2014-09-041 3. Bakgrund till satsningen 2. Direktiv från ledningsgruppen 4. Nuläge (Mätetal och mätbarhet) 1. Projektets namn och ansvariga personer 6.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling, syfte och innehåll
Advertisements

Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Handlingsprogram mot övervikt och fetma i VGR Förslag till projektplan
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Införande av Meliors läkemedelsmodul för slutenvård på
Optimerade flöden i de akuta och elektiva operationsprocesserna innefattande utnyttjande av slutenvårdsplatser Ortoped- och Anestesikliniken Vrinnevisjukhuset.
Mottagningen för logopedi och foniatri SU/Sahlgrenska
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Black Belt projekt ökad tillgänglighet ambulansen SkaS 2012 och framåt
Framtidens bästa primärvård
Gastrosektionen medicin SU/Ö vilka är vi?
Smittskydd Skåne INFORMERAR
Hur Solo-group konceptet kan effektivisera teamtandvården
Urologmottagningen i ständig förbättring
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 december 2010.
Program Inledning, Susanna Lindvall, Stockholm
Förbättrad BB-rond Syfte
Projekt Parken i Sörberge - Ett drogförebyggande ungdoms- och fritidsgårdsprojekt år 2008.
Välkommen till Ledardagen!
1. Att leda EU projekt Margareta Holmstedt.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Förbättrad hemsjukvård för Primärvårdens mest sjuka äldre
Creare Vivere – att skapa är att leva. Creare Vivere – nytt CV för dig Sunne, Munkfors, Torsby och Årjäng samverkar 1300 anställda omfattas –Sunne 700.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
LÄNSLEDNING VÄLFÄRD Presentationen ger en bild av:
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
Ett projektarbete under ST i allmänmedicin av Magnus Röjvall
VÄLKOMMEN TILL BOCKSTENSSSKOLAN
Case Management (CM) i nordöstra Skåne
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Underlag hemuppgift LS3 – LS4
Elisabeth Kristiansen Malin Gren Landell
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Fakta om undersökningen
Satsningens namn och ansvariga personer
Välkomna !.
MRSA 2014 Statistik Smittskyddsenehten, , Karin Strand.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Bra mottagning Team barn och ungdomsmottagning, Sunderby sjukhus
Tillgänglighet sommaren 2011 Vårdgarantin Lagstadgade tidsgränserna 0,7,90,90 dagar Kömiljarden kronor fördelas minst 70 procent av patienterna.
Projekt “Unga Vuxna med Cancer”
Presskonferens Lasarettet i Ystad
Motions- och Idrottskadeenhet
Det ständiga förbättringsarbete
Värnamo Sjukvårdsområde Patientsäkerhet
Hygienkörkortet Petra Hasselqvist Avdelningen för Vård och Omsorg Sveriges Kommuner och Landsting.
Eva Haglind Ledningens roll. Eva Haglind Exempel Sahlgrenska Universitetssjukhuset Utbrott MRSA – omfattande – ovanlig – uppmärksammad.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Patientlagen Maria Funk Anna-Karin Woodhouse Löfsved.
Kartläggning av inköpsprocessen
BESTÄLLARE Avses den person eller organisation som i förväg försäkrar sig om ett visst resultat fokus på effektmål För beställare startar projektets livscykel.
Bröstprocessen - ett förändringsarbete i praktiken
Landstingsdirektörens stab BILD 1 Verksamhetsresultat delårsrapport 2/2012 Vårdval Norrbotten.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Hälsofrämjande arbetsplats
Kommunikationsplan för ----
NP mottagningen BUP Lund
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
Bilaga 2 Äldreomsorgens värdegrund Trygghet Engagemang Hushållning.
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Satsningens namn och ansvariga personer
Urologmottagningen i ständig förbättring
Presentationens avskrift:

Bakgrund till satsningen 2. Direktiv från ledningsgruppen 4. Nuläge (Mätetal och mätbarhet) 1. Projektets namn och ansvariga personer 6. Effektmål 11. Riskanalys 7. Roller, deltagare och resursbehov 8. Spelregler 9. Kunder – viktiga beroenden 5. Satsningens mål och leveranser 10. Kända problemställningar 12. Tids- och Aktivitetsplan

