroekonomisk forskning utan att själv kunna bedriva sådan. Vi kan inte ta en kurs från våra byrålådor – kursen måste specialdesignas. Same but different. Delar kravet på formell mikrobasering med kurser inom samma ämne på forskarutbildning. Kan inte kräva kunskaper i avancerad matematik, varken dynamiska metoder eller statistik. Grundutbildningsnivå nog. Grafisk analys och verbala resonemang så långt möjligt. Deltagarna har väsentlig erfarenhet som måste användas. Mycket kort tid för brett område. Stora krav på kursdeltagarna (och oss). Fem block, sammanlagt ca 10 föreläsningar. Ambitiös outline. Detaljerna kan anpassas före och under kursen.

Fem block Real mikrobaserad allmän jämviktsanalys i två-periodsmodeller. 3 lektioner. Långsiktig real analys. 1 lektion. Marknadsimperfektioner i modern makro. 3 lektioner. Monetär analys. 2 lektioner. Empirisk analys. 1 lektion.

Metod Litteraturstudier Inlämningsuppgifter Föreläsningar Översikt 5 block

Litteraturstudier Ingen lärobok fyller hela syftet med kursen. Egna föreläsningsanteckningar kommer att användas flitigt. Rekommenderad brevidläsningslitteratur, anpassad för kursdeltagare med olika formell bakgrund, t.ex. i matematik. Vi räknar med att kursböcker från både grundutbildning och forskarutbildning samt artiklar kommer att användas. Metod

Inlämningsuppgifter Viktig del av kursen. Kan ej använda avancerad matematisk eller statistisk metod, men kommer dock innehålla viss formalism. Bygga på tvåperiodig allmän jämvikt . Bygga ut till en mycket enkel stokastisk neoklassisk tillväxtmodell med rationella agenter för att analysera t.ex.: ”equity-premium puzzle” på svenska data. välfärdskostnader för konjunkturcykler, också med svenska data. penningpolitik, inflation och ojämlikhet---kanske med svenska data. Pedagogiskt tydligt och enkelt att lösa i spreadsheet program. En sista inlämningsuppgift i form av egen inläsning och presentation av forskningsresultat från avancerade uppsatser som vi väljer. Om detta moment går att genomföra har vi lyckats! Vi är löpande tillgängliga (per emejl). Översikt 5 block

3 lektioner. Mål: deltagarna ska Block 1. Real mikrobaserade allmän jämviktsanalys i två-periodsmodeller 3 lektioner. Mål: deltagarna ska Kunna beskriva innebörden i antagandet att hushåll nyttomaximerar och företag vinstmaximerar. Känna till vad som styr hushållens intertemporala konsumtionsbeslut. Förstå analys av hur osäkerhet påverkar sparande och portföljval. Formellt analysera effekterna på konsumtions och investeringsbeslut av förändringar i ränta, löner och priser i partiell jämvikt. Kunna sätta upp en modell för en enkel sluten ekonomi i två perioder med hushåll och producenter, lösa för den allmänna jämvikten och analysera hur den påverkas av förändringar i parametrar och exogena variabler. Förstå en enkel välfärdsanalys och kunna jämföra utfallet i ett socialplaneringsproblem och i marknadsjämvikten. Förstå grunden i hur öppna ekonomier modelleras. Förstå hur tillgångar prissätts fundamentalt. 5 block

Block 2. Långsiktig real analys 1 lektion. Mål: deltagarna ska Förstå Solow-modellens grundläggande struktur. Kunna använda Solow-modellen för att analysera effekterna av t.ex. demografiska förändringar och förändringar i sparkvoten. Ha allmän kännedom om tillväxtens bestämningsfaktorer. Förstå grunderna för den stokastiska neoklassiska tillväxtmodellen med en representativ agent. Ha viss insikt i stokastiska tillväxtmodeller med heterogena agenter. Förstå och beskriva distinktionen mellan kort, medellång och lång sikt vad gäller skillnader i antaganden och effekter av politikförändringar.  Förstå och beskriva rationella och icke-rationella bubblor på tillgångsmarknader. 5 block

Block 3. Marknadsimperfektioner i modern makro 3 lektioner. Mål: deltagarna ska Förstå en diskussion om betydelsen av olika slags friktioner, speciellt imperfekt konkurrens och transaktionsskatter och stela priser och löner. Förstå betydelsen av inkompletta försäkringsmarknader (kreditransonering, adverse selection, moral hazard, monitoring costs) för prissättning, konsumtion och investeringar. Ha insikt i mikrobaserade (neo-Keynesianska) modeller med monopolistisk konkurrens. Ha insikt i mikrobaserade (neo-Keynesianska) modeller med temporärt fixa priser. Ha formell insikt i Keynesianska modeller på reducerad form med fixa priser – AS-AD och IS-LM – och se koppling till mikromodellerna. Känna till Phillipskurvan – ad hoc- och mikrobaserad. Ha insikt i hur vår modell måste ändras om ofullständig information antas. Ha vissa insikter om koordinationsproblem som en ytterligare friktion. 5 block

Block 4. Monetär analys. 2 lektioner. Mål: deltagarna ska Formellt kunna beskriva de viktigaste kanalerna med vilka penningpolitik kan påverka reala variabler, både under flexibla och trögrörliga priser. Förstå hur efterfrågan på pengar kan uppstå via pengar i nyttofunktionen.   Ha insikt i ”Cash-in-advance”-baserade modeller. Känna till växelkurskanalen. Ha insikt och förmåga att formellt beskriva tidsinkonsistens-problemet i penningpolitiken och lösningar på detta som diskuterats. Känna till teorier kring de samhällsekonomiska kostnaderna för inflation. Ha viss insikt i ”the fiscal theory of the price level”. 5 block

Block 5. Empirisk analys 1 lektion. Mål: deltagarna ska Ha kunskap om stiliserade fakta vad gäller det empiriska sambandet mellan pengar, priser och reala variabler på kort och lång sikt. Förstå och beskriva grunderna för VAR-analys. Förstå och resonera kring identifikations-problemet i allmänhet och i VAR-analys i synnerhet. Förstå distinktionen mellan Bayesiansk och klassisk analys. 5 block

Riksbankskursen Syfte – att kunna förstå och diskutera modern makroekonomisk forskning utan att själv kunna bedriva sådan. Vi kan inte ta en kurs från våra byrålådor – kursen måste specialdesignas. Same but different. Delar kravet på formell mikrobasering med kurser inom samma ämne på forskarutbildning. Kan inte kräva kunskaper i avancerad matematik, varken dynamiska metoder eller statistik. Grundutbildningsnivå nog. Grafisk analys och verbala resonemang så långt möjligt. Deltagarna har väsentlig erfarenhet som måste användas. Mycket kort tid för brett område. Stora krav på kursdeltagarna (och oss). Fem block, sammanlagt ca 10 föreläsningar. Ambitiös outline. Detaljerna kan anpassas före och under kursen.