Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Utifrån entreprenöriellt lärande
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
Närvaro!!.
BETYG I ÅRSKURS 6.
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Skriftliga omdömen och betygssättning i praktiken
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Läroplansträff grundskola + gymnasium Välkomna!
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Enskild uppgift: 1. Vad är mänskliga rättigheter för något?
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
The big 5 1.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Att synliggöra lärande
Från vardagskunskap till vetenskap
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Kunskapskrav och matriser
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Musikhistoria åk 8 Betygskriterier.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Människan och naturens samverkan med varandra.
6,44 billioner km bort. 6,44 billioner km bort.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Förskoleklassen Torpshammar
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Göran Svanelid.
JORDENS INRE OCH YTTRE KRAFTER
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Kursplan Åk 7 Geografi.
Samhällskunskap 1b Bedömning.
Varför?.
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Befolkningslära = demografi
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Nationer, ideologier och folkmord genom
Tallriksmodellen. Vad åt du till frukost, lunch?
Fritt Broderi.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Har du med dig bok, penna och block. Sätt dig ned. Fundera på hur en vattenmolekyl ser ut under tystnad. 1.Upprop 2.Varför vatten? 3.Vattenmolekylen 4.pH.
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
Europa.
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
Naturlandskap blir kulturlandskap
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Iris Rosengren Larsson
Atlas Vi lär oss hur vi använder atlasen för att hitta information och tolka olika kartor.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Momentbeskrivning Geografi Naturens förutsättningar för jordens befolkning, år 7 Jordens klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar.
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Etik & moral.
Geografi / samhällskunskap
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Hållbar utveckling.
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Presentationens avskrift:

Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6 ”Eleven har grundläggande kunskaper om natur och kulturlandskap och visar det genom att föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om processer som formar och förändrar jordytan, samt vilka konsekvenser det kan få för människor och natur” ”I resonemangen beskriver eleven enkla samband mellan natur och kulturlandskap, naturresurser och hur befolkningen är fördelad” ”Eleven kan använda geografiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt” Lars Thorin

Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6 ”Eleven har grundläggande kunskaper om Europas namngeografi och visar det genom att beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt” ”Eleven för resonemang om orsaker till och konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor i världen och ger då enkla och till viss del underbyggda förslag på hur människans levnadsvillkor kan förbättras” Lars Thorin

Uppgift för bedömning av elevsvar Vilka kunskapskrav klarar eleven av? Gör ett skriftligt omdöme till eleven som är formativt, vad ska utveckla för förmågor och hur ska skolan hjälpa eleven att träna dem Vilka kunskapskrav passar in i elevens svar? Tror ni att uppgiften är korrekt formulerad för att mäta rätt saker? Hur skulle ni ha formulerat uppgiften för att pricka rätt på kunskapskraven? Lars Thorin