Läs- och skrivundervisning i det nya medielandskapet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
McLuhan: Understanding media
HSS Medias digitala medier
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Geriatrisk vårdfilosofi om geriatrik, värdegrund och vårdfilosofi
Norrbacka språkgrupp Träff Anna Kaya.
Extrema fall eller normalförtryck? Om våld i nära relationer som utmaning för forskning och praktik Maria Eriksson 25 april 2013
Före, under och efter utbildningen på Högskolan i Halmstad, 2007 – (2012) Utvärdering och utveckling Högskoleövergripande projekt i samverkan.
Föräldramöte 12 september 2011
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Framtidens lärande - IT & lärandemiljöer?
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Vägledningens potential inom utbildningssektorn
Ung kommunikation Drivkraft för förändring eller fritid för likasinnade? Lennart Axelsson, Växjö universitet.
Studera Lee Mingwei.
En reviderad läroplan för förskolan
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
Kommunikation och media Föreläsning 1
SET Social Emotionell Träning
Forskning Bild s.8: Future Labs. Uk Digital literacy across the curriculum av Hauge, Cassie; Payton, Sarah.
Yngre skolbarns kamratkulturer
Kommunikationsplanens delar
 SLIM-forskarskolan – språk och lärande i mångfaldsperspektiv  Ingår i lärarlyftet, en satsning på fortbildning och forskarutbildning för lärare.  Licenciatexamen.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Med brukarna i centrum eller vilken roll kan Daisy/Epub spela när det gäller universell utformning? - om Begripsam UD2014 The web and cognitive disabilities.
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat.
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
Tro.
Mångfald i närnatur - deltagande planering? Per Hillbur Teknik och samhälle Malmö högskola.
Slöjdhistorik.
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
MED SKOLAN SOM HÄLSOFRÄMJANDE ARENA
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Kommunikation och media Föreläsning 13 VT05 Leif Dahlberg.
Levande Engelska Syracuse Language Systems svensk bearbetning 1999: Levande Böcker i Norden AB För: Windows 98/95.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Perspektiv på medie- och nätkultur Sol-Britt Arnolds-Granlund Pedagogiska fakuleten Åbo Akademi.
Vem är Benny. Vem är Benny Uppgift: Läs texten Vem är ”Benny”? Hur ska ni förstå Benny? Försök förklara hans handlingar utifrån berättelsen? Hur reagerar.
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Varför Samverkan? Många med offentlig försörjning Problemen kräver helhetslösningar myndigheten äger del- lösningar Nya behov – integration.
Erving Goffman Erving Goffman (1922 – 1982) En av sociologins moderna klassiker.
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Forum för engelska och moderna språk Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 2 Alt-F9 för att ta fram/dölja stödlinjer.
Att jobba språkutvecklande
SUA – Skriva.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Psykologi Introduktion.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Sociologi Introduktion.
Psykiskt funktionsnedsättning
Aktiva skoltransporter
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Språkutvecklande undervisningsstrategier i SVA-undervisningen
Presentationens avskrift:

Läs- och skrivundervisning i det nya medielandskapet Per-Olof Erixon, umeå universitet Onsdagen den 13 februari 2013

Tankens trädgård Tvåtusen tonårstankar(2000) Närhetskultur och intimitet upplösning mellan det privata och offentliga (Habermas) Ziehe: skolans förtingligande och skolans psykologisering Drömmen om den rena kommunikationen (2004)

Genrer I rörelse (VR 2004-2006) - blev Skrift I rörelse (2007) Teknologiernas betydelse en blind fläck inom utbildningsvetenskaplig forskning ett annat mönster som kunde sammanbindas med den medieteknologiska utvecklingen fotografier, teckningar och illustrationer samt ljud i den tryckta boken och den föreställning som avslutar projektet varje vår

Teknologiernas betydelse Folkskolan –bok, papper och penna Ett oupplösligt och sammantvinnat förhållande mellan skola och literacy

