Page 1 John Ekman – Chief Conversionista
Page 2 4 De 4 vanligaste missuppfattningarna om vad ”Konvertering” är De 4 frågor en användare ställer när de kommer till din sajt De 4 vanligaste konverteringsmisstagen 4 saker du kan testa direkt när du kommer hem Konvertering Så gör du dina besökare till kunder
Page 3 Konvertering – varför inte? So we’re just chasing eyeballs??
Page 4 Konvertering - varför & varför nu? = = ∞
Page 5 De 4 vanligaste missuppfattningarna om vad ”Konvertering” är
Page 6 De 4 vanligaste missuppfattningarna om vad ”Konvertering” är 1. Det är webbanalys 2. Det är usability Vad, men inte Varför, och Hur kan vi förbättra? Usability is only the cost side of testing
Page 7
Page 8
Page 9 De 4 vanligaste missuppfattningarna om vad ”Konvertering” är 1. Det är webbanalys 2. Det är usability 3. Det är webbdesign Redesign är inte alltid svaret Webb-byråer vill göra “nytt”
Page 10
Page 11 De 4 vanligaste missuppfattningarna om vad ”Konvertering” är 1. Det är webbanalys 2. Det är usability 3. Det är webbdesign 4. Det är IT + Testning }
Page 12 De 4 frågor en användare ställer när de kommer till din sajt
Page 13 De 4 frågor en användare ställer när de kommer till din sajt 1. Har jag kommit till rätt ställe? 2. Har dom vad jag behöver? 3. Kan jag lita på dom?
Page 14 Kan vi åka till St. anton?
Page Har jag kommit till rätt ställe? 2. Har dom vad jag behöver? 3. Kan jag lita på dom? 4. OK, ni fick mig - hur kommer jag till avslut?
Page 16 BOB - Big. Orange. Button.
Page 17 Scent = Sökvittring
Page 18 Hur gör microsoft?
Page 19 De 4 vanligaste konverteringsmisstagen
Page 20 De 4 vanligaste konverteringsmisstagen 1.Du adresserar inte besökarens behov och känslor –Rubrik,text –Bilder –Grafik 2.Call to action på fel ställe, och i fel format
Page 21
Page 22 Minicase – Mediaanalys konvertering Call now! Self selection
Page 23
Page 24 Så ser sidan ut på min dator (1280 x 800) HUR?
Page 25 Användarna lägger 80% av tiden ”Above the fold” Källa: Jakob Nielsen- Useit.com
Page 26
Page 27 Simulerad eyetracking
Page 28 Horisontal attention tool
Page 29 Om jag vore konverteringens sverker
Page 30 De 4 vanligaste konverteringsmisstagen 1.Du adresserar inte besökarens behov och känslor 2.Call to action på fel ställe, och i fel format 3.Ogenomtänkt användning av bilder
Page 31 Redbet affiliate landing page
Page 32 NorskCasinoguide rates Redbet.com ”Bra produkt på velkjent og meget god plattform.” Redbet is listed on the Stockholm Stock exchange (First North), and have provided online games since 199x. 3 special Bonuses for NorskCasinoguide players free scratch cards on any of our scratch games Tribble, Zodiac or Lucky Double % bonus on your first deposit up to € % bonus on your second deposit up to €300 Claim the first deposit bonus by writing "bestbonus" in the bonus code field upon your next transfer to your casino wallet. To claim the second deposit bonus, just write "rbonus50”. Terms and conditions If you have any questions, please do not hesitate to contact us at or Sign up and claim your first bonus today!
Page 33 De 4 vanligaste konverteringsmisstagen 1.Du adresserar inte besökarens behov och känslor 2.Call to action på fel ställe, och i fel format 3.Ogenomtänkt användning av bilder 4.Du frågar efter för mycket information och på fel ställe
Page 34 OKQ8 Ingen möjlighet till action ”above the fold” I stället stor bild och text som ingen läser Kan man klicka här? Det här ser intressant ut. Vad kan det vara?
Page 35 OKQ8, forts Man måste fylla i personnummer först av allt. Innan man får se vilka hyrställen o bilar som finns. Varför då
Page 36 Statoil Ok. Här kan man i alla fall se lite av formuläret. Men man måste scrolla för att fylla i allt Fortfarande ”terrible waste of vertical space”
Page 37 Statoil, forts.
Page 38 Rakt in i personnummers- väggen igen. Här var det stopp. Tack och adjö Statoil, forts.
Page 39 Avis Avis = hel och ren Formulär ”Above the fold” Formuläret är de första som kommer i besökarens ”visual path”
Page 40 Avis, forts Enkel ”call to action” copy. Bilen är tllgänglig, passa på att boka, det vet man inte hur länge det varar Exempel på modell = Lätt att se vad de olika kategorierna innebär Tillgänglig. Boka nu.
Page 41 Summering Jag bokade en bil för 2563 kr på Avis Det fanns eventuellt en likvärdig på Statoil för 1647 kr, som jag inte bokade Genom några enkla handgrepp hade OKQ8 och Statoil kunna förbättra sin konvertering avsevärt
Page 42 Om jag vore konverteringens d-fens
Page 43
Page 44 Du handlar som Privatperson. Handla som Företag Registrerad kund? Logga in här. Epost-adress Lösenord Varför måste jag ange person-nummer?
Page 45 unibet
Page 46 4 saker du kan testa direkt när du kommer hem
Page 47 4 saker du kan testa direkt när du kommer hem 1.Checka av din egen sajt gentemot mina regler och exempel – Använd verktygen – 2.Ta din egen medicin – fyll i dina egna formulär 3.Gör en landningssida
Page 48 Exempel på landningssida -APica
Page 49 Apica - Heatmap
Page 50 4 saker du kan testa direkt när du kom mer hem 1.Checka av din egen sajt gentemot mina regler och exempel – Använd verktygen – 2.Ta din egen medicin – fyll i dina egna formulär. 3.Gör en landningssida 4.Läs en av dessa böcker
Page 51 Thanks a bunch! Twitter: conversionista