Pilotprojekt för barnkliniken och LIÖ för att förbättra tillgänglighet, kvalitet och delaktighet Tillgänglighet är ett fokusområde – väntetiden för remiss till besök är för lång Befintliga system och lokaler Hantera större volymer, 100% fler allergipatienter (remisser) 2011 (20% totalt) Resurser tillkommer för dessa volymer, men produktivitetshöjning förväntas Större andel ”one stop” besök, därmed färre besök Förbättrad kvalitet, kompetens, arbetsmiljö. Engagera alla medarbetare på enheten Antal läkarbesök allergin v 7: 20 varav 4 nybesök, Antal ssk-besök 45 varav 6 nybesök, Tid från remiss till nybesök: ssk 63 dagar, läkare 0 dagar, andel one-stop ca 80%, Väntetid under ett besök:?, telefontillgänglighet tele-Q ca 90% (alla) inom en timme, de andra två telefonlinjerna inom åtta timmar. Flex ssk: 35 tim övertid ssk:4 tim, Kundnöjdhet16/11-31/12: 97,5% Ansvarig chef – Anna Byléhn, Medicinskt ansvarig Läkare – Tobias Ekenlie, Klinikens Verksamhetsutvecklar – xxx, Representanter VPC Örjan Dalgard, Anna-Karin Löfsved, Projektledare Valcon Enheten behandlar 100% fler allergipatienter 2011, med förbättrad tillgänglighet Enheten har en Jämnare beläggning och en bättre arbetssituation Kompetens för fortsatt spridning av Lean inom kliniken Remitterande Läkare & SSK Förbättra – Tillgänglighet, produktivitet, delaktighet Bibehåll – Kvalitet, medarbetarnöjdhet, patientnöjdhet Avgränsningar – Allergipatienter, nybesök Ambitionsnivå - Förbättrad tillgänglighet - halvera tiden, produktivitetsförbättring - 10% Bakgrund till projektet 2. Direktiv från styrgruppen 4. Nuläge (Mätetal och mätbarhet) 1. Projektets namn och ansvariga personer 6. Effektmål 11. Riskanalys 7. Roller, deltagare och resursbehov 8. Spelregler 5. Projektets mål och leveranser 10. Kända problemställningar 12. Projektplan EXEMPEL Arbetsgrupp : Ted Jakobsson alt Åke Brandt allergiläkare, Elisabeth Andersson allergisköterska, Catrin Strömstedt ssk, Rose-Marie Wingmalm vårdadmin, Maria Unnervik versksamhetsutvecklare, Tobias Ekenlie MLA, Anna Byléhn vårdenhestschef Projektgrupp : Arbetsgrupp+ Margareta nilsson ssk, Mona Johansson usk, Carin Willén usk, Magdalena Engström läkare och schemaläggare, Andreas Selander ssk, Pernilla Båtsby ssk Enad arbetsgrupp utåt, Med = Med, Helhet – inte jag, Säger vad man tycker – den som tiger samtycker, Konsensus efterstävas – Beslut fattas vid behov av Anna/Tobias, möten börjar och slutar i tid, Om nyckelpersoner saknas kan mötet ställas in 9. Kunder – viktiga beroenden - Läkare som gästspelare - Lång väntetid från remiss till besök - Många outnyttjade mottagningstider -… Läkare ej delaktiga, Svårt att hitta tiden – Hög arbetsbelastning & personalfrånvaro, Frigöra och prioritera tid utanför gruppträffar, Låg prioritet i läkarschema för mottagningen, Tappar fart och engagemang efter en tid, Låg motivation för förändring i läkargruppen i stort, Svårt att få alla delaktiga, Acceptens från övriga på mottagningen att vissa lägger tid på detta Styrgrupp beslutar om start-tillstånd 19/2, Lean Academy? Arbetsgruppen träffas fredagar kl med start 5/3 “Stora gruppen” träffas var 4-5 vecka med start 16/4

Riskanalys RiskÅtgärd Ansvarig Hög Låg Liten effekt på enhetens framgång Stor effekt på enhetens framgång Motaktion nödvändig ! Överväges Sannolikhet

Hög Låg Liten effekt på enhetens framgång Stor effekt på enhetens framgång Motaktion nödvändig ! Överväges Sannolikhet Riskanalys 1.Läkare ej delaktiga 2.Svårt att hitta tiden – Hög arbetsbelastning & personalfrånvaro 3.Frigöra och prioritera tid utanför gruppträffar 4.Låg prioritet i läkarschema för mottagningen 5.Tappar fart och engagemang efter en tid 6.Låg motivation för förändring i läkargruppen i stort 7.Svårt att få alla delaktiga 8.Acceptens från övriga på mottagningen att vissa lägger tid på detta 9.Motivation hos ledningsgruppen EXEMPEL