Handledning och examination på distans

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Plugga bättre och effektivare
Advertisements

Samtala om böcker.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
- En gemensam plattform för lärande för Katrineholms kommuns förskolor, grundskolor och gymnasieskolor.
Barnanpassad utredning
Individuellt lärande tillsammans
Patientenkät sommaren -13
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Musik & kommunikation 50p.
Uppsala Beáta B. Megyesi 1 Webbföreläsningar i språkteknologi ett pilotprojekt Beáta Bandmann Megyesi Institutionen för lingvistik och filologi.
Utveckla din Praktiska IT
Norska filmen om boken  
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Projektledare: Pia Tingström Lektor Hälsouniversitetet Linköping
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
Hjärtligt välkomna.  Kursintroduktion  Diskussion av läst litteratur  Inför nästa träff  Fika infaller vid väl valt tillfälle! Dagens program.
Beräkningsvetenskap II/NV2 Lina von Sydow. Informationsteknologi Institutionen för informationsteknologi | Beräkningsvetenskap – vad är det?
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Ämneskonferensen i datavetenskap Karlstad aug 2008 Tankar om den nya gymnasiereformen Kontakter med skolan Anders Haraldsson Linköpings universitet.
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Välkomna!. Uppföljning av studiestart & mottagningen Diskutera gärna två och två men fyll i enkäten individuellt 1)Program? 2)Kvinna/Man/Hen? 3) Deltagit.
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Skolutveckling Sfi Norrköping 2014 Flippade undervisningsmoment B-kurs på distans med fysiska träffar
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Flexibelt lärande Den studerande i centrum Tingsryds Lärcenter.
ED Tua Haldin-Herrgård. Handledning och stöd som en kunnig, erfaren person i seniorposition ger åt en yngre utvecklingsvillig och –duglig person som befinner.
Beredd att undervisa? Elisabeth Nilsson, GU fysik LTH
Utvecklingskraft för svensk livsmedelsindustri. Ett av KK-stiftelsens expertkompetensprogram Styrelsen hämtad från näringslivet Mötesplats för kunskapsutveckling.
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
Sunets e-mötestjänst TREFpunkt Örebro Johnny Widén Medieteknik Centrum för Distansöverbryggande Teknik Centrum för Distansöverbryggande Teknik.
Sociala medier som påverkningskanal Anne Salovaara-Kero: Mamma Annorlunda & Normalstörd.
SEPARERA, REPARERA eller FÖREBYGGA?. MORA-PROJEKTET föräldrastödsprojekt universell prevention samarbete landsting - kommun evidensbaserad metod – PREP.
MOTIVATION.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Beräkningsvetenskap II/NV2
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Design av autonoma mobila robotar TNE076 Kursen startar i januari 2004, 5p Finns nu som valbar för ED men andra kan också välja Går över två perioder Institutionen.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Förmedling på webben. Vad tycker barnen? Hittar barn till våra lästips?
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Alltid någon att prata med… För många kan universitetsstudier och livet som student kännas nytt och obekant. Om du vill ha någon att prata med om din studiesituation.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Hur kan jag öka arbetsglädjen
Exempel på skriftligt omdöme
STUDENTREKRYTERING.
Fröken My. My Sara Ann Fagerstedt (Nordström) Lilla My föddes den 18 februari 1980 Halvirländska 2 barn (11 och 7) Bor i Spånga i villa Älskar att virka.
Elev loggbok.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Personas Att använda vid PCP – personcentrerad processkartläggning.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Från forskning till undervisning - är det så lätt som du tror?
Helhet och allsidighet
Presentationens avskrift:

Handledning och examination på distans Eva Pärt-Enander eva@it.uu.se Inst. för informationsteknologi Uppsala universitet Netlearning 2004

UHEX – Utveckling av distansutbildning i datavetenskap samt utveckling av nya former för handledning och examination Distum/RHU-projekt, 2000-2003. Projektledare: Anders Sjöberg Medverkande: Torsten Jarkrans, Bo Nordin, Eva Pärt-Enander, Ajay Saxena, BjörnVictor. Rapport: www.it.uu.se/edu/project/e-learning/UHEX.pdf

Vad vill vi uppnå?

Svar: Uppsalakänsla på distans!

Citat 1: handledning (synkron) Man känner sig inte ensam trots att det är på distans. Stor fördel att man kan visa dokument och få feedback direkt. Virtuella möten är bra komplement till webbsidor och träffar.

Citat 2: kontakt (asynkron) Man får bra hjälp genom kontakt med lärarna. Man känner att de verkligen vill att vi ska lära oss att förstå. Snabba och hjälpsamma svar. Ping Pong och lärarna har varit kanon! Viktigt för att en kurs på distans ska fungera! Verkar vara två trevliga, och engagerade lärare!

