Mattebron.se Surfa Vad görs? Framtiden? Surfa Vad görs? Framtiden?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Advertisements

Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Förhandlingsteknik Öppen utbildning 5/5 & 18/5, 2010 Utbildare: Anita Karlsson Plats: Consensus.
Kristina Bäck VFU-handläggare
10 STUDIEHANDLEDNINGAR.
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Studiebesök Stockholm, vinster:
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
Coach.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Rektor Malmö Borgarskola
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Matematikutveckling i Olofströms kommun Mikael Gustafsson & Camilla Stridh.
Introduktion till matematik studierna på LTH
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Information Anna Klisinska, inriktningsansvarig Gy
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
VFU Vad är VFU? Bedömning Handledning Samtal Beprövad erfarenhet Skolkultur Ämnesdidaktik Värdegrund.
Uppföljning av mötet i november 07
Grupp 5 Hur samarbetar lärare, lärocenter och bibliotek i undervisning av informationskompetens?
Skolutveckling på riktigt - ett formativt förhållningssätt i alla led.
Flexibelt lärande Den studerande i centrum Tingsryds Lärcenter.
Skolutveckling via digitala medier
Vet vi lärare vad som händer på andra sidan? Grundskolan – gymnasiet – Högskolan Bråkräkning och ekvationslösning Elevernas tid upplevs som mer begränsad.
Välkommen till information inför gymnasievalet 2015.
Överbryggningsprojekt i tre steg: Kontinuerlig högskolemedverkan under hela gymnasietiden Valbar matematikkurs i årskurs 3 Utvärdering efter första högskoleåret.
VFU-dag LP11 17 september 2013 Progression i studenternas professionsutveckling och bedömning av lärarprofessionen LUN:s ledning – Internationalisering.
NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
Nationellt Centrum för Matematikutbildning NCM HSV.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet RUC - Regionalt utvecklingscentrum Samverkan vid Sektionen för lärarutbildning Högskolan i Halmstad.
Beredd att undervisa? Elisabeth Nilsson, GU fysik LTH
Nationellt Mattebro-möte arrangeras av NCM i samarbete med Svenska kommittén för matematikutbildning Svenska Matematikersamfundet.
Pedagogisk mångfald i ingenjörsutbildningen Kort historik Förutsättningar Två kurser för att exemplifiera; - Energiteknik, 5p - Ingenjörsarbete, 10p Trender.
Matematikutveckling i Olofströms kommun Mikael Gustafsson & Camilla Stridh ”Ett nätverk att räkna med!”
Naturvetenskap och teknik i samhället Kompetensutveckling inom akademin Sara Nyberg, ECE/Lärande Olle Dahlborg, Sveriges Ingenjörer Adela Rodrigo, KTH.
Ung kommunikation Högskolan i Kalmar –––– Växjö universitet –––– Blekinge Tekniska Högskola i samarbete.
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Välkommen till kursstart Konstpedagogik 1 Ht-11
Inledande matematikkurser Erfarenheter av mottagandet av nyb ö rjarstudenterna vid Ume å universitet.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Vad är VFU? Cecilia Netje, VFU-ansvarig, UHS.
KRISTINESTADS GYMNASIUM. BASFAKTA ÄMNEN & KURSER UPPLÄGG GYMNASIESTUDIER VARFÖR STUDENT? ARRANGEMANG – SKJUTSAR ETC TILLSTÄLLNINGAR - EXTRA KRYDDOR I.
Information från Kristina och Angelica Inriktningsmöte för ÖLU i förskolan 24 mars 2015.
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
Utbildningssatsning för modersmålslärare i romani chib
Erfarenheter om pågående forsknings- och utvecklingsarbeten i ett förskole- till högskoleperspektiv Learning och Lesson Studies i matematik och naturvetenskap.
Matematiklyftet
STUDENTREKRYTERING.
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Matematiksatsningen ”för att stödja nybörjare i matematik i högskolan för att minska klyftan mellan de reella kunskaperna i matematik och ingångsnivån.
Övningsskolor och övningsförskolor Vfu i kommunerna Skola.
Kursen Kulturarvet som pedagogisk resurs riktar sig till universitetslärare och fokuserar på hur natur- och kulturarv kan användas i undervisningen för.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Schacks implementation under skoltids
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Start VT2019 Konsten att handleda i vårdande under verksamhetsförlagd utbildning Anmälningskod: MDH Kurskod:VAE074 Kursen vänder sig till dig.
1. Kursintroduktion GIS för gymnasiet ArcView 9 grundkurs
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
Förstelärarnätverk 13/3 Program
Helena Lennholm, KTH Docent i träkemi
VFU i CL-programmet
Presentationens avskrift:

Mattebron.se Surfa Vad görs? Framtiden? Surfa Vad görs? Framtiden?

