Handledning och examination på distans Eva Pärt-Enander eva@it.uu.se Inst. för informationsteknologi Uppsala universitet Netlearning 2004
UHEX – Utveckling av distansutbildning i datavetenskap samt utveckling av nya former för handledning och examination Distum/RHU-projekt, 2000-2003. Projektledare: Anders Sjöberg Medverkande: Torsten Jarkrans, Bo Nordin, Eva Pärt-Enander, Ajay Saxena, BjörnVictor. Rapport: www.it.uu.se/edu/project/e-learning/UHEX.pdf
Vad vill vi uppnå?
Svar: Uppsalakänsla på distans!
Citat 1: handledning (synkron) Man känner sig inte ensam trots att det är på distans. Stor fördel att man kan visa dokument och få feedback direkt. Virtuella möten är bra komplement till webbsidor och träffar.
Citat 2: kontakt (asynkron) Man får bra hjälp genom kontakt med lärarna. Man känner att de verkligen vill att vi ska lära oss att förstå. Snabba och hjälpsamma svar. Ping Pong och lärarna har varit kanon! Viktigt för att en kurs på distans ska fungera! Verkar vara två trevliga, och engagerade lärare!
Citat 3: examination, inlämningsuppgifter Bra att se hur andra löser uppgifter! Man får nya infallsvinklar, hjälp och lär sig att se och hitta bra saker i programmering. Trodde det skulle vara jobbigt att andra skulle titta på min redovisning, men det var mycket givande. Fungerar bra om alla lämnar in i tid... Tack för ert tålamod med en som är långsam…
Citat 4: examination, hemtentamen Det var min första hemtenta. Det var smidigt och mysigt. Jag tror inte man kan fuska så mycket. Då måste man ha en kompis som är programmerare eller nåt, som tycker det är roligt att jobba gratis i fem timmar... Att söka på internet spelar ingen roll. Svaren finns inte där, man måste kunna grunderna annars hinner man inte.
Syfte med UHEX Pröva nya former för handledning i distanskurser. Öka kontakterna mellan distansstudenter och lärare för att efterlikna kommunikation i vanlig kurs. Pröva nya former för examination än vad som är vanligt inom teknik och naturvetenskap – som motiverar, inspirerar, ger klasskänsla.
Hur lyckas? Synkron kommunikation som komplement till asynkron textbaserad kommunikation (utbild.plattform) förbättrar handledning och examination. Bonus: studenterna känner sig mindre ensamma och därmed mer motiverade. Lärarlag. Mer piska än morot …
Våga vara våghalsig
Metod Använda teknik och pedagogik som medför aktiva, kommunicerande studenter. Arbete i mindre grupper. Kamratbedömningar (peer tutoring). Handledning och examination via: PictureTalk - virtuell mötesplats för synkron bild/ljud/textkommunikation. Ping Pong - utbildningsplattform med projektrum, anslagstavla, diskussionsforum, etc. Mest asynkrona funktioner.
Vad säger lärarna? Jag känner mina distansstudenter bättre än campusstudenterna. Det var skönt att slippa ha helgföreläsningar. Jobbar gärna hemma. Roligt och givande att låta studenter redovisa uppgifter i realtid. Min familj undrade vad jag höll på med, dessutom fick jag musarmbåge – jag som trodde att jag skulle hinna golfa…
Rekommendation: Olika examinationsformer för att komma åt olika delar i lärandeprocessen och tillfredsställa olika lärstilar. Flexibilitet i rum och tid, gruppindelning efter erfarenheter, tid, vilja… Minst två lärare på kursen. Aktiva, synliga lärare - kontinuerlig feedback stärker klasskänslan. Tänk på: ökad flexibilitet hos studenterna ökad låsning hos lärarna. Planera. Var tydlig.
Exempel på kurs: upplägg Bra bok. Webbsidor med laborationer, snabbenkäter och självtest. Webbsidor även som PDF för modemanv. Uppg 1: Skriv om dig i Café, diskussionsforum. Uppg 2: Individuell bara till lärarna. Uppg 3-4: Lämna in individuell och kommentera två andras uppg. i mindre grupp i diskussionsforum. Hemtentamen vid dator, fritext. Lärarjour viss tid. Flexibelt över helg annars.
Exempel på kurs: kommunikation Huvudsaklig kommunikation i textbaserad utbildningsplattform (Ping Pong): anslagstavla, ställ fråga (anonymt), vanliga frågor (FAQ), diskussionsforum. Handledning via e-mötesrum (PictureTalk, Marratech). Jourtider. Förbokning. Fysiska träffar: en kick-off i början och en problemlösning i slutet av kursen.
Exempel på kurs: extra… Extra diskussionsforum i vilket studenterna kan hjälpa varandra. Flexibilitet, tex. chans till långsammare studietakt i tillsammans med andra i en grupp. Vända kappan efter vinden. Ex. snabbenkät om önskemål inför sista träffen. Kursvärdering om arbetssätt, kommunikation och teknik (morot=biobiljetter). Webbkamera Uppsala, bilder på deltagare och lärare. Hur är vädret?
Exempel på kurs: extra… Två lärare på kursen: Sociala Sofi och Tekniske Ture. Studenterna registrerar sig tidigt ca 2 veckor före träffen. Undvik tekniskt strul. Studenter kan påverka; t.ex. gruppindelning. På 1:a träffen berättas Var? När? Hur? Varför? Vilka krav? Det finns chans att öva på tekniken. Studiehandledning för kursen och för varje kursmoment.
Hur gå vidare? Framtidsplan Gemensam mastersutbildning på distans i beräkningsvetenskap tillsammans med Stanford inom tre år. Memorandum of Understanding, april 2004. Pilotkurser vinter 2005. Blended learning, t.ex.: Live-föreläsningar. Studioinspelade webblektioner med bilder. Undervisningsplattform och e-möten för handledning. Lokala fysiska träffar (ex. lektioner, laborationer, handledning).
Vilken plattform man har spelar mindre roll, det går alltid att byta
Länkar, teknik http://www.pixion.com/ PictureTalk http://www.pingpong.se Ping Pong http://www.marratech.com/ Marratech