Citat 3: examination, inlämningsuppgifter Bra att se hur andra löser uppgifter! Man får nya infallsvinklar, hjälp och lär sig att se och hitta bra saker i programmering. Trodde det skulle vara jobbigt att andra skulle titta på min redovisning, men det var mycket givande. Fungerar bra om alla lämnar in i tid... Tack för ert tålamod med en som är långsam…

Citat 4: examination, hemtentamen Det var min första hemtenta. Det var smidigt och mysigt. Jag tror inte man kan fuska så mycket. Då måste man ha en kompis som är programmerare eller nåt, som tycker det är roligt att jobba gratis i fem timmar... Att söka på internet spelar ingen roll. Svaren finns inte där, man måste kunna grunderna annars hinner man inte.

Syfte med UHEX Pröva nya former för handledning i distanskurser. Öka kontakterna mellan distansstudenter och lärare för att efterlikna kommunikation i vanlig kurs. Pröva nya former för examination än vad som är vanligt inom teknik och naturvetenskap – som motiverar, inspirerar, ger klasskänsla.

Hur lyckas? Synkron kommunikation som komplement till asynkron textbaserad kommunikation (utbild.plattform)  förbättrar handledning och examination. Bonus: studenterna känner sig mindre ensamma och därmed mer motiverade. Lärarlag. Mer piska än morot …

Våga vara våghalsig

Metod Använda teknik och pedagogik som medför aktiva, kommunicerande studenter. Arbete i mindre grupper. Kamratbedömningar (peer tutoring). Handledning och examination via: PictureTalk - virtuell mötesplats för synkron bild/ljud/textkommunikation. Ping Pong - utbildningsplattform med projektrum, anslagstavla, diskussionsforum, etc. Mest asynkrona funktioner.

Vad säger lärarna? Jag känner mina distansstudenter bättre än campusstudenterna. Det var skönt att slippa ha helgföreläsningar. Jobbar gärna hemma. Roligt och givande att låta studenter redovisa uppgifter i realtid. Min familj undrade vad jag höll på med, dessutom fick jag musarmbåge – jag som trodde att jag skulle hinna golfa…

Rekommendation: Olika examinationsformer för att komma åt olika delar i lärandeprocessen och tillfredsställa olika lärstilar. Flexibilitet i rum och tid, gruppindelning efter erfarenheter, tid, vilja… Minst två lärare på kursen. Aktiva, synliga lärare - kontinuerlig feedback stärker klasskänslan. Tänk på: ökad flexibilitet hos studenterna  ökad låsning hos lärarna. Planera. Var tydlig.

Exempel på kurs: upplägg Bra bok. Webbsidor med laborationer, snabbenkäter och självtest. Webbsidor även som PDF för modemanv. Uppg 1: Skriv om dig i Café, diskussionsforum. Uppg 2: Individuell bara till lärarna. Uppg 3-4: Lämna in individuell och kommentera två andras uppg. i mindre grupp i diskussionsforum. Hemtentamen vid dator, fritext. Lärarjour viss tid. Flexibelt över helg annars.

Exempel på kurs: kommunikation Huvudsaklig kommunikation i textbaserad utbildningsplattform (Ping Pong): anslagstavla, ställ fråga (anonymt), vanliga frågor (FAQ), diskussionsforum. Handledning via e-mötesrum (PictureTalk, Marratech). Jourtider. Förbokning. Fysiska träffar: en kick-off i början och en problemlösning i slutet av kursen.

Exempel på kurs: extra… Extra diskussionsforum i vilket studenterna kan hjälpa varandra. Flexibilitet, tex. chans till långsammare studietakt i tillsammans med andra i en grupp. Vända kappan efter vinden. Ex. snabbenkät om önskemål inför sista träffen. Kursvärdering om arbetssätt, kommunikation och teknik (morot=biobiljetter). Webbkamera Uppsala, bilder på deltagare och lärare. Hur är vädret?

Exempel på kurs: extra… Två lärare på kursen: Sociala Sofi och Tekniske Ture. Studenterna registrerar sig tidigt ca 2 veckor före träffen. Undvik tekniskt strul. Studenter kan påverka; t.ex. gruppindelning. På 1:a träffen berättas Var? När? Hur? Varför? Vilka krav? Det finns chans att öva på tekniken. Studiehandledning för kursen och för varje kursmoment.

Hur gå vidare? Framtidsplan Gemensam mastersutbildning på distans i beräkningsvetenskap tillsammans med Stanford inom tre år. Memorandum of Understanding, april 2004. Pilotkurser vinter 2005. Blended learning, t.ex.: Live-föreläsningar. Studioinspelade webblektioner med bilder. Undervisningsplattform och e-möten för handledning. Lokala fysiska träffar (ex. lektioner, laborationer, handledning).

Vilken plattform man har spelar mindre roll, det går alltid att byta 

Länkar, teknik http://www.pixion.com/ PictureTalk http://www.pingpong.se Ping Pong http://www.marratech.com/ Marratech