Implementering och användning Linda Askenäs Linköpings universitet Ekonomiska informationssystem.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Heart to Change – att leda förändringsarbete
VÄGLEDNING I NYTTOREALISERING Prioriteringsmodell Bilaga 6
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Att söka och förvalta kunskap
© Kamél Consulting & Chrysalis 2006 SAST Testledarskapet i förändring – eller Så blir du den bästa testledaren i vår spännande värld! Elisabeth Kamél &
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
Here we are – what to expect?. Forskningen •Organisationer förbiser slutanvändarna när man utvärderar implementeringen av informationssystem •80 procent.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
En introduktion till SEB Way
U can’t buy happiness BUT and that is pretty close
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Workshop för GIS samordnare
Bibliotekens utveckling och behovet av samordning Mötesplats inför framtiden Borås, 13 oktober 2004 Gunnar Sahlin.
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Komplex teknik eller komplexa människor? Linda Askenäs och Klas Gäre Ekonomiska informationssystem Linköpings universitet.
Att styra stora projekt Den svenska projektkoden
Kravspecifikation och IT-upphandling
Implementering och användning
Implementering och användning
Linda Askenäs Linköpings universitet Ekonomiska Informationssystem
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Paul Johannesson DSV-linjen inriktningsval 2004 Informationssyste m.
Kinda och Linköping i samarbete med KK-stiftelsen
Introduktionskurs för användare Del 1
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
Att tillsammans påverka!
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
Specialister på IT-arbetssätt.
Stöd till införandet av nationella riktlinjer om sjukdoms- förebyggande metoder Projektledare Iréne Nilsson Carlsson
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Systemdesign som process
”Vi måste göra om intranätet
Navision – RIM Rapid Implementation Methodology - anpassning.
Organisationers formella drag, forts.
Linda Askenäs Linköpings universitet
Strukturering av informationssystem Föreläsningsunderlag
System arbetssystem informationssystem
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Navision – RIM Rapid Implementation Methodology – användning David Knezevic, Stockholm,
Organisation och Management Fördjupningen riktar sig till dig som.. har ett särskilt intresse för organisatoriska företeelser såsom förändring, lärande,
Att införa nya IT-stöd utan trassel - utmaning eller utopi? Thomas Lind Uppsala universitet Institutionen för informationsteknologi.
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
Sv Teknisk strategi i NyA Planering Presentation på NUAK Reijo Soréus Pass 2:7.
Prototyper Grupp 4 Fredrik Persson | Mahdi Bawaqneh | Maksim Nikitin | Sverre Brecheisen.
1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management.
”Projects are about People”
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
GDPR - General Data Protection Regulation
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Förändringsarbete Bo Ahrenfelt
på personer i behov av hjälp
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
International Business & Economics Program 240 Credits
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Systemanskaffning – IT-avdelningens syn
National Implementation of the GSBPM – The Swedish Experience
International Business & Economics Program 240 Credits
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Implementering och användning Linda Askenäs Linköpings universitet Ekonomiska informationssystem

Agenda Metoder för anpassning Metoder för anpassning Metoder för införande Metoder för införande Metoder för förvaltning Metoder för förvaltning

Vad handlar det om? Hur vi får verksamhet, människor och teknik att fungera ihop! Med hjälp av metoder Tänka efter PlaneraGenomföra Följa upp

Införande i sitt sammanhang VFS-modellen – Välja och Förvalta Standardsystem (A G Nilsson 1998)

Arbetsmodell VFS Projektarbete UtvecklingFörvaltning Förstudie Strategi (Nilsson 1998)

SIV-metoden Standardsystem I företagets Verksamhet (A G Nilsson 1991) Val Val Anpassning Anpassning Införande Införande

Val, införande, användning AnpassningInförande Användning Drift EfterstudieVal Förvaltningsstudie Genomförande Uppföljning Utveckling, anskaffning För- valtning (fritt efter Nilsson 1998)

Varför metod? Affärssystemen underutnyttjas eller rent av förstör verksamheten Affärssystemen underutnyttjas eller rent av förstör verksamheten Leverantörsberoendet ökar vilket leder till omfattande merarbete Leverantörsberoendet ökar vilket leder till omfattande merarbete Ständiga anpassningar äger rum i såväl verksamheten som systemet Ständiga anpassningar äger rum i såväl verksamheten som systemet Utvecklade metoder undviker upptäckta fallgropar Utvecklade metoder undviker upptäckta fallgropar (Nilsson, 2000)