Vad görs? Idé: Sprida erfarenheter

Gymnasiestudier Högskolestudier

Fr å n h ö gskolans sida Studiebesök på högskolan Popul ä rvetenskapliga f ö rel ä sningar Aktiviteter i form av datorlaborationer, praktiska matematiklaborationer L ä xhj ä lpsprojekt - teknologer hj ä lper elever Unga matematiker, lagtävling Sonja-Kovalevsky-dagarna (G ö teborg november) Matematisk grundkurs på distans för gymnasieeleverMatematisk grundkurs Veckovisa tr ä ffar med intresserade elever Vad görs för elever under deras gymnasietid?

Samarbete Elever läser högskolekurser Samarbete kring breddningskurser Uppföljningsmöte med elever och lärare som deltog i Sonja-dagarna Elevarbete, projektarbetet Projekt ” da Vincinaturvetenskap ” p å Kattegattgymnasiet. ” da Vincinaturvetenskap ” Hur använder en ingenjör matematik?(Halmstad) Auskultera på gymnasieskola Lärare med delad tjänst Lärarbyten Vad görs för elever under deras gymnasietid?

Från högskolans sida lokal sommarkurs utskick av repetitionsmaterial självstudiekurs utlagd på webbensjälvstudiekurs webbaserat självvalideringstestsjälvvalideringstest webbaserade kurser vid KTH & SU och hänvisningar ditKTH & SU frivilliga repetitionsveckor med eller utan poäng Samarbete? Vad görs för blivande studenter under sommaren?

Från högskolan sida Förändrade undervisningsformer / examinationsformer: projektarbeten, grupparbete, muntlig framställning kontinuerliga examinationsformer, duggor mindre grupper differentiering - normala spåret eller det långsamma spåret undervisningen integreras med tillämpningarna ”Extra” kurs som repetera eller överbrygger : ”Matematisk grundkurs” - ingår i utbildningen Vad görs för studenterna under deras första matematikkurser?

Från högskolan sida Övrigt stöd repetition under terminens gång, räkneövningar av gymnasieproblem mycket undervisningstid extra stöd vid omtentamen räknestugor, matematikverkstad, matteakut, mattesupportmatematikverkstad diagnostisktprov, samtal Supplemental instruction, matematikfaddrar, lärarstudenterSupplemental instruction Samarbete Gymnasielärare undervisar på de inledande kurserna Utbildat gymnasielärare till biträdande handledare för examensarbete Lärare med delad tjänst Lärarbyten Vad görs för studenterna under deras första matematikkurser?

Annan huvudperson...

Hur stödjer högskolan gymnasielärare? Fortbildningskurser: Ur det ordinariekursutbudet: matematik/matematikdidaktik Kurser riktade till verksamma lärare: Matematikdidaktik, problemlösning 5p, Matematikens historia 5p, Matlab, Dator i undervisningen, Diskret matematik Öppna föreläsningar, seminarieserie, Matematikens dag Utnyttjar lärarutbildningen sporadiska diskussioner vid VFU-besök matematikdidaktiska seminarier för gymnasielärare Kompetensutvecklingsprogram samarbetet med kommunens matematikgrupp

Annan huvudperson...

Hur stödjer högskolan lärarna vid de inledande matematikkurserna? ämneskonferenser, avdelningsmöten mer undervisningstid, mindre grupper högskolepedagogisk kurs (10p), kurser i didaktik/pedagogik pedagogiskt forum vid högskolan lärarlag inspirationsföreläsning på lärarnas dag lärare på högskolan får timmar för skolkontakter

Hur kan vi stödja varandra? ”Möten på lika villkor” - mellan gymnasielärare och högskolelärare Seminarieserie/föredrag riktade till lärare vid högskolan och gymnasieskola Auskulterat på gymnasieskola, besökt gymnasieskolor Lärare med delad tjänst Lärarbyten Praxisnära forskningsprojekt Lärarutbildningen –kontakter med VFU-handledarna via månadsbrev, seminarium –när högskolan besöker lärarstudenter förs diskussioner med handledare ” Ja, flera g å nger, men det har runnit ut i sanden. Gymnasiel ä rarna har ingen tid avsatt f ö r s å dana m ö ten. ” ” Ja, flera g å nger, men det har runnit ut i sanden. Gymnasiel ä rarna har ingen tid avsatt f ö r s å dana m ö ten. ”

Hur ska mattebron utvecklas? Hur sprider vi vad som görs och har gjorts på bästa sätt? Hur synliggör vi gymnasieskolorna mer? Vad vill jag som gymnasielärare hitta på mattebron? Vad vill jag som högskolelärare hitta på mattebron?

Mattebron.se

Gymnasielärare undervisar på de inledande kurserna Utbildat ett tiotal gymnasielärare till biträdande handledare för examensarbete Högskolelärare auskulterat på gymnasieskola, besökt gymnasieskolor Lärare med delad tjänst Lärarbyten Vad görs för studenterna under deras första matematikkurser?