Kulturella och kreativa näringar i Halland - nuläge och framtid
Mål: Fler och växande företag ska finnas inom de kulturella och kreativa näringarna Indikatorer: Antal företag, företagens omsättningsutveckling, antal sysselsatta Ur: ”Mål och strategier för Region Halland 2012-2015”
”Kartlägg, analysera samt ta fram ett handlingsprogram för expansion och utveckling av de kulturella och kreativa näringarna” /Ur: Mål och inriktning för regionkontoret 2012
Upplevelsenäringen Kulturnäringar Kreativa sektorn Experience enterprises Kreativa näringar Copyright industries Upplevelseindustrin Creative industries Cultural industries Kulturella och kreativa näringar
Olika definitioner är olika aspekter av samma sak. Men vad?
”Gemensamt för dessa begrepp är att de beskriver en koppling mellan kultur, kreativitet och näringsliv som innebär att också kulturpolitiken och näringspolitiken i större omfattning överlappar varandra.” Tillväxtanalys (ITPS) ”Kulturnäringar i svensk statistik, 2009”
Teoretiskt ramverk Expressiva värden Kulturella näringar Kreativa näringar Övriga samhälls- ekonomin Källa: Throsby 2001, KEA 2006 m fl
Det ekonomiska värdet ökar ju längre ut i modellen man kommer. Expressiva värden Kulturella näringar Kreativa näringar Övriga samhälls- ekonomin
Innovationssystem
Kulturvärden produceras inte enbart i kulturnäringar Kulturvärden ger ekonomiska effekter utanför kultursektorn
Handlingsprogram 2012 Medskapas tillsammans med kommuner, aktörer inom näringslivsutveckling och kulturutveckling samt kreatörer, entreprenörer och kulturskapare Presenteras för RS i januari 2013 Utgår från Mål och Strategier 2012-2015 samt Kulturplanen Bygger på resultaten från Kreativa Kraftfält
Tack! Ni når oss på: E-post: bea.lindell@regionhalland.se / daniel.borgman@regionhalland.se Telefon: 035–17 98 19/36