Framgångsfaktorer I Förmåga till särpräglad kompetens Förmåga till särpräglad kompetens Vägval av lämpligt IT-system Vägval av lämpligt IT-system Täckningsgrad av verksamhetsområden Täckningsgrad av verksamhetsområden Verksamhetsstrategi Verksamhetsstrategi Systematik och inspiration Systematik och inspiration Kravspecifikationens roll Kravspecifikationens roll

Framgångsfaktorer II Leverantörens betydelse Leverantörens betydelse Förankring hos aktörerna Förankring hos aktörerna Juridisk kompetens Juridisk kompetens Situationsberoende lösningar Situationsberoende lösningar (Nilsson, 2000) (Nilsson, 2000)

Anpassning Affärssystem Verksamhet

Anpassning I, Logisk Utgå från kritiska faktorerna Utgå från kritiska faktorerna Demo/test Demo/test Fördjupad jämförelse Fördjupad jämförelse Grov anpassningsplan Grov anpassningsplan Slutförhandling Slutförhandling Detaljerad anpassningsplanering Detaljerad anpassningsplanering

Anpassning II, Fysisk Uppbyggnad av tabeller Uppbyggnad av tabeller Tester Tester Egen utveckling Egen utveckling Verksamhetsförändringar Verksamhetsförändringar Gränssnitt till andra system Gränssnitt till andra system Sammanställning Sammanställning

Införande I, Installation Teknisk samordning Teknisk samordning Leveranskontroll Leveranskontroll Driftsdokumentation Driftsdokumentation Omläggning från gammalt till nytt system Omläggning från gammalt till nytt system Idriftsättande av systemet Idriftsättande av systemet

Införande II, Förankring Organisatorisk samordning Organisatorisk samordning Studiebesök hos referensföretag Studiebesök hos referensföretag Användarhandböcker Användarhandböcker Informationsspridning och kompetensutveckling Informationsspridning och kompetensutveckling Aktivering av personalen Aktivering av personalen

Användning Systemhavande Systemhavande Hårdvara, intrastruktur och användarmanualer Hårdvara, intrastruktur och användarmanualer Informationsförsörjning Informationsförsörjning säkerhet in och ut data säkerhet in och ut data Kontakter med drift Kontakter med drift Verksamhetsförändringar Verksamhetsförändringar

Efterstudie Av projektet, genomförandet bra? Av projektet, genomförandet bra? Av systemet, målen uppfyllda? Av systemet, målen uppfyllda? Av förändringsprocessen, realiserad? Av förändringsprocessen, realiserad? Ett lärande för kommande projekt! Ett lärande för kommande projekt!Genomförande Olika områden, intressenter, informationskällor Olika områden, intressenter, informationskällor Samla in, bearbeta, analysera, ge åtgärdsförslag och besluta Samla in, bearbeta, analysera, ge åtgärdsförslag och besluta Brandt, Carlsson och Nilsson (1998)

Användares upplevelser 4 av 10 håller med om att det fanns en tanke bakom införandet 4 av 10 håller med om att det fanns en tanke bakom införandet 2 av 10 menar att de haft inflytande på införandet 2 av 10 menar att de haft inflytande på införandet 2 av 10 är nöjda med sin utbildning 2 av 10 är nöjda med sin utbildning 1 av 10 har erfarenhet av att uppföljningar görs kontinuerligt 1 av 10 har erfarenhet av att uppföljningar görs kontinuerligt IT-kartan,

Riskfaktorer I Organizational fit Organizational fit Failure to redesign business processes to fit the software Failure to redesign business processes to fit the software Failure to follow an enterprise-wide design which supports data integration Failure to follow an enterprise-wide design which supports data integration

Riskfaktorer II Skill mix Skill mix Insufficient training and reskilling Insufficient training and reskilling Insufficient internal expertise, use of consultants Insufficient internal expertise, use of consultants Lack of business analysts, both technical and business knowledge Lack of business analysts, both technical and business knowledge Failure to mix internal and external personnel Failure to mix internal and external personnel Lack of ability to recruit and retain qualified ERP systems developers Lack of ability to recruit and retain qualified ERP systems developers

