1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Advertisements

Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
1 Tillväxtfakta - Så växer Sverige och dess regioner Ett urval av figurerna i Tillväxtfakta.
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Ekonomisk utsatthet och social trygghet på Åland
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
• Frågeledaren är den som vet svaren. De finns under en länk på sidan i kalendern. • Ni behöver antingen en 12-tärning eller två vanliga tärningar. • Slå.
Relationsdatabasdesign
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Videokonsultation med medborgare
DATABASHANTERING för programmerare
Kundundersökning mars 2010
1 Approaches to Road Network Vulnerability Analysis Licentiatseminarium Erik Jenelius, Transport- och lokaliseringsanalys, KTH 6 november 2007.
Brott och utsatthet för brott Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: MAME Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
1 Hur sårbart är vägnätet för utbredda avbrott? Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys Inst. för transporter och samhällsekonomi KTH.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
Kommun - Vara (1470), Kommun - Skara (1495), Kommun - Lidköping (1494), Kommun - Grästorp (1444), Kommun - Essunga (1445) 41 respondenter.
Börsföretagens krisberedskap. 2 Var har ert företag kontor/anläggningar? (Flera alternativ kan anges)
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Regionala skillnader i det svenska vägnätets sårbarhet
Medborgarnas uppfattningar om den regionala demokratin Erfarenheter från Västra Götaland och Skåne Norrbottenskonferens 23 september.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Stora additionstabellen
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2004.
Tillväxtanalys uppdrag Bl.a. analysera förutsättningar för utveckling och hållbar tillväxt i olika delar av landet, inklusive tillgänglighet till kommersiell.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2004 Datastrukturer och algoritmer Föreläsning 3.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
Årsbokslut för svensk turism 2013
KARTKUNSKAP 1.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 28 juni 2006.
PerUllaIngaEgon 1.Skriv in de tävlandes namn. 2. Per börjar slå med två tjugosidiga tärningar. Han får 15 och 5. Gränsvärdet för första höjden är =10,
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Digitalteknik 7.5 hp distans: 5.1 Generella sekvenskretsar 5.1.1
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Europeiska socialfonden
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Det handlar om multiplikation
Ekonomirapporten. April 2014
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Skattningens medelfel
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Fyra viktiga element i konsumentbeslut
CANNABIS - farlig business Moderator: Anna Liedbergius.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
1 Anneli Juhlin FP
1 Ny redovisning av AKU fr o m oktober år Heltidsstuderande som sökt och kan arbeta räknas som arbetslösa.
Funktionsnedsättning innebär dubbel utsatthet i det offentliga rummet – och begränsar därmed tillgängligheten Några exempel: En utvecklingsstörd kvinna.
Stora subtraktionstabellen
Fråga 1: Om ledamöter i ALF- kommittén har haft personlig fördel avs kommitténs bedömning av deras ansökningar? Fråga 2: Om kvinnliga & manliga ledamöter.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Projekt 5.3 Gilpins och Ayalas θ-logistiska modell A Course in Mathematical Modeling - Mooney & Swift.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 13 maj 2008.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 22 maj 2007.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Presentationens avskrift:

1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006

2 Gjort sedan förra mötet Ihopkoppling av nätverk och analyser för hela Sverige Utveckling av konsekvensmått

3 Nätverk för hela Sverige Data kommer från Emme/2 – uppdelat i fem regionala + en nationell modell Utanför sin region är nätverken för glesa och centroiderna för få För analyser av hela Sverige krävs en ny modell Några länkar i Norge och Finland från nationella modellen har tagits med som alternativa vägar

4 Region Palt

5 Region Samm

6 Sker bara åt ena hållet för att undvika dubbletter Ihopkoppling

7 Detaljer Efterfrågan till centroid i annan region översätts till närmaste centroid i det ihopslagna nätverket Regionala näten plockas ut efter länskodning i Emme/2 För region Väst, Skåne och nationell saknas länskoder För dessa regioner krävdes manuell kodning i GIS

8 Detaljer Kommunkoder för centroider från Samsområdesdatabasen Restider för norska och finska länkarna från separat utpunchad lista

9 Det ihopslagna nätverket noder inkl 8763 centroider länkar

10 Analyser på hela Sverige Samma mått som i studien av norra Sverige Mindre randeffekter pga hela nätet och norska/finska länkar Underskattar effekterna i storstadsregionerna pga ingen trängsel-antagandet

11 Restidsökning om länken stängs En resa mellan varje start- och slutcentroid (alla resalternativ lika viktiga) De stora vägarna viktiga

12 Restidsökning om länken stängs Antal resor mellan start- och slutcentroid enligt efterfråganmatris Mer koncentrerat kring städerna Viktiga länkar finns både i norr och söder

13 Andelen resor som startar i kommunen som inte kan genomföras när en länk stängs Visat för den allra värsta länken för respektive kommun Mest utsatta kommunen: över 75% Fjäll- och kustkommuner mest utsatta

14 Restidsökning för resa som startar i kommunen när en länk stängs Visat för den värsta länken för respektive kommun Mest utsatta kommunen: Över tre timmar Tydliga skillnader nord/syd

15 Fortsatt arbete på detta Fördjupa den geografiska analysen Social effektivitet vs. regional rättvisa

16 Utveckling av konsekvensmått Problem med de hittills använda måtten: 1.Två olika mått om alternativa vägar finns eller inte 2.Tidsomfattningen på avbrottet beaktas inte

17 Utveckling av konsekvensmått Sökt konsekvens: Ökad restid för trafiken Antagande: Alla vill använda den kortaste rutten Trad. antagande: Alla hittar omedelbart den nya kortaste rutten Trad. konsekvens: Antal fordon * (restid ny rutt – restid ursprunglig rutt)

18 Utveckling av konsekvensmått Idé: Det tar en viss tid innan resenärerna informeras om avbrottet Andelen informerade resenärer växer från 0 till 100% Informerade resenärer väljer den nya kortaste rutten Oinformerade väljer den gamla rutten, tvingas välja ny rutt vid den stängda länken Konsekvens: Antal informerade fordon * ökning restid för informerade + antal oinformerade fordon * ökning restid för oinformerade

19 Exempel Ursprunglig kortaste rutt k1-k3-k5: 1 timme Informerade väljer rutt k1-k4: 1,5 timme Oinformerade väljer rutt k1-k3-k3-k4: 2 timmar k5k5 k1k1 od k3k3 k2k2 k4k4 τ 1 = 0.375τ 3 = 0.25τ 5 = τ 4 = τ 2 = 0.5

20 Utveckling av konsekvensmått Ger en högre skattning av konsekvenserna Om inga omvägar finns: Ökning i restid är väntan tills länken öppnas (+ tid tills man blir informerad om öppningen) k5k5 k1k1 od k3k3 k2k2 k4k4 τ 1 = 0.375τ 3 = 0.25τ 5 = τ 4 = τ 2 = 0.5

21 Beräkning på norra Sverige Antagande: 12 timmars avstängning, 6 timmar att informera om stängning, 2 timmar att informera om öppning Jämfört med: 0 timmar att informera om stängning, 0 timmar att informera om öppning Generellt sett små skillnader i ranking av länkar

22 Exempel på stora skillnader Avbrott på länkarna i ändarna ger lång väg tillbaka Avbrott på länken i mitten ger inte lika lång väg tillbaka Trad. mått: Samma konsekvens för alla länkar