Översikt workshop 1.Förbättring av ”problem/uppgifter” ※ Hur kan vi förbättra uppgiften i lektionsplan1? Diskussion i grupp → presentation 2. Förbättring.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Från valfrihet/valtvång till inflytande Ingrid Carlgren, Stockholms universitet •Är det möjligt att återvinna idén om skolan som en samhällsbyggande institution?
Advertisements

Demonstration Klicka på första bilden och sedan bildspel så går bildspelet automatiskt. Avsluta med esc.
Linjära funktioner & ekvationssystem – Ma B
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Geometri 3x^5 Vinklar och areor Exponenter
Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
- Grundläggande utbildning
Ljungby grupp 1 - Jenny Granrot – sjuksköterska Ljungby kommun
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Problemcentrerad undervisning metod Hokkaido lärarhögskolan (Asahikawa) Professor Kazuhiko Souma
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Intervju inför ViV-projektet.
Logistik på SU
 Ett projekt på uppdrag av Piteå Kommun, angående användning av datorer i skolarbetet. Både hur det är idag och hur vi vill ha det.
Joakim Andersson & Anneli Martin
Lokal pedagogisk planering
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Vi som genomfört denna Learning study är:
Utbildningsinspektion i Göteborgs kommun. Skolverkets utbildningsinspektion Vi inspekterar för att förbättra!
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Geometri Geometri inom kurs B innehåller följande områden:
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Välkommen till Ledardagen!
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
CENTRALLASARETTET VÄSTERÅS – OPERATIONSVERKSAMHETEN PRESENTATION AV TIDIG FÖRSTUDIE GÄLLANDE OPERATIONSVERKSAMHETENS FYSISKA MILJÖ Infoga bild – workshop.
Algebraiska uttryck Matematik 1.
Av eleverna i 7m2 och deras lärare samt en uppgift på slutet...
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Tränarskap/frågor 1.Finns det några normer, regler, policys vilka ledare förhålla sig till inom din idrott? 2.Vad innebär motivation för dig? 3.På vilket.
Problemlösning, andragradare och kubikrötter Sid 75-85
Mårten Hultgren Kungsholmen gymnasium Stockholm martenmatematik.
Faster Utbildningen börjar om några minuter……
Workshop vägledning Välkomna. Dagens upplägg 9:00-9:30 Kaffe 9:30:-10:15 Introduktion 10:15-10:55 Ramverkets delar 10:55-11:15 E-delegationens vägledning.
Can you tell me the way? Projektöversikt Lärarplanering Exempel och reflektioner Utbildningsresurser Bedömning och standard Utbildningsområden Nivåer Mål.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Problemlösning Veckodagsproblemet Gissa talet Siffersumman.
Välkommen till Braås skola
Reseproduktion och försäljning
Naturvetenskaplig undersökning
Att vara professionell
MÄTA MED LINJAL.
Nanas oboy!.
Leda och planera sokratiska samtal
Upptäck Pythagoras sats!
Problemlösningsstrategier
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Mot aktiv undervisning med problemlösning och samtal i klassrummet
Svante Häggström 2005 Utökad VFU Att använda IKT för kontakter mellan lärarstuderande och elever i skolan.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.

NÄR PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP NÅGON dÖR KAPITEL 7
2017 UTVECKLINGSGRUPPEN ÅRSHJUL 2017 Presentation på intranät– Nina
X 2.4 Ekvationer (V.L.) = (H.L.)
X Vinkelsumma En månghörning eller polygon har tre eller fler sidor och lika många hörn. Antalet hörn ger månghörningen dess namn. Sexhörning.
Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
Föreläsning Svenska II
Krav på programmering i skolan
Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
Presentationens avskrift:

Hokkaido lärarhögskola Proffesor Kazuhiko Souma 2012.9.25 <Workshop för att planera matematiklektioner> En diskussion kring ”Problem” och ”lektionsplanering” Hokkaido lärarhögskola Proffesor Kazuhiko Souma 2012.9.25

Översikt workshop 1.Förbättring av ”problem/uppgifter” ※ Hur kan vi förbättra uppgiften i lektionsplan1? Diskussion i grupp → presentation 2. Förbättring av ”lektionsplanering” ※ Hur kan vi förbättra lektionsplaneringen i lektionsplan2? Diskussion i grupp → presentation

1. Förbättring av problem Årskurs 5: ”vinkelsumman av en fyrhörning” Problem: På vilket/vilka sätt kan vi fastställa vinkelsumman av en fyrhörning?

Förbättring av problemet Problem (ingångsproblem): Vilken av vinkelsummorna i nedanstående fyrhörningar är störst? a b

Nu ska vi få reda på vinkelsumman av fyrhörningen b! Gissning  De flesta elever gissar a. Några gissar b. Få gissar att vinkelsumman är ”lika”    Vilken är det som är rätt?”  Kärnproblem    a: 4 ∙ 90°= 360° Nu ska vi få reda på vinkelsumman av fyrhörningen b!

Förbättring av lektionsplan Problem: Vad är vinkelsumman i nedanstående fyrhörning?

Flödet av lektionen efter att man har visat problemet Gissning Mätning av vinklarna i bilden 358° 365° 360°…… ↓ Det verkar vara 360° Blir det verkligen 360°?

Eleverna löser delproblem ・Låt de elever som delar in fyrhörningen i två trianglar presentera sina lösningar. (Ta inte så lång tid) ・Kontrollera att det är 360° 180°×2 =360°

Nu vet vi att vinkelsumman av alla fyrhörningar är 360° Nu vet vi att vinkelsumman av alla fyrhörningar är 360°. Uppföljning/träning (Man kan ta upp följande fungerar) ① ②