Riskfaktorer III Management structure and strategy Management structure and strategy Lack of senior management support Lack of senior management support Lack of proper management structure, one central structure Lack of proper management structure, one central structure Lack of a champion, great project leader Lack of a champion, great project leader Ineffective communications Ineffective communications

Riskfaktorer IV Software systems design Software systems design Insufficient discipline and standardisation Insufficient discipline and standardisation Lack of integration Lack of integration User involvement and training I User involvement and training I Insufficient training of end-users Insufficient training of end-users Ineffective communications Ineffective communications Inability to obtain full-time commitment of customers to project management and project activities Inability to obtain full-time commitment of customers to project management and project activities

Riskfaktorer V User involvement and training II User involvement and training II Lack of full-time commitment Lack of full-time commitment Failure to emphasise reporting, including custom report development Failure to emphasise reporting, including custom report development Technology planning Technology planning Inability to avoid technological bottlenecks Inability to avoid technological bottlenecks Attempting to build bridges to legacy applications Attempting to build bridges to legacy applications (Summer, M., 2000) (Summer, M., 2000)

Så sjabblar du bort en upphandling Undvik att sätta upp mål – de kan ju följas upp Undvik att sätta upp mål – de kan ju följas upp Lita på att tekniken löser det, tro på leverantörens försäkringar Lita på att tekniken löser det, tro på leverantörens försäkringar Välj det som alla andra har Välj det som alla andra har Allt på en gång – allt hänger ju ihop Allt på en gång – allt hänger ju ihop Välj det billigaste och snabbaste systemleverantören Välj det billigaste och snabbaste systemleverantören Pruta bort utbildningen Pruta bort utbildningen Reducera användarmedverkan – alla behov är omöjliga att lösa ändå Reducera användarmedverkan – alla behov är omöjliga att lösa ändå Avvisa all uppföljning – skyll på användarna Avvisa all uppföljning – skyll på användarna Lämna nu lugnt över allt till leverantören Lämna nu lugnt över allt till leverantörenwww.usersaward.com

Förvaltning AnpassningInförande Användning Drift EfterstudieVal Förvaltningsstudie Genomförande Uppföljning Utveckling, anskaffning För- valtning (fritt efter Nilsson 1998)

Implementering/Förvaltning Temporär Temporär Projekt Projekt Entreprenör Entreprenör Styr mot slutmål Styr mot slutmål Ny teknik Ny teknik Skapande Skapande Kontinuerlig Linje Koordinatör Behov/efterfrågan Befintlig teknik Vårdande

Förvaltning enl. På Affärsmässighet Affärsmässighet Ordning och reda Ordning och reda Kundupplevd nytta Kundupplevd nytta

Projektifiera förvaltningen Inte bara en ”happening” Inte bara en ”happening” Tidsbegränsad Tidsbegränsad Bestämda mål Bestämda mål Tydliga ansvarsroller Tydliga ansvarsroller Verksamhetsplaner och budget Verksamhetsplaner och budget Kompetens viktigare än linjetillhörighet Kompetens viktigare än linjetillhörighet

Förvalta IS IS inte enbart datorbaserade IS inte enbart datorbaserade manuella rutiner manuella rutiner Informations användning Informations användning IS är inget självändamål IS är inget självändamål IS är inte bara burkar IS är inte bara burkar

Systemmodell Informationsanvändning 2.Manuell databehandling 3.Tillämpningsprogram 4.Generella stödsystem 5.Systemprogram 6.datorutrustning

Klargöra ansvarsroller Ett ”projekt” per IS Ett ”projekt” per IS VerksamhetIS StrategiVDIT-chef BudgetSystemägare Systemsområdes -ansvarig BeslutSystemansvarigIS-ansvarig OperativAnvändaretekniker

Skapa affärsmässighet ”I alla goda affärer är både köpare och säljare nöjda” ”I alla goda affärer är både köpare och säljare nöjda” Verksamhet och IT-avd. att jobba ihop Verksamhet och IT-avd. att jobba ihop Kund och säljare Kund och säljare Avtal Avtal Affärsplaner Affärsplaner