Medieekologi Nordamerikansk tradition ( USA and Canada) Marshall McLuhan Neil Postman Joshua Meyrowitz Walter Ong Christine Nystrom etc

Medieekologi – studiet av medier som miljöer kommunikationsmedier – inte neutrala, genomskinliga eller värderingsfria kanaler för information mediers inneboende fysiska strukturer och symboliska form spelar roll ”Mediet är budskapet” Varje medium- en unik uppsättning av fysiska och symboliska karakteristika – ”biases”

Kress & van Leeuwen m fl Halliday - om alla texters tre mellan sig ständigt relaterade metafunktioner ideationella - texter utgör representationer av världen interpersonella - texter ingår alltid i identitetsformerande intersubjektiva relationer textuella – hur ”texter” ser ut

Joshua Meyrowitz - No Sense of Place (1985) syntetiserar McLuhans On Media (1964) och Goffmans (1959) dramaturgiska analys av social interaktion ”print situations” - ”electronic situations” Elektroniska medier har lett till en nedbrytning av skriftkulturens specialiserade och segregerade informationssystem Privata situationer sammansmälter med offentliga (front stage – back stage) Dvs. nya medier skapar inte enbart nya relationer mellan sinnen och medier, utan också mellan människor

Skrift I rörelse (2007) skrivundervisning - spänningsfältet mellan kunskap om och träning i påståendekunskap (”declarative knowledge”) främjar färdighetskunskap (procedural knowledge (Frøydis Hertzberg, 2001) Stephen Krashen - frivillig, lustbetonad läsning den viktigaste faktorn för utvecklingen av skrivfärdigheten (Krashen, 1984).

Svenska I IT-samhället (1997) Olle Josephson (red) Internationalisering Anglifiering Växande informationsflöde Intimisering Visualisering Sekundär muntlighet

Det linjära berättandet upphävs Flöde och collage (Williams, 1994) Mediepanik (Drotner, 1992) TV-tittandet negativ faktor (Larsson, 1984) Jfr moralpanik

Inkluderande perspektiv Metaforerna ekologi och landskap Samspel och samverkan mellan olika medier ”snakke om et økologisk syn på språk, tekst og kultur” (Smidt 2004:17) Unga människor närmar sig skriven text med hjälp av den textkompetens de tillägnar sig genom olika medier eller portaler Margaret Mackey (2002). Literacies across Media. Playing the Text Strategier importeras över mediegränserna

Svensk skrivpedagogisk forskning Normativt perspektiv (Nyström, 2000) Betygen måttstock nya perspektiv; skrivandet en social aktivitet; Berge (1988) Skolestilen som genre - fokusering på de konventionella och sociokulturella egenskaperna i textstrukturering Nyström (2000): genrestudier

Literacy – begränsas till dess etymologi Litteracitet förmågan att utnyttja alfabetet som semiotisk resurs.

Kommunikativ handling Habermas offentlighetsteori Teorin om kommunikativ handling alla tal- och texthandlingar ingår situationellt och medieteknologiskt i ett medielandskap.

Bolter & Grusins Remediation. Understanding New media (1999) mediereflexivitet Bolter & Grusins Remediation. Understanding New media (1999)

remedieringens dubbla logik föreställningen om en omedelbar icke-medierad relation till verkligheten, eller fiktionen, dvs. immedialitet eller ”immediacy” – förstärks samtidigt framstår medier som medier, dvs. hypermedialitet eller ”hypermediacy” Fäster uppmärksamheten på medierna som sådana

Avslutning olika mediers inneboende styrkor och svagheter ”affordances” mediers påverkan på innehåll och form – men också på vårt sätt att tänka och agera Förändrar vilka vi är Flytande läsning måste läras in Läsning en privatakt som utmanas Fragmentering av innehåll Skrivandet en ständigt pågående process

Förändrade kognitiva förmågor Skolans förhållningssätt Balanserad mediadiet Varje medium har sin styrka och svaghet varje medium utvecklar kognitiva förmågor på bekostnad av andra

Undervisning och forskning Inte panik utan didaktik

Tack för er uppmärksamhet