Stadstillväxt för ett hållbart samhälle Från Industristad till Kunskapsstad – en hållbar utveckling Stefan Anderberg 2008-09-25
Snart 3,5 miljarder människor, halva jordens befolkning bor i ”städer”
Varför är städer inte hållbara? Vad är bra? Vad är dåligt? Kan städer vara hållbara?
Hållbarhetsproblem? Sociala problem – Fattigdom, missbruk, segregering Etniska problem – Spänningar mellan olika grupper Economisk sårbarhet (Uppgång-Nedgång) Ekologiska problem Föroreningar Resurser Mark/utrymme
Ekologiska problem Produktion Konsumtion Rörlighet Rum Rumsliga länkningar (Fotavtryck)
Stadens metabolism
Den europeiska stadens utveckling Flera kriser (hygienisk, social, ekologisk) Växande resursflöden, men minskat lokalt ”läckage” Längre försörjningslänkar Koncentration av lokala resursflöden Transporterna: Ökande bilism, minskad betydelse för kollektiva transporter
Lösningar Hygieniska krisen (1800-talet): Infrastruktur, samhällsorganisation, hälsovård, parker Sociala krisen (1900-1975): Förbättrade och större bostäder, sanering, stadsexpansion, ljus och luft och grönt!
Föroreningskrisen Mitten av 1900-talet Miljöreglering Förbättrad infrastruktur: vattenrening, avfallshantering Utflyttning - Stadsexpansion Energiförändringar - Fjärrvärme
Modellförorten Vällingby (1950s)
Städerna har blivit renare I Köpenhamn SO2-koncentrationer från >100 μg/m3 till < 3 μg/m3 sedan 1960-talet Luftkvalitetsskillnaden mellan stad och landsbygd försvinner. Men mikropartiklar nytt orosmoln !
Renare miljö i Manchester Luftföroreningar (Douglas et al)
From thousands of chimneys to single ones Similar developments in connection with waste and water (and in Malmö)
Den moderna stadens miljökris Ineffektiv resursanvändning Kritiserbar infrastruktur Icke hållbart från ett globalt perspektiv (Bidrar till klimatförändringsproblematiken) Icke hållbara transporter Ökande trafikproblem
Den hållbara staden Ett framväxande fält av visioner, program och aktiviteter Starkt ”påhejat” av EU Etablerat på många håll i Europa: Alltfler exempel på strategier och projekt med anknytning till hållbar stadsutveckling Särskilt ambitiöst i större städer i Norden, Tyskland, Storbritannien, Frankrike och Nederländerna.
Den hållbara staden – teman och visioner Sluta kretsloppen Livskvalitet Grönstruktur – Tillgänglighet till rekreationsområden Hållbar tillgänglighet (Grön) teknologisk utveckling Deltagandeprocesser – delaktighet - samråd Globalt ansvar Grön marknadsföring Stadens form – Funktionell integration - Stationsnärhet
Hållbara staden - aktiviteter Planer Avfallsinitiativ Revitaliseringsprojekt Nybyggnation Energi Miljö- och hälsovänliga byggmaterial Utbyggnad av kollektivtransport Cykelkampanjer Internationellt samarbete - Exponering
Nybyggnation (på gammal industrimark) Västra hamnen, Malmö 100% försörjande med energi (mål) Byggmaterial, grönt, vatten, avfallshantering, buss+cykel, informationskampanjer, variation.
Revitalisering/renovering Hedebygade, Vesterbro, Köpenhamn Sunt, ljust, energieffektiv renovering av hyreshus
Kampanjer –alternative transport Bike cabs Public bikes
Den nya kontexten för stadsutvecklingen Industristadens kris och transformering: Revitalisering! Globalisering, storstadskonkurrens Stadsstyrets förnyelse: Minskad självtillräcklighet, ekonomisk effektivitet -> samarbete stat-näringsliv Ökad kompetens – internationell orientering Förändrade utvecklingsstrategier ->attraktivt boende Deltagande Profilering, ”ny image”, att synas är viktigt! Urban ekologi/Den hållbara staden (kombinera god miljö/hälsa/trygghet/ekonomisk utveckling) ”Ekologisk modernisering” av staden eftersträvas
Sustainable urban/regional management EXEMPEL REGIONAL (STADS-)UTVECKLING: Sustainable urban/regional management MECIBS (Medium-sized cities around the Baltic) WP3 Social and environmental restructruring Integrating SD into planning (Vertical-horizontal integration, Ecosystem thinking) Revitalization projects Green image branding
Nakskov – Grønne erhvervsstrategi, social mobilisering og progressive energiprojekter i en udkantsregion
Jüterbog – Economic, social and environmental transition in the periphery of the Berlin city region
Köpenhamn – det extrema examplet på ”green city branding” År 2015 ska Köpenhamn vara världens miljömetropol och har visat att miljöhänsyn skapar utvecklingsdynamik. Dessutom ska Köpenhamn vara: Världens bästa cykelstad! Centrum för den globala klimatpolitiken! En grön och blå huvudstad! En ren och hälsosam storstad!
Men Malmö skördar större framgångar på den globala miljöscenen!
Föregångsexempel: Gröna städer i världen (enligt Grist 2007) Reykjavik Portland Curitiba Malmö Vancouver Köpenhamn London San Francisco Bahía de Caráquez, Ecuador Sydney
Internetträffar (Google, September 9, 2007) Sustainable city + Malmö 20 300 + Copenhagen 17 300 + Lund 14 300 Sustainable + Copenhagen 1 760 000 + Lund 819 000 + Malmö 249 000 + Kristianstad 80 800 + Helsingborg 54 900 + Landskrona 20 100 + Öresund 18 700
MÅNGA FRÅGOR!! Resultat? Motiv? Strategi? Målsättningar? Utvärdering? Deltagande?
Växande trafik, minskande hastighet
Utvecklingen av pendlingen i Stor-Köpenhamn
Vad görs? Utveckling av kollektivtrafik Cykelvägar Kampanjer Renässans för gamla principer (stationsnärhet – kompakt stadsutveckling) I kombination med nyare (funktionell integration) Parkeringsbegränsningar Miljözonering – Minskad framkomlighet – Biltullar