Positionera förvaltningen AkutaSmåStörre Vidare utv. kundstöd rättningar Anpassningar förbättringar saneringar administration drift

Bygg rutiner Gör att det fungerar Gör att det fungerar Ändringshanteringsrutin Ändringshanteringsrutin Styrrutin Styrrutin

Framgångsfaktorerna Beskrivna Beskrivna Förstådda Förstådda Accepterade Accepterade

Kontakter med leverantör Pågående verksamhet Pågående verksamhet Driftstöd Driftstöd IS-support, mjukvarustöd med eller utan uppgraderingar (rättning av buggar, hjälpa användare) IS-support, mjukvarustöd med eller utan uppgraderingar (rättning av buggar, hjälpa användare) Projektverksamhet Projektverksamhet Anpassning, kundspecifik Anpassning, kundspecifik Utveckling av standardversion Utveckling av standardversion

Mycket att planera! Strategier och framtiden Strategier och framtiden Påverkan på organisationen och kulturen Påverkan på organisationen och kulturen Ta fram de konkreta behoven Ta fram de konkreta behoven Göra bra val, teknik, leverantör, införande Göra bra val, teknik, leverantör, införande Förbereda tekniken Förbereda tekniken Förändra processer i detalj, tex inköpsorder Förändra processer i detalj, tex inköpsorder Utbilda användare och tekniker Utbilda användare och tekniker Fortsätta att förvalta, förvaltningsorganisation Fortsätta att förvalta, förvaltningsorganisation

Problem ändå? Oförutsedda sociala och organisatoriska effekter Oförutsedda sociala och organisatoriska effekter Motstånd hos de anställda Motstånd hos de anställda Konflikter mellan grupper som konkurrerar om resurser, status, makt Konflikter mellan grupper som konkurrerar om resurser, status, makt Teknikentusiaster som står bakom onödiga satsningar Soltesz, 1997 Teknikentusiaster som står bakom onödiga satsningar Soltesz, 1997

Not just a technical challenge “An enterprise system, by its very nature, imposes its own logic on a company´s strategy, organisation, and culture” “An enterprise system, by its very nature, imposes its own logic on a company´s strategy, organisation, and culture” “The biggest problem are business problems” “The biggest problem are business problems” (Davenport, 1998, pp. 122)

Förändring! Införande av affärssystem innebär en organisationsförändring Införande av affärssystem innebär en organisationsförändring Förändringar som enbart ses som ett planeringsproblem är inte effektiva Förändringar som enbart ses som ett planeringsproblem är inte effektiva All kunskap i organisationen är inte känd för alla eller för någon All kunskap i organisationen är inte känd för alla eller för någon Visst är det viktigt att lära av andra och erfarenheter men Visst är det viktigt att lära av andra och erfarenheter men Att ta tillvara en bred kunskapsbas och engagemang är framgång Att ta tillvara en bred kunskapsbas och engagemang är framgång

Vad handlar det om? Hur vi får organisation, människor och teknik att fungera ihop? en föränderlig organisation en föränderlig organisation en komplex teknik en komplex teknik olika människor med skilda viljor och kompetens olika människor med skilda viljor och kompetens Genom en interaktiv process skapas en ömsesidig anpassning mellan organisation, teknik och människor

Tentan 20 poäng av 50 poäng 20 poäng av 50 poäng 0-20 poäng godkänt 0-20 poäng godkänt För godkänt på kursen krävs 20 poäng För godkänt på kursen krävs 20 poäng Frågor på modeller och metoder i bok och artiklar. Frågor på modeller och metoder i bok och artiklar. Ska kunna beskriva och förstå dem. Ska kunna beskriva och förstå dem.

Litteratur på tentan Brandt P, Nilsson A G, Carlsson R, 1998, Välja och förvalta standardsystem Nilsson, A.G., Användning av standardsystem i organisationer kritiska framgångsfaktorer Davenport T H, 1998, Putting the Enterprise into the Enterprise System Davenport T H, 1998, Putting the Enterprise into the Enterprise System Robey, D. Ross, J.W. and Boudreau, M-C. Learning to Implement Enterprise Systems Markus L, Power, Politics, and MIS Implementation Askenäs, L. and Westelius, A. (2000) Five roles of an information system