Hokkaido lärarhögskola Proffesor Kazuhiko Souma 2012.9.25 <Workshop för att planera matematiklektioner> En diskussion kring ”Problem” och ”lektionsplanering” Hokkaido lärarhögskola Proffesor Kazuhiko Souma 2012.9.25
Översikt workshop 1.Förbättring av ”problem/uppgifter” ※ Hur kan vi förbättra uppgiften i lektionsplan1? Diskussion i grupp → presentation 2. Förbättring av ”lektionsplanering” ※ Hur kan vi förbättra lektionsplaneringen i lektionsplan2? Diskussion i grupp → presentation
1. Förbättring av problem Årskurs 5: ”vinkelsumman av en fyrhörning” Problem: På vilket/vilka sätt kan vi fastställa vinkelsumman av en fyrhörning?
Förbättring av problemet Problem (ingångsproblem): Vilken av vinkelsummorna i nedanstående fyrhörningar är störst? a b
Nu ska vi få reda på vinkelsumman av fyrhörningen b! Gissning De flesta elever gissar a. Några gissar b. Få gissar att vinkelsumman är ”lika” Vilken är det som är rätt?” Kärnproblem a: 4 ∙ 90°= 360° Nu ska vi få reda på vinkelsumman av fyrhörningen b!
Förbättring av lektionsplan Problem: Vad är vinkelsumman i nedanstående fyrhörning?
Flödet av lektionen efter att man har visat problemet Gissning Mätning av vinklarna i bilden 358° 365° 360°…… ↓ Det verkar vara 360° Blir det verkligen 360°?
Eleverna löser delproblem ・Låt de elever som delar in fyrhörningen i två trianglar presentera sina lösningar. (Ta inte så lång tid) ・Kontrollera att det är 360° 180°×2 =360°
Nu vet vi att vinkelsumman av alla fyrhörningar är 360° Nu vet vi att vinkelsumman av alla fyrhörningar är 360°. Uppföljning/träning (Man kan ta upp följande fungerar) ① ②