www.zonta21.org Branding med PR En strategisk varumärkesutveckling av Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia Kiki Ann Mauritzson PR-samordnare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
om företaget där du gör din praktik!
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Vilka källor kan du lita på?
Biblioteken i Norrbotten.
DISTRIKTSMÖTE 25 – 26 MAJ 2013 sundsvall MEDLEMSKAP
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Bakgrund Grupplivförsäkring för pensionärer har funnits i drygt 25 år och gjort nytta för många kunder. En grupplivförsäkring är en riskförsäkring. En.
DI21 Mål Vilja Våga Verka Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia 1.
Mål och betygskriterier
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
Skriva för webben.
Praktisk arbetslivsorientering
Rotary behöver en stark image Christina Bredin
Marknadsföring & Internet
Areamöten hösten 2010 Guvernör D21 Ruth Brunner Hässleholm Zonta Club
Enkel dator teknik Tips och tricks.
Välkomna 1. SH Ekonomi Resultat 2010 Sysse Hardenby Distriktskassör
Distrikt 21 Area 05 AD Monica Rosander Vi ska skapa zontavärldens bästa hemsida! Distrikt 21 Area 05 Areamöte i Katrineholm den 6 maj 2006.
Areamöten våren 2009 Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Z-klubbar och Golden Z-klubbar Vad är det? Varför är de viktiga? Vi reder ut begreppen.
1 Information för area Sonja Hönig Schough Area Info Master.
Branding med PR En strategisk varumärkesutveckling av Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia Kiki Ann Mauritzson PR-samordnare.
Branding med PR En strategisk varumärkesutveckling av
Vem är jag? Marianne Ekholm Gunve
Areamöte den 17 april 2010 i Uddevalla Ingrid Rylander, Info Master i Area 03 bost , mob , arb
Veteranen – en pigg 70-åring Årets tidskrift 2010
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Grafisk profil.
6 april april april april april april april april april april 2017
Källkritik på Internet
Bienniets ledord är Conviction, Commitment, Courage – vi ska med övertygelse, engagemang och mod ge synlighet och därmed ökad trovärdighet åt Zontas internationella,
Vad är ett varumärke? Mer än bara en logotype!
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
ZONTA INTERNATIONAL FOUNDATION. ZIF  bildades 1984, inkorporerades i ZI 1985  får sina omkostnader betalda via våra.
Info class Internal CC/Lovisa Appelberg/Att skriva för webb Att skriva för webb Pia Törner och Lovisa Appelberg
Areamöten våren 2010 guv Ausma Pavulans / vice guv Anna Hedin 1.Ekonomi D21.
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Kommunikatören.
Medlemskommittén Distrikt 21, Christina Rylander Bergqvist Marie-Louise Hegewald Liisa Sulin Elmqvist.
Har du någon gång funderat över hur världen skulle se ut om alla kvinnor kunde läsa och fick möjlighet att utbilda sig om alla kvinnor fick tillgång till.
Detta är en utmärkelse som tilldelas Zonta-klubbar och distrikt – på Convention i Orlando som har genomfört extraordinära insatser, som gagnar.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
1. Var förberedd och ha ett tydligt budskap!
4.OMC Areamöten hösten 2009 Anna Hedin Vice guvernör.
Skriftlig och grafisk kommunikation – Gör ditt CV
CV & ANSÖKNINGSBREV Per Arvidsson Lina Landström KARRIÄRCENTRUM
Snabbkurs: Meritförteckning och ansökan
Marknadskommunikation och mediaval
Ny layout på distrikts- och föreningshemsidorna och ny funktionalitet i webbtool.
Jobs and Society NyföretagarCentrum Hyr syns vi i massmedier? Jörgen Bengtson Massmedier och NyföretagarCentrum Mångfald av medier Ingångar till.
Zonta International 90 år Välkommen
Area 03 på webben Trollhättan 18 april 2009 Sonja Hönig Schough Infomaster Area 03 International Director
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Personligt brev.
Olika texter du behöver känna till
Enkel dator teknik Tips och tricks. Välja storlek och radavstånd Här väljer du storlek på texten vi vill att ni använder 14 p till rubriker och 12 p till.
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
Överlämning Distrikt 21. MÅLET med överlämning Zontas mission Zontas vision Conviction Commitment Courage.
Vad är en grafisk profil?  Logotype  Symbol (Mjuklogga)  Profilfärger  Typsnitt  Mallar och regler för användandet av den grafiska profilen på brevpapper,
Vad gör vi med nyheter? Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför? Är nyheten av externt intresse? Lämplig kanal Medarbetare (nyheter,
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
Kommunikation.
Grafisk profil.
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Grafisk profil.
Neuro varumärke Neuro visuella identitet Neurorapport E-hälsa
Kommunikation studenter
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Branding med PR En strategisk varumärkesutveckling av Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia Kiki Ann Mauritzson PR-samordnare D 21

Branding; Bilden av Zonta Att bygga & vårda varumärket Zonta  Hur uppfattas Zonta?  Zontor ger kvinnor support – på vilket vis?  Vem blir Zonta?

