40 min Etikett, privat och i arbetet Vinna på social kompetens Etiquettes 200-talet Hälsning Presentation Inbjudan Klädkoder Värdskap Till bords Tack och adjö www.vettoetikett.just.nu
Företaget vinner på Vett och Etikett social kompetens ger relationer till kund Vi beslutar utifrån känslor Social kompetens Kunskap om etikett Allt ger inte resultat IQ EQ PQ © Mats Danielsson 2004
Rätt sätt på 2000 - talet Kopiatorn I rulltrappan Mobilen Nackstöden på flyget Taxin På gym © Mats Danielsson 2004
Hälsandet Ditt första intryck på kunden Solglasögon Snegla Se varandra i ögonen Lagom avstånd © Mats Danielsson 2004
Presentation För och efternamn Inte yrkestitel Enbart förnamn Enbart efternamn © Mats Danielsson 2004
Inbjudan När skicka? Inled inte med fråga Vem inbjuds? Nödvändig information Vem inbjuder? Klädsel? Särskild information OSA © Mats Danielsson 2004
är inte detsamma som kavaj Mörk kostym är inte detsamma som kavaj Kavaj Färg Vit skjorta, men kan även vara färgad Slips eller fluga Väst Mörka skor och strumpor © Mats Danielsson 2004
Mörk kostym kvinna Kan vara krångligt Lång kjol Finare än vardag Liten svart Klänning eller dress i valfri färg Lackskor och lackväska Smycken © Mats Danielsson 2004
Vara värd och Gäst Värdfolk Planera affärsmässigt! Regissörer Glad gäst Egna gäster Ensam eller par? När man går hem © Mats Danielsson 2004
Manlig eller kvinnlig värd, företag Värden kvinna/man Allt könsneutralt Alla kan föra alla till bordet Kvinnor är värdar i kapacitet av tjänst Våga! Annars tar männen över Männen måste acceptera och stötta © Mats Danielsson 2004
Till bords! Bordsplaceringen Bjuda damen armen Dra ut stolen Bordsdam/herre till vänster och höger Börja äta och dricka Assietter och tallrikar Servetten var och hur Knivig gaffelföring Vilka glas och var? Skåla med vem och vilka? Resa sig? Vem tackar för maten? © Mats Danielsson 2004