Varumärket byggs upp med kommunikation  Zontas identitet & kärna  Zontas rykte & anseende  Zontas ”företagskultur”  Alla beslut påverkar varumärket  Varumärket = summan av alla intryck; vision, värderingar, värden, var-vi möts

Zonta som symbol & laddning Ett starkt varumärke är:  Känt i relevanta sammanhang  Känt för något speciellt  Har en tydlig auktoritet

Varför PR? Planera kommunikationen för att:  Stärka varumärket Zonta  Påverka kunskap, attityd & beteenden  Synas stärka lojalitet & rekrytera fler  Kostnadseffektivt & trovärdigt marknadsföringsverktyg av Zonta

Grafisk profil ökar kunskapen Färg, form, bild & Logotype Siouxindianernas symboler illustrerar Zontas syften:  Engagemang  Sammanhållning  Dela bördor  Gemenskap  Ärlig & Trovärdig Kvadratens stabilitet: 4 väderstreck 4 element

Medlemsperspektiv syns du inte så finns du inte  Varför är du Zonta?  Vad förväntar du att Zonta ska ge dig?  Vad kan du ge Zonta?  Hur ser ett optimalt Zontamöte ut för dig? Malin Leijonborg designer foto Åse Hogsved  Affischer ”säljer” inte  inte heller en folder,  webb eller annons …  … personlig kontakt & atmosfären på mötet  mail & telefon

Presumtiva medlemmar Kort, skriftlig introduktion av förväntningar före medlemskap Medlemskap innebär  Besök, närvaro & nätverkande Klubbmöten, areamöten, DM & Convention  Verka för Zontas mål & syften betala fastställda avgifter  Medverka att göra Zonta känt i cv, nätverkande…

Framkalla intresse  Förmedla budskap Ett professionellt nätverk, mentorskap, stipendier, serviceprojekt …  Nyckelord/förebilder Toppkvinnor, tongivande kvinnor, pantertanter …  Personifiera Zonta Henny Lundberg strateg, Malin Leijonborg designer, Ingrid Rehnberg chef Handel & Hotellsystem, foto Åse Hogsved Kungälv

Syfte; Zontor ger kvinnor support  Förbättra kvinnors hälsa, utbildning & utveckling  Verka för grundläggande mänskliga rättigheter  Internationell, religiös & politiskt oberoende  1919 i Buffalo, USA  medlemmar i 68 länder  Sverige och Lettland är District 21; 71 klubbar & medlemmar Skapa engagemang, trovärdighet & utvecklig, lokalt & globalt

Zonta-innehållets kärna är ett spännande nyhetspaket Välj nyhet = nära & igenkännande  Oberoende politiskt/religiöst  Öppen & tillgänglig  Tongivande yrkesförebilder  Modern livsstil & serviceprojekt  Fysiska & virtuella mötesarenor  Hopp om nya framtidsvisioner

Dalademokraten

Media Pressmeddelanden  Korrekt brevhuvud  Logotype i färg  Avs. kontaktuppgifter  Kortfakta om Zonta  Webb för mer info  Intresseframkallande rubrik  Gärna bild med  Kort, enkel text - mycket luft  Viktigaste först  Skicka till namngivna journalister  Följ upp med telefonsamtal

Mail & logotype Ämnesrubrik Z-klubbnamn, orsak, datum I bifogad fil 1. Logga 2. Avs. mail 3. I mail kort exv ”Modeuppvisning, anmäl dig senast …”

Att skriva för skumläsning Om Zonta, mänsklighet & överraskning  Mångfald  Annorlunda människor & händelser Hur Vi läser cirkulärt & 25 % långsammare:  Kort, enkelt & grammatiskt korrekt  Omväxlande layout & luftigt  Intresseframkallande  Tydliga rubriker, ingresser & faktarutor

Info, väck intresse, sammanfatta text för stressade upplevelsenarkomaner  Zonta nu, då & framtiden  Relationer, yrken, styrelsearbete…  Platser, kulturer & serviceprojekt Bilden ökar läsvärdet

bildexempel

Saknad

Efterlyst

Att synas & påminnas  Dekal se nedan Laptop, pärm, resväska, i/på bilen…  Affisch, flagga – skylt t.h. Mässa, projekt, möteslokalen  Folder t.h., press mm  Pin

Sammanfattning  Det tar tid att bygga relationer  Branding tar tid; att bygga upp & göra varumärket, Zontas identitet känd & tydlig …  oavsett medium, geografi … så är det samma värden & enhetliga profil som förmedlas  Zonta är ett professionellt nätverk & en stark organisation

Kontakta mig  Kiki Ann Mauritzson  

2 frågor om hur du sprider Zonta-information som ringarna på vattnet  Vad kan du göra muntligt för att informera om Zonta?  I vilka sammanhang  Vad kan du göra i tryckt form för att informera om Zonta?  Hur använder du text & bild

Din PR-aktivitet ger nätverkande, utveckling & engagemang och ett starkt Zonta!  Informera i tryck…  CV medlem i ZI…, som är  Debattartikel, press  Mail  Pin  Kläder; Scarfs, förkläden  Trycksaker Dekal, visitkort, frimärken, kuvert, adress ZI c/o…  muntligt  Gå på Z-möte…  Hos frissan, vänner  Lyssnade på föreläsning med Z…  Mingel nämn Z  Ge bort en gul ros ”som betyder Z…”